O tom, čo bude v chátrajúcom priestore filiálky, rozhodnú železnice spolu so spoločnosťou Filiálka, s. r. o. Spoločníkom Filiálky bola aj J&T a stoja za ňou jej klienti. J&T je developerom významných projektov River park, Podhradie či Karloveské rameno.
„Železnice s Filiálkou uzavreli dohodu o strategickej spolupráci pri urbanizácii tejto časti mesta,“ povedala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavlíková. Dodala, že to bolo pred rokom a odvtedy sa vedenie železníc zmenilo.
„Domnievame sa, že železnice pomerne logicky siahli po developerovi, ktorý má najlepšie predpoklady pre úspešné zvládnutie tohto projektu.“ Hovorkyňa však upozornila na to, že ani Filiálka ani iná spoločnosť nekúpila pozemky, ktoré patria železniciam. Na otázku, akú výstavbu tu plánujú, odpovedala, že to je zatiaľ ešte predmetom rokovaní.
Pod územím je plánovaná jedna zo staníc novej trate TEN-T. Dokumentácia k celému projektu bude podľa hovorkyne železníc Martiny Pavlíkovej hotová najskôr v roku 2008, prvá etapa realizácie sa má začať o dva roky neskôr. Dovtedy sa nezmení ani stav chátrajúcej lokality, kde sa v januári zrútil jeden z múrov. Železnice na jeseň vo výberovom konaní vybrali firmu, ktorá projekt spracúva. Filiálka je jeho súčasťou. V rámci prípravy projektanti rokujú so zainteresovanými stranami, napríklad s mestom či s mestskými časťami.
„Projekt musí vyhovovať technicky, technologicky aj dopravne. Má zlepšiť prímestskú aj mestskú dopravnú situáciu, aj prepojenie Bratislavy a Európy,“ povedala Pavlíková.
Železničná trať TEN-T bude súčasťou prepojenia miest na trase Paríž, Viedeň, Bratislava a v rámci mesta spojí stanice predmestie, filiálka a Petržalka. Cez filiálku povedie aj železničné napojenie na bratislavské letisko.
Projekt vypracúva skupina dodávateľov Dopravoprojekt a Infraprojekt, na tento účel vytvorili s. r. o. DI Koridor. Bude stáť 940,5 milióna korún, 50 percent financií bude z fondu Európskej únie a ďalších 50 percent zo štátneho rozpočtu.
Trať bude viesť pod zemou v úrovni 16 - 20 metrov. Dĺžka tunela v Bratislave bude šesť kilometrov a bude mať štyri zastávky: predmestie, filiálka, Páričková a Dostojevského rad.
Autor: japa