Bratislava sa pred niekoľkými dňami pripojila k Európskej charte bezpečnosti cestnej premávky. Jej cieľom je do roku 2010 znížiť úmrtnosť na cestách o polovicu. Do roku 2009 by v meste mali pribudnúť dopytové semafory na šiestich peších priechodoch s vysokou nehodovosťou a 15 kusov prídavného osvetlenia na priechodoch. Farebne by mali zvýrazniť 60 priechodov, najmä v blízkosti škôl.
Vzniknúť má aspoň jedna nová zóna s obmedzenou rýchlosťou na štyridsiatku. Lokality, v ktorých mesto opatrenia urobí, budú jasné až po dopravnej analýze, potvrdila to hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.
Námestník primátora pre dopravu Milan Cílek povedal, že ciele, ktoré mesto deklarovalo pri podpisovaní charty, už predtým zahrnulo do rozpočtu.
Rátajú aj so vznikom nových problémových situácií v doprave, ktoré môžu vzniknúť v rámci expanzie výstavby. „Tie riešime operatívne do výšky, ako nám to dovoľujú finančné možnosti,“ povedal Cílek.
V meste je však stále viac križovatiek, ktoré chodci považujú za nebezpečné, aj keď ich polícia neradí medzi tie s najvyššou nehodovosťou.
Križovatky Páričkova – Svätoplukova alebo Ivanská – Trnavská patria medzi tie, ktoré si na prípadné riešenie musia počkať.
„Ak by niekde bola závažná situácia, už by sme to mali naznačené v projektoch,“ povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová. Vysvetlila, že každý rok mesto dostáva sumár od dopravnej polície, ktorý označuje najpálčivejšie problémy.
Nové semafory či priechody pre chodcov vznikajú aj na základe podnetov občanov. „Realizácia všetkých navrhnutých opatrení je vždy závislá od množstva finančných prostriedkov, ktoré má mesto k dispozícii,“ dodala Chudinová.
„Často tu so synom stojíme aj päť minút, kým sa nám podarí prejsť,“ povedala obyvateľka Nív o komplikovanej križovatke Páričkovej a Svätoplukovej.
Nie je však taká nehodová ako iné križovatky. Mesto tu teraz umiestnenie semaforov neplánuje aj z dôvodu prestavby autobusovej stanice a jej okolia v rámci projektu Twin City. Jedna z pripomienok obyvateľov k výstavbe bola, aby sa z Páričkovej stala pešia zóna. „Tento zámer mesto prehodnocuje,“ povedala Chudinová.
Chodci sa sťažujú aj na križovatku Ivanská – Trnavská, ktorou prechádza železničná trať. Využíva ju veľa ľudí, ktorí smerujú k obchodným centrám Avion, Ikea, Kika. Na základe územného plánu by križovatka mala byť riešená mimoúrovňovo. Magistrát však zatiaľ na to nemá dosť peňazí.
So zlepšením bezpečnosti na cestách súvisí plánovaná obnova vozového parku MHD. Mesto tým chce zvýšiť počet ľudí, ktorí využívajú verejnú dopravu.
Námestník primátora pre dopravu Milan Cílek povedal, že by chceli spolupracovať so štátnou políciou najmä pri dodržiavaní priechodnosti autobusových pruhov. Autá, ktoré tadiaľ často prechádzajú, predlžujú príchod na zastávky.
Autor: dagu, lin