SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

MHD: cezpoľným má zdražieť viac

Nové vedenie dopravného podniku chce prepúšťaťz administratívy a zvýšiť cestovné. Električenky by mohli zvlášť zdražieť pre mimobratislavských cestujúcich. Na tých vraj dopláca mesto.

Zvýšením cestovného v MHD a prepúšťaním zamestanancov chce dopravný podnik zvýšiť svoje príjmy – za minulý rok mal startu 200 miliónov.Zvýšením cestovného v MHD a prepúšťaním zamestanancov chce dopravný podnik zvýšiť svoje príjmy – za minulý rok mal startu 200 miliónov. (Zdroj: SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Bratislavčanov čaká na budúci rok zvýšenie cestovného v hromadnej doprave. Potvrdil to nový predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník (SDKÚ).

Cestovné sa naposledy zvyšovalo v roku 2004, novú úpravu cien možno očakávať na budúci rok. Primátor Andrej Ďurkovský po voľbách povedal, že tento rok sa zvyšovať nebude. „Rešpektujeme to,“ povedal Zahradník. Podľa neho by sa nemal zmeniť systém sociálnych zliav, teda pre dôchodcov a postihnutých.

Najprv prepúšťať

Všetko, čo sa týka bratislavského dopravného podniku, schvaľujú mestskí poslanci, Zahradník je jedným z nich. „Skôr ako zvýšenie navrhneme, chceme hľadať rezervy v podniku,“ povedal. Pôjde aj o prepúšťanie zamestnancov z administratívy. „V žiadnom prípade nesiahneme na vodičov, naopak, tým chceme podmienky zlepšiť,“ povedal Zahradník.

Vlani mal podnik stratu 200 miliónov. K tomu sa pridáva zlý obchod s autobusmi Solaris, ktoré museli pre výrobnú chybu stiahnuť. „Prehodnotíme aj dlhodobé zmluvy s dodávateľmi.“

O zvýšení efektivity dopravného podniku hovorili všetky doterajšie vedenia mesta. Cestujúci najväčšmi pocítili šetrenie na linkách, ako to bolo v roku 2005 v Petržalke.

Zdraženie môže odradiť

Odborník na verejnú dopravu Ivan Bútora si myslí, že je nezmyselné, aby mesto zdražovalo skôr, ako zvýši pohodlie cestujúcich. „Úvaha, že zvýšenie cien povedie aj k zvýšeniu príjmov, môže byť mylná, lebo príjmy závisia aj od počtu cestujúcich.“ Tých, ktorí na MHD nie sú vyslovene odkázaní, môže drahší lístok za jazdu v prepchatom starom autobuse odradiť, ako sa to už stalo v minulosti.

Jedným z hlavných problémov Bratislavy je veľa áut a málo parkovacích miest. Námestník primátora pre dopravu Milan Cílek pri nástupe do funkcie povedal, že jeho snahou bude ľudí do hromadnej dopravy prilákať, aby jazdili menej autami, a nie ich odplašiť.

V rozpočte na najbližšie tri roky dostali dopraváci po 200 mi­liónov na nákup autobusov, električiek a trolejbusov. „Za dvesto miliónov kúpime sotva dvadsať autobusov,“ povedal Zahradník. „Vo vozovom parku máme 460 autobusov, z veľkej časti po životnosti. Potrebovali by sme aspoň sto nových.“

Autobusy sú kľúčové napríklad pre Petržalku, kde sa prepravuje najviac ľudí z celého mesta. „Sľúbiť zníženie intervalov alebo hustejšie linky by nebolo reálne,“ povedal Zahradník.

Mimobratislavskí

Citlivým problémom je cenové zvýhodnenie Bratislavčanov, o ktorých dopraváci uvažujú. „Príjmom Bratislavy sú dane z príjmu ľudí, ktorí tu majú trvalý pobyt. Našu dopravu však využívajú aj ľudia, ktorých dane idú do rozpočtov iných miest,“ vysvetlil Zahradník. Na zľavy musí potom doplácať Bratislava. Je teda logické, aby mimo­bratislavskí platili viac.

Týkalo by sa to zľavnených a časových lístkov, teda električeniek, pri ktorých sa dá adresa pobytu kontrolovať. „Funguje to napríklad v Tatrách,“ dodal Zahradník. Možnosťou je dohoda s krajom alebo inými mestami, aby na MHD prispeli.

Euro a integrovaná doprava

So zvýšením cestovného by malo súvisieť predpokladané zavedenie eura v roku 2009 a spustenie bratislavskej integrovanej dopravy, ktoré poslanci schválili na marec budúceho roka. „V tom prípade by cestujúci získali za jeden lístok, hoci so zvýšenou cenou, aj možnosť odviezť sa vlakom či autobusom SAD,“ povedal Michal Dekánek z občianskeho združenia imhd.sk.

Aj v Košiciach

Cestovné v hromadnej doprave v Košiciach sa od 1. júla zvýši. Za základný lístok na polhodinovú jazdu zaplatí Košičan 17 korún, v Bratislave je to o korunu viac. Na rozdiel od Bratislavy sa dajú v Koši­cicach kúpiť lístky aj u vodičov, sú však drahšie. Okrem toho budú v Košiciach aj lístky na jazdu do štyroch zastávok, a to za 12 korún.

Argumetom na zvýšenie bola neudržateľnosť cestovného, pričom vlani mal dopravný podnik stratu 20 miliónov. Naposledy sa cestovné v Košicicach zvyšovalo v roku 2001 .


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  3. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  4. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 877
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 035
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 943
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 242
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 624
  6. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 2 248
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 105
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 027
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 417
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 512
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 429
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 838
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 701
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 507
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 390
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 236
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu