SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky
DOPRAVNÝ PODNIK PLÁNUJE O ROK ZVÝŠIŤ CESTOVNÉ, NA OPLÁTKU BUDÚ NOVÉ AUTOBUSY

MHD: cezpoľným má zdražieť viac

Nové vedenie dopravného podniku chce prepúšťaťz administratívy a zvýšiť cestovné. Električenky by mohli zvlášť zdražieť pre mimobratislavských cestujúcich. Na tých vraj dopláca mesto.

Zvýšením cestovného v MHD a prepúšťaním zamestanancov chce dopravný podnik zvýšiť svoje príjmy – za minulý rok mal startu 200 miliónov.Zvýšením cestovného v MHD a prepúšťaním zamestanancov chce dopravný podnik zvýšiť svoje príjmy – za minulý rok mal startu 200 miliónov. (Zdroj: SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Bratislavčanov čaká na budúci rok zvýšenie cestovného v hromadnej doprave. Potvrdil to nový predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník (SDKÚ).

Cestovné sa naposledy zvyšovalo v roku 2004, novú úpravu cien možno očakávať na budúci rok. Primátor Andrej Ďurkovský po voľbách povedal, že tento rok sa zvyšovať nebude. „Rešpektujeme to,“ povedal Zahradník. Podľa neho by sa nemal zmeniť systém sociálnych zliav, teda pre dôchodcov a postihnutých.

Najprv prepúšťať

Všetko, čo sa týka bratislavského dopravného podniku, schvaľujú mestskí poslanci, Zahradník je jedným z nich. „Skôr ako zvýšenie navrhneme, chceme hľadať rezervy v podniku,“ povedal. Pôjde aj o prepúšťanie zamestnancov z administratívy. „V žiadnom prípade nesiahneme na vodičov, naopak, tým chceme podmienky zlepšiť,“ povedal Zahradník.

Vlani mal podnik stratu 200 miliónov. K tomu sa pridáva zlý obchod s autobusmi Solaris, ktoré museli pre výrobnú chybu stiahnuť. „Prehodnotíme aj dlhodobé zmluvy s dodávateľmi.“

O zvýšení efektivity dopravného podniku hovorili všetky doterajšie vedenia mesta. Cestujúci najväčšmi pocítili šetrenie na linkách, ako to bolo v roku 2005 v Petržalke.

Zdraženie môže odradiť

Odborník na verejnú dopravu Ivan Bútora si myslí, že je nezmyselné, aby mesto zdražovalo skôr, ako zvýši pohodlie cestujúcich. „Úvaha, že zvýšenie cien povedie aj k zvýšeniu príjmov, môže byť mylná, lebo príjmy závisia aj od počtu cestujúcich.“ Tých, ktorí na MHD nie sú vyslovene odkázaní, môže drahší lístok za jazdu v prepchatom starom autobuse odradiť, ako sa to už stalo v minulosti.

Jedným z hlavných problémov Bratislavy je veľa áut a málo parkovacích miest. Námestník primátora pre dopravu Milan Cílek pri nástupe do funkcie povedal, že jeho snahou bude ľudí do hromadnej dopravy prilákať, aby jazdili menej autami, a nie ich odplašiť.

V rozpočte na najbližšie tri roky dostali dopraváci po 200 mi­liónov na nákup autobusov, električiek a trolejbusov. „Za dvesto miliónov kúpime sotva dvadsať autobusov,“ povedal Zahradník. „Vo vozovom parku máme 460 autobusov, z veľkej časti po životnosti. Potrebovali by sme aspoň sto nových.“

Autobusy sú kľúčové napríklad pre Petržalku, kde sa prepravuje najviac ľudí z celého mesta. „Sľúbiť zníženie intervalov alebo hustejšie linky by nebolo reálne,“ povedal Zahradník.

Mimobratislavskí

Citlivým problémom je cenové zvýhodnenie Bratislavčanov, o ktorých dopraváci uvažujú. „Príjmom Bratislavy sú dane z príjmu ľudí, ktorí tu majú trvalý pobyt. Našu dopravu však využívajú aj ľudia, ktorých dane idú do rozpočtov iných miest,“ vysvetlil Zahradník. Na zľavy musí potom doplácať Bratislava. Je teda logické, aby mimo­bratislavskí platili viac.

Týkalo by sa to zľavnených a časových lístkov, teda električeniek, pri ktorých sa dá adresa pobytu kontrolovať. „Funguje to napríklad v Tatrách,“ dodal Zahradník. Možnosťou je dohoda s krajom alebo inými mestami, aby na MHD prispeli.

Euro a integrovaná doprava

So zvýšením cestovného by malo súvisieť predpokladané zavedenie eura v roku 2009 a spustenie bratislavskej integrovanej dopravy, ktoré poslanci schválili na marec budúceho roka. „V tom prípade by cestujúci získali za jeden lístok, hoci so zvýšenou cenou, aj možnosť odviezť sa vlakom či autobusom SAD,“ povedal Michal Dekánek z občianskeho združenia imhd.sk.

Aj v Košiciach

Cestovné v hromadnej doprave v Košiciach sa od 1. júla zvýši. Za základný lístok na polhodinovú jazdu zaplatí Košičan 17 korún, v Bratislave je to o korunu viac. Na rozdiel od Bratislavy sa dajú v Koši­cicach kúpiť lístky aj u vodičov, sú však drahšie. Okrem toho budú v Košiciach aj lístky na jazdu do štyroch zastávok, a to za 12 korún.

Argumetom na zvýšenie bola neudržateľnosť cestovného, pričom vlani mal dopravný podnik stratu 20 miliónov. Naposledy sa cestovné v Košicicach zvyšovalo v roku 2001 .


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  2. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  3. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  4. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  5. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  6. Spánok – základ pevných vzťahov
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  8. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  9. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  2. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  3. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  4. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  5. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  6. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  7. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  8. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 654
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 192
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 099
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 618
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 657
  6. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 970
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 937
  8. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 3 702
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 576
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 558
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 16 134
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 387
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 842
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 684
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 507
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 812
  7. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 3 587
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 416
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu