SME

MHD: cezpoľným má zdražieť viac

Nové vedenie dopravného podniku chce prepúšťaťz administratívy a zvýšiť cestovné. Električenky by mohli zvlášť zdražieť pre mimobratislavských cestujúcich. Na tých vraj dopláca mesto.

Zvýšením cestovného v MHD a prepúšťaním zamestanancov chce dopravný podnik zvýšiť svoje príjmy – za minulý rok mal startu 200 miliónov.Zvýšením cestovného v MHD a prepúšťaním zamestanancov chce dopravný podnik zvýšiť svoje príjmy – za minulý rok mal startu 200 miliónov. (Zdroj: SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Bratislavčanov čaká na budúci rok zvýšenie cestovného v hromadnej doprave. Potvrdil to nový predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník (SDKÚ).

Cestovné sa naposledy zvyšovalo v roku 2004, novú úpravu cien možno očakávať na budúci rok. Primátor Andrej Ďurkovský po voľbách povedal, že tento rok sa zvyšovať nebude. „Rešpektujeme to,“ povedal Zahradník. Podľa neho by sa nemal zmeniť systém sociálnych zliav, teda pre dôchodcov a postihnutých.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najprv prepúšťať

Všetko, čo sa týka bratislavského dopravného podniku, schvaľujú mestskí poslanci, Zahradník je jedným z nich. „Skôr ako zvýšenie navrhneme, chceme hľadať rezervy v podniku,“ povedal. Pôjde aj o prepúšťanie zamestnancov z administratívy. „V žiadnom prípade nesiahneme na vodičov, naopak, tým chceme podmienky zlepšiť,“ povedal Zahradník.

SkryťVypnúť reklamu

Vlani mal podnik stratu 200 miliónov. K tomu sa pridáva zlý obchod s autobusmi Solaris, ktoré museli pre výrobnú chybu stiahnuť. „Prehodnotíme aj dlhodobé zmluvy s dodávateľmi.“

O zvýšení efektivity dopravného podniku hovorili všetky doterajšie vedenia mesta. Cestujúci najväčšmi pocítili šetrenie na linkách, ako to bolo v roku 2005 v Petržalke.

Zdraženie môže odradiť

Odborník na verejnú dopravu Ivan Bútora si myslí, že je nezmyselné, aby mesto zdražovalo skôr, ako zvýši pohodlie cestujúcich. „Úvaha, že zvýšenie cien povedie aj k zvýšeniu príjmov, môže byť mylná, lebo príjmy závisia aj od počtu cestujúcich.“ Tých, ktorí na MHD nie sú vyslovene odkázaní, môže drahší lístok za jazdu v prepchatom starom autobuse odradiť, ako sa to už stalo v minulosti.

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z hlavných problémov Bratislavy je veľa áut a málo parkovacích miest. Námestník primátora pre dopravu Milan Cílek pri nástupe do funkcie povedal, že jeho snahou bude ľudí do hromadnej dopravy prilákať, aby jazdili menej autami, a nie ich odplašiť.

V rozpočte na najbližšie tri roky dostali dopraváci po 200 mi­liónov na nákup autobusov, električiek a trolejbusov. „Za dvesto miliónov kúpime sotva dvadsať autobusov,“ povedal Zahradník. „Vo vozovom parku máme 460 autobusov, z veľkej časti po životnosti. Potrebovali by sme aspoň sto nových.“

Autobusy sú kľúčové napríklad pre Petržalku, kde sa prepravuje najviac ľudí z celého mesta. „Sľúbiť zníženie intervalov alebo hustejšie linky by nebolo reálne,“ povedal Zahradník.

Mimobratislavskí

SkryťVypnúť reklamu

Citlivým problémom je cenové zvýhodnenie Bratislavčanov, o ktorých dopraváci uvažujú. „Príjmom Bratislavy sú dane z príjmu ľudí, ktorí tu majú trvalý pobyt. Našu dopravu však využívajú aj ľudia, ktorých dane idú do rozpočtov iných miest,“ vysvetlil Zahradník. Na zľavy musí potom doplácať Bratislava. Je teda logické, aby mimo­bratislavskí platili viac.

Týkalo by sa to zľavnených a časových lístkov, teda električeniek, pri ktorých sa dá adresa pobytu kontrolovať. „Funguje to napríklad v Tatrách,“ dodal Zahradník. Možnosťou je dohoda s krajom alebo inými mestami, aby na MHD prispeli.

Euro a integrovaná doprava

So zvýšením cestovného by malo súvisieť predpokladané zavedenie eura v roku 2009 a spustenie bratislavskej integrovanej dopravy, ktoré poslanci schválili na marec budúceho roka. „V tom prípade by cestujúci získali za jeden lístok, hoci so zvýšenou cenou, aj možnosť odviezť sa vlakom či autobusom SAD,“ povedal Michal Dekánek z občianskeho združenia imhd.sk.

Aj v Košiciach

Cestovné v hromadnej doprave v Košiciach sa od 1. júla zvýši. Za základný lístok na polhodinovú jazdu zaplatí Košičan 17 korún, v Bratislave je to o korunu viac. Na rozdiel od Bratislavy sa dajú v Koši­cicach kúpiť lístky aj u vodičov, sú však drahšie. Okrem toho budú v Košiciach aj lístky na jazdu do štyroch zastávok, a to za 12 korún.

Argumetom na zvýšenie bola neudržateľnosť cestovného, pričom vlani mal dopravný podnik stratu 20 miliónov. Naposledy sa cestovné v Košicicach zvyšovalo v roku 2001 .

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  6. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  7. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 73 145
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 287
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 955
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 353
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 182
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 137
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 199
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 447
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 537
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 63 761
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 828
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 289
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 920
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 471
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu