Bratislavčanov čaká na budúci rok zvýšenie cestovného v hromadnej doprave. Potvrdil to nový predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník (SDKÚ).
Cestovné sa naposledy zvyšovalo v roku 2004, novú úpravu cien možno očakávať na budúci rok. Primátor Andrej Ďurkovský po voľbách povedal, že tento rok sa zvyšovať nebude. „Rešpektujeme to,“ povedal Zahradník. Podľa neho by sa nemal zmeniť systém sociálnych zliav, teda pre dôchodcov a postihnutých.
Najprv prepúšťať
Všetko, čo sa týka bratislavského dopravného podniku, schvaľujú mestskí poslanci, Zahradník je jedným z nich. „Skôr ako zvýšenie navrhneme, chceme hľadať rezervy v podniku,“ povedal. Pôjde aj o prepúšťanie zamestnancov z administratívy. „V žiadnom prípade nesiahneme na vodičov, naopak, tým chceme podmienky zlepšiť,“ povedal Zahradník.
Vlani mal podnik stratu 200 miliónov. K tomu sa pridáva zlý obchod s autobusmi Solaris, ktoré museli pre výrobnú chybu stiahnuť. „Prehodnotíme aj dlhodobé zmluvy s dodávateľmi.“
O zvýšení efektivity dopravného podniku hovorili všetky doterajšie vedenia mesta. Cestujúci najväčšmi pocítili šetrenie na linkách, ako to bolo v roku 2005 v Petržalke.
Zdraženie môže odradiť
Odborník na verejnú dopravu Ivan Bútora si myslí, že je nezmyselné, aby mesto zdražovalo skôr, ako zvýši pohodlie cestujúcich. „Úvaha, že zvýšenie cien povedie aj k zvýšeniu príjmov, môže byť mylná, lebo príjmy závisia aj od počtu cestujúcich.“ Tých, ktorí na MHD nie sú vyslovene odkázaní, môže drahší lístok za jazdu v prepchatom starom autobuse odradiť, ako sa to už stalo v minulosti.
Jedným z hlavných problémov Bratislavy je veľa áut a málo parkovacích miest. Námestník primátora pre dopravu Milan Cílek pri nástupe do funkcie povedal, že jeho snahou bude ľudí do hromadnej dopravy prilákať, aby jazdili menej autami, a nie ich odplašiť.
V rozpočte na najbližšie tri roky dostali dopraváci po 200 miliónov na nákup autobusov, električiek a trolejbusov. „Za dvesto miliónov kúpime sotva dvadsať autobusov,“ povedal Zahradník. „Vo vozovom parku máme 460 autobusov, z veľkej časti po životnosti. Potrebovali by sme aspoň sto nových.“
Autobusy sú kľúčové napríklad pre Petržalku, kde sa prepravuje najviac ľudí z celého mesta. „Sľúbiť zníženie intervalov alebo hustejšie linky by nebolo reálne,“ povedal Zahradník.
Mimobratislavskí
Citlivým problémom je cenové zvýhodnenie Bratislavčanov, o ktorých dopraváci uvažujú. „Príjmom Bratislavy sú dane z príjmu ľudí, ktorí tu majú trvalý pobyt. Našu dopravu však využívajú aj ľudia, ktorých dane idú do rozpočtov iných miest,“ vysvetlil Zahradník. Na zľavy musí potom doplácať Bratislava. Je teda logické, aby mimobratislavskí platili viac.
Týkalo by sa to zľavnených a časových lístkov, teda električeniek, pri ktorých sa dá adresa pobytu kontrolovať. „Funguje to napríklad v Tatrách,“ dodal Zahradník. Možnosťou je dohoda s krajom alebo inými mestami, aby na MHD prispeli.
Euro a integrovaná doprava
So zvýšením cestovného by malo súvisieť predpokladané zavedenie eura v roku 2009 a spustenie bratislavskej integrovanej dopravy, ktoré poslanci schválili na marec budúceho roka. „V tom prípade by cestujúci získali za jeden lístok, hoci so zvýšenou cenou, aj možnosť odviezť sa vlakom či autobusom SAD,“ povedal Michal Dekánek z občianskeho združenia imhd.sk.
Aj v Košiciach
Cestovné v hromadnej doprave v Košiciach sa od 1. júla zvýši. Za základný lístok na polhodinovú jazdu zaplatí Košičan 17 korún, v Bratislave je to o korunu viac. Na rozdiel od Bratislavy sa dajú v Košicicach kúpiť lístky aj u vodičov, sú však drahšie. Okrem toho budú v Košiciach aj lístky na jazdu do štyroch zastávok, a to za 12 korún.
Argumetom na zvýšenie bola neudržateľnosť cestovného, pričom vlani mal dopravný podnik stratu 20 miliónov. Naposledy sa cestovné v Košicicach zvyšovalo v roku 2001 .