SME

MHD: cezpoľným má zdražieť viac

Nové vedenie dopravného podniku chce prepúšťaťz administratívy a zvýšiť cestovné. Električenky by mohli zvlášť zdražieť pre mimobratislavských cestujúcich. Na tých vraj dopláca mesto.

Zvýšením cestovného v MHD a prepúšťaním zamestanancov chce dopravný podnik zvýšiť svoje príjmy – za minulý rok mal startu 200 miliónov.Zvýšením cestovného v MHD a prepúšťaním zamestanancov chce dopravný podnik zvýšiť svoje príjmy – za minulý rok mal startu 200 miliónov. (Zdroj: SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Bratislavčanov čaká na budúci rok zvýšenie cestovného v hromadnej doprave. Potvrdil to nový predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník (SDKÚ).

Cestovné sa naposledy zvyšovalo v roku 2004, novú úpravu cien možno očakávať na budúci rok. Primátor Andrej Ďurkovský po voľbách povedal, že tento rok sa zvyšovať nebude. „Rešpektujeme to,“ povedal Zahradník. Podľa neho by sa nemal zmeniť systém sociálnych zliav, teda pre dôchodcov a postihnutých.

Najprv prepúšťať

Všetko, čo sa týka bratislavského dopravného podniku, schvaľujú mestskí poslanci, Zahradník je jedným z nich. „Skôr ako zvýšenie navrhneme, chceme hľadať rezervy v podniku,“ povedal. Pôjde aj o prepúšťanie zamestnancov z administratívy. „V žiadnom prípade nesiahneme na vodičov, naopak, tým chceme podmienky zlepšiť,“ povedal Zahradník.

Vlani mal podnik stratu 200 miliónov. K tomu sa pridáva zlý obchod s autobusmi Solaris, ktoré museli pre výrobnú chybu stiahnuť. „Prehodnotíme aj dlhodobé zmluvy s dodávateľmi.“

O zvýšení efektivity dopravného podniku hovorili všetky doterajšie vedenia mesta. Cestujúci najväčšmi pocítili šetrenie na linkách, ako to bolo v roku 2005 v Petržalke.

Zdraženie môže odradiť

Odborník na verejnú dopravu Ivan Bútora si myslí, že je nezmyselné, aby mesto zdražovalo skôr, ako zvýši pohodlie cestujúcich. „Úvaha, že zvýšenie cien povedie aj k zvýšeniu príjmov, môže byť mylná, lebo príjmy závisia aj od počtu cestujúcich.“ Tých, ktorí na MHD nie sú vyslovene odkázaní, môže drahší lístok za jazdu v prepchatom starom autobuse odradiť, ako sa to už stalo v minulosti.

Jedným z hlavných problémov Bratislavy je veľa áut a málo parkovacích miest. Námestník primátora pre dopravu Milan Cílek pri nástupe do funkcie povedal, že jeho snahou bude ľudí do hromadnej dopravy prilákať, aby jazdili menej autami, a nie ich odplašiť.

V rozpočte na najbližšie tri roky dostali dopraváci po 200 mi­liónov na nákup autobusov, električiek a trolejbusov. „Za dvesto miliónov kúpime sotva dvadsať autobusov,“ povedal Zahradník. „Vo vozovom parku máme 460 autobusov, z veľkej časti po životnosti. Potrebovali by sme aspoň sto nových.“

Autobusy sú kľúčové napríklad pre Petržalku, kde sa prepravuje najviac ľudí z celého mesta. „Sľúbiť zníženie intervalov alebo hustejšie linky by nebolo reálne,“ povedal Zahradník.

Mimobratislavskí

Citlivým problémom je cenové zvýhodnenie Bratislavčanov, o ktorých dopraváci uvažujú. „Príjmom Bratislavy sú dane z príjmu ľudí, ktorí tu majú trvalý pobyt. Našu dopravu však využívajú aj ľudia, ktorých dane idú do rozpočtov iných miest,“ vysvetlil Zahradník. Na zľavy musí potom doplácať Bratislava. Je teda logické, aby mimo­bratislavskí platili viac.

Týkalo by sa to zľavnených a časových lístkov, teda električeniek, pri ktorých sa dá adresa pobytu kontrolovať. „Funguje to napríklad v Tatrách,“ dodal Zahradník. Možnosťou je dohoda s krajom alebo inými mestami, aby na MHD prispeli.

Euro a integrovaná doprava

So zvýšením cestovného by malo súvisieť predpokladané zavedenie eura v roku 2009 a spustenie bratislavskej integrovanej dopravy, ktoré poslanci schválili na marec budúceho roka. „V tom prípade by cestujúci získali za jeden lístok, hoci so zvýšenou cenou, aj možnosť odviezť sa vlakom či autobusom SAD,“ povedal Michal Dekánek z občianskeho združenia imhd.sk.

Aj v Košiciach

Cestovné v hromadnej doprave v Košiciach sa od 1. júla zvýši. Za základný lístok na polhodinovú jazdu zaplatí Košičan 17 korún, v Bratislave je to o korunu viac. Na rozdiel od Bratislavy sa dajú v Koši­cicach kúpiť lístky aj u vodičov, sú však drahšie. Okrem toho budú v Košiciach aj lístky na jazdu do štyroch zastávok, a to za 12 korún.

Argumetom na zvýšenie bola neudržateľnosť cestovného, pričom vlani mal dopravný podnik stratu 20 miliónov. Naposledy sa cestovné v Košicicach zvyšovalo v roku 2001 .


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 763
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 589
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 454
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 476
  5. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 457
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 165
  7. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 028
  8. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 001
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 384
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 932
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 559
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 188
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 188
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 659
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 673
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 510
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu