SME
Štvrtok, 21. október, 2021 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
MESTSKÝ TUNEL S DIAĽNICOU OTVORIA 23. JÚNA. ZÁŤAŽ PATRÓNKY SA POTOM ZNÍŽI O POLOVICU, TVRDIA DOPRAVÁCI

Sitina je prvý dvojrúrový tunel v krajine

Po štyroch rokoch koncom mesiaca prejdú tunelom Sitina prvé autáa kamióny. Diaľnica a mestské cesty s ťahomna Záhorie sa oddelia.

Výstavba pôvodne nemala presiahnuť 48 mesiacov. Nakoniec trvala štyri roky. Na tunel čakali kamionisti, bratislavskí vodiči aj cestujúci mestskej hromadnej dopravy.Výstavba pôvodne nemala presiahnuť 48 mesiacov. Nakoniec trvala štyri roky. Na tunel čakali kamionisti, bratislavskí vodiči aj cestujúci mestskej hromadnej dopravy. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Tunel Sitina je najväčšou dopravnou stavbou Bratislavy za posledné roky. Spolu s prístupovými cestami stál štyri a pol miliardy korún. Po jeho otvorení sa zásadne zmení doprava v Mlynskej doline aj na Polian­kach.

Od začiatku mal projekt odporcov. Obyvatelia Patrónky protestovali a báli sa hluku, a ekonómovia kritizovali miliardové predraženie.

Na druhej strane sú dopravné štúdie a skúsenosti vodičov, ktoré ukazujú, že situácia v meste je neúnosná. Bratislava ako prirodzený dopravný uzol potrebuje odkloniť tranzitnú dopravu. Pomôcť má okrem tunela Sitina aj plánovaná diaľnica D4.

Počas stavby boli problémy

Keď sa stavba tunela pripravovala, posudzovali sa jej dopady na životné prostredie. Občianske združenie Za zdravú Patrónku a ďalšie mimovládne organizácie už v roku 1999 tvrdili, že hluková štúdia je nedostatočná.

Diaľnica vôbec nemá viesť územím mesta, tvrdili aktivisti, a ak, tak má byť pod zemou alebo zastrešená. Ľudia si nakoniec vymohli aspoň protihlukovú stenu na južnej strane, ktorá má chrániť zvieratá v zoo, a vegetačné úpravy.

Stavba tunela sa nakoniec začala v roku 2003. Problémy nastali aj pri razení. V priebehu roku 2004 sa práce dokonca zastavovali, lebo baníci narážali na miesta s tektonickými poruchami.

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma povedal, že tieto problémy predražili stavbu asi o 300 miliónov korún.

Zdržaním bol aj nález vysokej spodnej vody pri rekonštrukcii cesty na lamačskej strane koncom minulého roka. Prítomnosť vody sa vraj dala zistiť až po presmerovaní dopravy z tejto cesty, dovtedy sa tadiaľ jazdilo.

Komu pomôže tunel?

Patrónka je jednou z nočných môr cestovania v Bratislave. Podľa prieskumov ministerstva dopravy tadiaľto denne prejde 54-tisíc áut. Po stovkách kamiónov ostávajú v asfalte vyjazdené koľaje. Tie musí odstraňovať mesto zo svojho rozpočtu, lebo Mlynská dolina a Lamačská sú mestské cesty.

Mesto však tvrdí, že tunel odbremení nielen Patrónku, ale aj Botanickú, Karloveskú a Devínsku. Tatiana Kratochvílová, riaditeľka sekcie dopravy na magistráte to zdôvodňuje tým, že 30 percent tranzitujúcej dopravy obchádza Patrónku cez Dúbravku a Karlovu Ves a ďalšia časť dokonca cez Devín.

Kritici oponujú, že hlavným problémom Karloveskej a Devínskej sú Dlhé diely. Tu sa dovolila masívna výstavba napriek tomu, že úzke cesty nestačia. Cesta z centra do Dúbravky a naopak v špičke trvá vyše hodiny.

Ochranári ako Ľubica Trubíniová tvrdia, že problémom je na jednej strane boom automobilovej dopravy na úkor verejnej, a na druhej strane priveľa tranzitnej dopravy, čo súvisí s globalizáciou.

Obmedzenie pre Dúbravku

Nahnevaní na nové riešenie na lamačskej strane sú Dúbravčania. Pri príchode do mesta už nemôžu použiť starú odbočku do a z Dúbravky oproti Tescu Lamač – namiesto nej je tam tunelová estakáda.

Odbočenie do Dúbravky je v týchto miestach možné iba v smere von z mesta, ale vodiči sa musia otáčať nad diaľnicou smerom na Harmincovu.

V smere od Brna sa vodiči do Dúbravky dostanú len zídením z diaľnice na križovatke Lamač – je to veľká odbočka, ktorá vedie do Devínskej Novej Vsi a do Záhorskej Bystrice.

Pokračovať môžu ako na Devínsku Novú Ves, teda po ceste číslo II/505 s pokračovaním cez podjazd pri Technickom skle, alebo sa vrátia na cestu I/2 k Tescu Lamač a cez Harmincovu do Dúbravky a Karlovej Vsi.

Toto komplikované cestovanie pôvodne nemalo byť jedinou možnosťou. Napojenie Dúbravky na novú diaľnicu malo uľahčiť predĺženie Saratovskej od konečnej električiek.

Táto stavba mala byť pôvodne súčasťou projektu diaľničného úseku, nakoniec však štát na ňu peniaze nedal. Mesto odhaduje náklady na toto prepojenie na 500 miliónov korún a takéto peniaze v rozpočte nemá. Prednosť majú iné projekty ako petržalská električka.

Fakty o tuneli

žulový pahorok Sitina, podľa ktorého má tunel meno, je súčasťou Malých Karpát

začali ho raziť na jeseň 2003, obidve rúry boli prerazené v máji 2005

práce spomaľovali a predražili nečakané geologické poruchy v kopci, na druhej strane ich uľahčovala konštantná teplota okolo 10 stupňov aj v mrazivej zime

vedie plytko pod zemou, priemerné nadložie je 18 metrov

je v ňom cementobetónová vozovka, použitý betón by pokryl dve futbalové ihriská

každá z rúr je určená na premávku jedným smerom a meria okolo 1,5 kilometra

prejazdná výška je 4,9 metra, šírka vozovky medzi obrubníkmi je 7,5 metra, po oboch stranách sú meter široké chodníky

vetranie, osvetlenie aj uzavretie v prípade núdze je riadené automaticky aj manuálne

medzi bezpečnostné prvky patria SOS skrinky s hasiacim prístrojom, sekerkou a lekárničkou, únikové cesty a núdzové zálivy s telefónom

(lin)


Pohľad od južného portálu tunela do Mlynskej doliny a zo severného portálu smerom na Brno. Tam je dopravné riešenie zložitejšie, lebo­ bolo treba zabezpečiť prístup do Dúbravky, Lamača i Stupavy.

FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  2. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  5. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  6. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  7. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  8. Šéf Accenture: Nie je nič nezvyčajné, že mám paralelne dva mítingy naraz
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  5. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  8. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  9. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 292
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 183
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 169
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 845
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 842
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 740
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 357
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 998
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 2 695
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 632
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 339
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 7 337
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 7 185
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 6 155
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 971
  6. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 5 788
  7. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 688
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 4 345
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu