SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Sitina je prvý dvojrúrový tunel v krajine

Po štyroch rokoch koncom mesiaca prejdú tunelom Sitina prvé autáa kamióny. Diaľnica a mestské cesty s ťahomna Záhorie sa oddelia.

Výstavba pôvodne nemala presiahnuť 48 mesiacov. Nakoniec trvala štyri roky. Na tunel čakali kamionisti, bratislavskí vodiči aj cestujúci mestskej hromadnej dopravy.Výstavba pôvodne nemala presiahnuť 48 mesiacov. Nakoniec trvala štyri roky. Na tunel čakali kamionisti, bratislavskí vodiči aj cestujúci mestskej hromadnej dopravy. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Tunel Sitina je najväčšou dopravnou stavbou Bratislavy za posledné roky. Spolu s prístupovými cestami stál štyri a pol miliardy korún. Po jeho otvorení sa zásadne zmení doprava v Mlynskej doline aj na Polian­kach.

Od začiatku mal projekt odporcov. Obyvatelia Patrónky protestovali a báli sa hluku, a ekonómovia kritizovali miliardové predraženie.

Na druhej strane sú dopravné štúdie a skúsenosti vodičov, ktoré ukazujú, že situácia v meste je neúnosná. Bratislava ako prirodzený dopravný uzol potrebuje odkloniť tranzitnú dopravu. Pomôcť má okrem tunela Sitina aj plánovaná diaľnica D4.

Počas stavby boli problémy

Keď sa stavba tunela pripravovala, posudzovali sa jej dopady na životné prostredie. Občianske združenie Za zdravú Patrónku a ďalšie mimovládne organizácie už v roku 1999 tvrdili, že hluková štúdia je nedostatočná.

Diaľnica vôbec nemá viesť územím mesta, tvrdili aktivisti, a ak, tak má byť pod zemou alebo zastrešená. Ľudia si nakoniec vymohli aspoň protihlukovú stenu na južnej strane, ktorá má chrániť zvieratá v zoo, a vegetačné úpravy.

Stavba tunela sa nakoniec začala v roku 2003. Problémy nastali aj pri razení. V priebehu roku 2004 sa práce dokonca zastavovali, lebo baníci narážali na miesta s tektonickými poruchami.

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma povedal, že tieto problémy predražili stavbu asi o 300 miliónov korún.

Zdržaním bol aj nález vysokej spodnej vody pri rekonštrukcii cesty na lamačskej strane koncom minulého roka. Prítomnosť vody sa vraj dala zistiť až po presmerovaní dopravy z tejto cesty, dovtedy sa tadiaľ jazdilo.

Komu pomôže tunel?

Patrónka je jednou z nočných môr cestovania v Bratislave. Podľa prieskumov ministerstva dopravy tadiaľto denne prejde 54-tisíc áut. Po stovkách kamiónov ostávajú v asfalte vyjazdené koľaje. Tie musí odstraňovať mesto zo svojho rozpočtu, lebo Mlynská dolina a Lamačská sú mestské cesty.

Mesto však tvrdí, že tunel odbremení nielen Patrónku, ale aj Botanickú, Karloveskú a Devínsku. Tatiana Kratochvílová, riaditeľka sekcie dopravy na magistráte to zdôvodňuje tým, že 30 percent tranzitujúcej dopravy obchádza Patrónku cez Dúbravku a Karlovu Ves a ďalšia časť dokonca cez Devín.

Kritici oponujú, že hlavným problémom Karloveskej a Devínskej sú Dlhé diely. Tu sa dovolila masívna výstavba napriek tomu, že úzke cesty nestačia. Cesta z centra do Dúbravky a naopak v špičke trvá vyše hodiny.

Ochranári ako Ľubica Trubíniová tvrdia, že problémom je na jednej strane boom automobilovej dopravy na úkor verejnej, a na druhej strane priveľa tranzitnej dopravy, čo súvisí s globalizáciou.

Obmedzenie pre Dúbravku

Nahnevaní na nové riešenie na lamačskej strane sú Dúbravčania. Pri príchode do mesta už nemôžu použiť starú odbočku do a z Dúbravky oproti Tescu Lamač – namiesto nej je tam tunelová estakáda.

Odbočenie do Dúbravky je v týchto miestach možné iba v smere von z mesta, ale vodiči sa musia otáčať nad diaľnicou smerom na Harmincovu.

V smere od Brna sa vodiči do Dúbravky dostanú len zídením z diaľnice na križovatke Lamač – je to veľká odbočka, ktorá vedie do Devínskej Novej Vsi a do Záhorskej Bystrice.

Pokračovať môžu ako na Devínsku Novú Ves, teda po ceste číslo II/505 s pokračovaním cez podjazd pri Technickom skle, alebo sa vrátia na cestu I/2 k Tescu Lamač a cez Harmincovu do Dúbravky a Karlovej Vsi.

Toto komplikované cestovanie pôvodne nemalo byť jedinou možnosťou. Napojenie Dúbravky na novú diaľnicu malo uľahčiť predĺženie Saratovskej od konečnej električiek.

Táto stavba mala byť pôvodne súčasťou projektu diaľničného úseku, nakoniec však štát na ňu peniaze nedal. Mesto odhaduje náklady na toto prepojenie na 500 miliónov korún a takéto peniaze v rozpočte nemá. Prednosť majú iné projekty ako petržalská električka.

Fakty o tuneli

žulový pahorok Sitina, podľa ktorého má tunel meno, je súčasťou Malých Karpát

začali ho raziť na jeseň 2003, obidve rúry boli prerazené v máji 2005

práce spomaľovali a predražili nečakané geologické poruchy v kopci, na druhej strane ich uľahčovala konštantná teplota okolo 10 stupňov aj v mrazivej zime

vedie plytko pod zemou, priemerné nadložie je 18 metrov

je v ňom cementobetónová vozovka, použitý betón by pokryl dve futbalové ihriská

každá z rúr je určená na premávku jedným smerom a meria okolo 1,5 kilometra

prejazdná výška je 4,9 metra, šírka vozovky medzi obrubníkmi je 7,5 metra, po oboch stranách sú meter široké chodníky

vetranie, osvetlenie aj uzavretie v prípade núdze je riadené automaticky aj manuálne

medzi bezpečnostné prvky patria SOS skrinky s hasiacim prístrojom, sekerkou a lekárničkou, únikové cesty a núdzové zálivy s telefónom

(lin)


Pohľad od južného portálu tunela do Mlynskej doliny a zo severného portálu smerom na Brno. Tam je dopravné riešenie zložitejšie, lebo­ bolo treba zabezpečiť prístup do Dúbravky, Lamača i Stupavy.

FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  5. Vytvor si svoju budúcnosť
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť.
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  2. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  3. Zmeny v systéme revíznych postupov
  4. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  5. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 17 149
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 986
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 895
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 535
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 658
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 024
  7. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 640
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 576
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 182 079
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 780
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 128
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 018
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 882
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 384
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 656
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu