INVESTORI O ATRAKTÍVNU LOKALITU NESTRÁCAJÚ ZÁUJEM, OBYVATELIA VŠAK CHCÚ ZVEĽAĎOVAŤ SÍDLISKÁ

Karlova Ves ďalšiu výstavbu nechce

Zlepšenie služieb, obnova ihrísk, riešenie dopravya rozširovanie vysokoškolského mestečka, to sú oblasti, ktoré tu budú najbližšie roky prioritami.

Novovzniknuté Námestie sv. Františka otvorili v Karlovej Vsi len minulý rok.(Zdroj: TASR)

Kým ostatné mestské časti čaká veľká výstavba, Karlovej Vsi by sa už nemala dotknúť. Želá si to súčasné vedenie miestnej samosprávy. Ale aj v Karlovej Vsi obyvatelia hovoria o neúmernom zahusťovaní výstavby a s tým súvisiacim nedostatkom zelene a služieb.

Stavebníci majú záujem

Investori však o atraktívnu lokalitu nestrácajú záujem, spojenie s mestom je dobré, obyvateľom vyhovuje blízky les a bývanie je tu relatívne bezpečné.

Nedávno J&T rozširovala zástavbu v dunajskom ramene, ďalší stavebníci majú záujem o Dlhé diely, kde chcú presadiť bytové domy s vybavenosťou.

Stavať sa má medzi Jamnického a Hlaváčikovou, na Kresánkovej či Kolískovej, z priemyselných stavieb sa buduje Cyklotrónové centrum. Už tak­mer dva roky sa hovorí o stavbe potravín Lidl na zelenom pozemku pri Riviere, o tom, či tu stromy zostanú, alebo ich vyrúbu, sa ešte rozhodne.

Preťažená doprava

So zástavbou súvisí aj preťažená doprava, jeden z najväč­ších problémov lokality. Býva tu takmer 32-tisíc ľudí a žije asi 15-tisíc študentov. Ťah z Karloveskej na nábrežie denne využívajú tisícky áut, mesto chce cestu od Molecovej po Devínsku rozšíriť.

Dlhé diely boli navrhnuté pre asi 12-tisíc obyvateľov, už dnes ich tam býva takmer 30-tisíc, čo je dvaapolnásobok.

Štatistika hovorí, že v rannej špičke prepravia dve linky z Dlhých dielov okolo 1500 cestujúcich za hodinu. Od minulého septembra tu do kopca a z neho jazdí šesť duobusov, teda kĺbových trolejbusov s pomocným dieslo-elektrickým pohonom.

Podľa viacerých je však hlavným problémom, ktorý ostal, preplnenosť ciest. To by sa mohlo vyriešiť ďalším jazdným pruhom od Molecovej po Ulicu Hany Meličkovej, vyhradený by bol iba pre hromadnú dopravu.

Peniaze z únie

Mestská časť uvažuje nad zaobstaraním si plánu hospodárskeho a sociálneho rozvoja, je predpokladom pre čerpanie európskych peňazí.

„Chceli by sme investovať hlavne do obnovy detských ihrísk alebo výmeny okien na Základnej škole a Gymnáziu na Tilgnerovej,“ hovorí Hanulíková.

V súvislosti so zeleňou, na zaberanie ktorej sa obyvatelia Dlhých dielov sťažujú, hovorí sa o vytvorení nového parku práve na sídlisku.

Uvažuje sa aj o rozšírení a revitalizácii študentského mestečka v Mlynskej doline. Vzniknúť by tu mohli rekreačné zóny a parky na učenie, podobne ako je to v zahraničí.

Ďalším projektom súvisiacim s početnou komunitou študentov je obnova švédskych domčekov pred lodenicou v Karloveskom ramene. Univerzita už začala s ich postupným prestavovaním, slúžiť by mali na rekreáciu a šport.

Mestská časť Karlova Ves
Počet obyvateľov 33 166
Starostka Iveta Hanulíková
Počet poslancov 31

Kedysi samostatné obce sa postupne stávali súčasťou Bratislavy. Ich súčasnému rozvoju a histórii sa budeme každý týždeň venovať v piatkovej prílohe Bratislava.

Jedno z najstarších sídel Slovenska

Karlova Ves patrí medzi najskôr obývané územia Slovenska. Na južných svahoch Dlhých dielov a na Starých gruntoch sa našli kamenné pästné kliny a driapadlo. O prehistorických obyvateľoch svedčí aj kuriózne objavenie mamutích klov dvomi študentmi v Mlynskej doline neďaleko zoo pred štyrmi rokmi.

Neskôr sa Slovania usídlili pri potoku Vydrica, pohrebisko sa našlo pod dnešnou botanickou záhradou.

V stredoveku sa o rozvoj postaral richtár Jakub, na území medzi dvoma Vydricami dal postaviť mlyny a založil tu vinice. Miestne víno malo napokon väčšiu hodnotu ako račianske alebo malokarpatské. Koncom 16. storočia sa v miestnych lesoch skrývali zbojníci, ktorí prepadávali pocestných.

Keď sa osada rozšírila, ťažisko života sa presunulo do bratislavského predmestia, ktoré pomenovali tým istým názvom – Vydrica.

Karlovu Ves (Karldorf) ako obec vymedzili až v 19. storočí. V roku 1886 tu uviedli do prevádzky bratislavskú vodáreň na ostrove Sihoť.

V polovici 20. storočia tu vznikla botanická záhrada a začala sa budovať zoologická. Po roku 1960 sa začala príprava na výstavbu sídliska, Karlova Ves bola prvou lokalitou, ktorú na výstavbu vybrali aj pre dobré prírodné podmienky a spojenie s centrom. Daňou za nové byty bolo zbúranie pôvodného jadra obce. V 70. rokoch v Karlovej Vsi vznikol areál televízie a v jej okolí vysokoškolské internáty. V 80. rokoch sa začala výstavba sídliska Dlhé diely.

(Zdroj: www.karlovaves.sk)


O týždeň Rusovce
Pohľad od hostinca Riviera na Bratislavu asi z roku 1952. Konečná električiek po predĺžení trate v roku 1950 od predchádzajúcej konečnej Pri Knaurečke bola takmer naproti miestu, kde dnes stojí hotel Družba na Botanickej ulici. V ľavom dolnom rohu vidno nástupište autobusu do Devína. (Fotografiu zapožičala Mária Levárska.)
FOTO – WWW.KARLOVAVESAHOJ.SK
Ako sa rozrastala Bratislava

Dnešné územie mesta sa tvorilo postupne spájaním osád a pričleňovaním priľahlých obcí.

Do roku 1945 tvorilo Bratislavu iba dnešné Staré Mesto, Nové Mesto a časti Ružinova (Nivy a Trnávka). Karlovu Ves však pričlenili už v roku 1943.

Od 1. apríla 1946 patrí k Bratislave ďalších sedem obcí - Devín, Dúbravka, Lamač, Petržalka, Prievoz, Rača a Vajnory.

Ako hlavné mesto Slovenskej socialistickej republiky sa Bratislava v roku 1971 rozšírila o ďalších sedem obcí, boli to Podunajské Biskupice, Vrakuňa, Záhorská Bystrica, Devínska Nová Ves, Jarovce, Rusovce a Čunovo.

V súčasnosti má Bratislava sedemnásť mestských častí.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  2. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  3. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  4. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  8. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  9. Ekonomická diplomacia Indonézie
  10. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 598
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 562
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 20 959
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 11 139
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 9 278
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 5 590
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 4 007
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 3 986
  9. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 3 836
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 649