SME
Nedeľa, 17. október, 2021 | Meniny má HedvigaKrížovkyKrížovky

Petržalčania sú proti zmene trás autobusov

Zmena trás MHD ovplyvnila najmä situáciu v Petržalke. Ušetrené kilometre však neušetria dosť na vylepšovanie systému. Dopravný podnik uvažujeo ďalších zmenách.

Od začiatku sa proti prelinkovaniu autobusov zdvihli hlasy nespokojných Petržalčanov.Od začiatku sa proti prelinkovaniu autobusov zdvihli hlasy nespokojných Petržalčanov. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Posledné veľké zmeny v mestskej hromadnej doprave sa udiali v septembri 2005, keď sa prelinkovali autobusy a zmenili ich trasy najmä v Petržalke.

Mesto sa snažilo ušetriť na verejnej doprave, keďže nedostalo dotáciu od štátu a audity v Dopravnom podniku Bratislava z roku 2004 ukázali neefektívne trasy liniek a nadpriemernú hus­­totu zastávok. Ďalším dôvodom zmien bolo otvorenie Mosta Apollo, po ktorom začali pre­mávať tri nové linky - 88 k Novému mostu, 87 do Ovsišťa a 68 na zastávku Holíčska.

Mestskí poslanci v roku 2005 poverili námestníka primátora pre dopravu Karola Koladu, aby so zvláštnou komisiou pripravili optimalizáciu verejnej dopravy. Orientácia v systéme liniek sa mala zlepšiť, doprava zrýchliť - na nosných linkách sa mali zahustiť intervaly, zastávky na nosné linky mali byť ľahko pešo dostupné. Úspora najazdených kilometrov mala mestu ušetriť 19 miliónov ročne. Mal sa znížiť aj počet kĺbových autobusov.

Úspory zmizli v inflácii

Podľa hovorkyne magistrátu Evy Chudinovej úspory pohltila inflácia, ktorá aj zvýšila náklady. „Prevádzka celej MHD bude tento rok stáť mesto o približne 100 miliónov korún viac ako minulý rok pri nezmenenom rozsahu poskytovaných služieb. To znamená, že z dnešného pohľadu relatívne usporené finančné prostriedky sa už nedajú použiť na vylepšovanie zmeneného systému MHD v Petržalke.

Podľa Karola Kajdiho z Dopravného podniku Bratislava sa usporilo na vozokilometroch približne 25 miliónov za rok a na znížení počtu vozidiel ďalšie prostriedky. Po zmenách sa podľa Kajdiho zvýšil počet cestujúcich aj predaných lístkov. Dopravný podnik pravidelne monitoruje vyťaženosť autobusov a priebežne zavádza zmeny v rámci finanč­ných možností.

Nedostatkom MHD je podľa Kajdiho prestojovosť vozidiel a meškanie pre dopravné zápchy, ako aj starnutie vozového parku a jeho neadekvátna obnova.

Možné zmeny v doprave

Pre DPB sú podľa Karola Kajdiho prijateľné zmeny, ktoré prinesú úsporu vozokilometrov.

Uvažuje sa o posune konečných liniek 78, 83 a 87 hlbšie do územia Petržalky. Ešte predtým by sa malo vytvoriť obratisko autobusov so svetelnou križovatkou pri Technopole na Kutlíkovej ulici, ktoré mesto plánuje postaviť tento rok. K Te­ch­nopolu by sa mala posunúť linka 83, linka 87 k dostihovej dráhe a linka 78 do Ovsišťa. Tým by sa malo vyriešiť odrezané Ovsište a Technopol od priameho spojenia s centrom, ako aj problematické prestupovanie pri TPD. V budúcoročnom rozpočte mesta podľa Chudinovej treba vyčleniť približne o 15 miliónov korún viac na prevádzku týchto liniek.

Tento rok vzhľadom na rozpočet podľa hovorkyne nie je reálne zvyšovať objemy dopravných výkonov bez zvýšenia zadlženia dopravného podniku alebo bez podstatných opatrení zameraných na zníženie nákladov dopravcu.

Predĺžila sa trasa na Dolnozemskú

Časť Petržalky v smere k nemocnici Antolská, ktorá po zmenách v doprave prišla o priame spojenie s centrom, má od 1. apríla čiastočne obnovené spojenie v skorých ranných hodinách a večer.

Ide o linky 93 na Hlavnú stanicu, 94 na Vazovovu a 68 na Trnavské mýto. Niektoré spoje týchto liniek vychádzajú v smere do centra zo zastávky Dolnozemská a v smere z centra končia na zastávke Bzovícka.

Odchody spojov s predĺženou trasou sú na stránke www.imhd.sk v časti cestovné poriadky v kolónke spoje z/do vozovní.(ena)

Trať začnú stavať koncom roka

Podľa hovorkyne magistrátu Evy Chudinovej by sa výstavba trate rýchloelek­trič­ky ma­la začať koncom roka. Počas výstavby sa uzavrie Starý most a doprava bude odklonená na ostatné mosty.

Náklady na stavbu trate a kúpu vozidiel mesto odhaduje na osem miliárd korún.

Zvažuje sa podzemný, nad­zemný a povrchový variant trate. Mesto v súčasnosti dolaďuje projekt rýchloelektričky spolu so železnicami.

Trať rýchloelektričky by mala viesť z Janíkovho dvora v Petržalke popri Draždiaku cez Háje, Bosákovu, Einsteinovu a Viedenskú cestu cez zrekonštruovaný Starý most na Šafárikovo námestie.


­(ena, sita)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  6. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 18 837
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 680
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 6 739
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 277
  5. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 786
  6. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 683
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 155
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 741
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 252
  10. Odišli, ale nezabúdame. Spomínajte s Korzárom 2 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  2. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  3. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  4. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  5. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  8. Matej Vagač: Hrozí nám druhá Drotárska aj na nábreží pri bývalom PKO?
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 18 659
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 410
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 028
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 192
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 088
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 4 326
  7. Peter Chudý: Pribudnú ďalšie „biele kone“ v policajnej uniforme, prečo vyšetrovateľka Santusová neabsolvovala detektor lži, aké sú dôvody jej konca na inšpekcii? 3 805
  8. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 3 521
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu