SME
Pondelok, 5. december, 2022 | Meniny má Oto

Petržalčania sú proti zmene trás autobusov

Zmena trás MHD ovplyvnila najmä situáciu v Petržalke. Ušetrené kilometre však neušetria dosť na vylepšovanie systému. Dopravný podnik uvažujeo ďalších zmenách.

Od začiatku sa proti prelinkovaniu autobusov zdvihli hlasy nespokojných Petržalčanov.Od začiatku sa proti prelinkovaniu autobusov zdvihli hlasy nespokojných Petržalčanov. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Posledné veľké zmeny v mestskej hromadnej doprave sa udiali v septembri 2005, keď sa prelinkovali autobusy a zmenili ich trasy najmä v Petržalke.

Mesto sa snažilo ušetriť na verejnej doprave, keďže nedostalo dotáciu od štátu a audity v Dopravnom podniku Bratislava z roku 2004 ukázali neefektívne trasy liniek a nadpriemernú hus­­totu zastávok. Ďalším dôvodom zmien bolo otvorenie Mosta Apollo, po ktorom začali pre­mávať tri nové linky - 88 k Novému mostu, 87 do Ovsišťa a 68 na zastávku Holíčska.

Mestskí poslanci v roku 2005 poverili námestníka primátora pre dopravu Karola Koladu, aby so zvláštnou komisiou pripravili optimalizáciu verejnej dopravy. Orientácia v systéme liniek sa mala zlepšiť, doprava zrýchliť - na nosných linkách sa mali zahustiť intervaly, zastávky na nosné linky mali byť ľahko pešo dostupné. Úspora najazdených kilometrov mala mestu ušetriť 19 miliónov ročne. Mal sa znížiť aj počet kĺbových autobusov.

Úspory zmizli v inflácii

Podľa hovorkyne magistrátu Evy Chudinovej úspory pohltila inflácia, ktorá aj zvýšila náklady. „Prevádzka celej MHD bude tento rok stáť mesto o približne 100 miliónov korún viac ako minulý rok pri nezmenenom rozsahu poskytovaných služieb. To znamená, že z dnešného pohľadu relatívne usporené finančné prostriedky sa už nedajú použiť na vylepšovanie zmeneného systému MHD v Petržalke.

Podľa Karola Kajdiho z Dopravného podniku Bratislava sa usporilo na vozokilometroch približne 25 miliónov za rok a na znížení počtu vozidiel ďalšie prostriedky. Po zmenách sa podľa Kajdiho zvýšil počet cestujúcich aj predaných lístkov. Dopravný podnik pravidelne monitoruje vyťaženosť autobusov a priebežne zavádza zmeny v rámci finanč­ných možností.

Nedostatkom MHD je podľa Kajdiho prestojovosť vozidiel a meškanie pre dopravné zápchy, ako aj starnutie vozového parku a jeho neadekvátna obnova.

Možné zmeny v doprave

Pre DPB sú podľa Karola Kajdiho prijateľné zmeny, ktoré prinesú úsporu vozokilometrov.

Uvažuje sa o posune konečných liniek 78, 83 a 87 hlbšie do územia Petržalky. Ešte predtým by sa malo vytvoriť obratisko autobusov so svetelnou križovatkou pri Technopole na Kutlíkovej ulici, ktoré mesto plánuje postaviť tento rok. K Te­ch­nopolu by sa mala posunúť linka 83, linka 87 k dostihovej dráhe a linka 78 do Ovsišťa. Tým by sa malo vyriešiť odrezané Ovsište a Technopol od priameho spojenia s centrom, ako aj problematické prestupovanie pri TPD. V budúcoročnom rozpočte mesta podľa Chudinovej treba vyčleniť približne o 15 miliónov korún viac na prevádzku týchto liniek.

Tento rok vzhľadom na rozpočet podľa hovorkyne nie je reálne zvyšovať objemy dopravných výkonov bez zvýšenia zadlženia dopravného podniku alebo bez podstatných opatrení zameraných na zníženie nákladov dopravcu.

Predĺžila sa trasa na Dolnozemskú

Časť Petržalky v smere k nemocnici Antolská, ktorá po zmenách v doprave prišla o priame spojenie s centrom, má od 1. apríla čiastočne obnovené spojenie v skorých ranných hodinách a večer.

Ide o linky 93 na Hlavnú stanicu, 94 na Vazovovu a 68 na Trnavské mýto. Niektoré spoje týchto liniek vychádzajú v smere do centra zo zastávky Dolnozemská a v smere z centra končia na zastávke Bzovícka.

Odchody spojov s predĺženou trasou sú na stránke www.imhd.sk v časti cestovné poriadky v kolónke spoje z/do vozovní.(ena)

Trať začnú stavať koncom roka

Podľa hovorkyne magistrátu Evy Chudinovej by sa výstavba trate rýchloelek­trič­ky ma­la začať koncom roka. Počas výstavby sa uzavrie Starý most a doprava bude odklonená na ostatné mosty.

Náklady na stavbu trate a kúpu vozidiel mesto odhaduje na osem miliárd korún.

Zvažuje sa podzemný, nad­zemný a povrchový variant trate. Mesto v súčasnosti dolaďuje projekt rýchloelektričky spolu so železnicami.

Trať rýchloelektričky by mala viesť z Janíkovho dvora v Petržalke popri Draždiaku cez Háje, Bosákovu, Einsteinovu a Viedenskú cestu cez zrekonštruovaný Starý most na Šafárikovo námestie.


­(ena, sita)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  2. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  3. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  5. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  7. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  2. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  3. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  4. Changes to the System of Remedies
  5. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  6. Nová éra stavieb začína teraz
  7. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 125
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 550
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 6 343
  4. Deti cestujú do exotiky zadarmo 3 186
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 035
  6. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 3 032
  7. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 2 835
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 398
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 232 411
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 495
  3. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 5 634
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 3 500
  5. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 462
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 949
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 613
  8. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity? 2 011
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťZatvoriť reklamu