SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Petržalčania sú proti zmene trás autobusov

Zmena trás MHD ovplyvnila najmä situáciu v Petržalke. Ušetrené kilometre však neušetria dosť na vylepšovanie systému. Dopravný podnik uvažujeo ďalších zmenách.

Od začiatku sa proti prelinkovaniu autobusov zdvihli hlasy nespokojných Petržalčanov.Od začiatku sa proti prelinkovaniu autobusov zdvihli hlasy nespokojných Petržalčanov. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Posledné veľké zmeny v mestskej hromadnej doprave sa udiali v septembri 2005, keď sa prelinkovali autobusy a zmenili ich trasy najmä v Petržalke.

Mesto sa snažilo ušetriť na verejnej doprave, keďže nedostalo dotáciu od štátu a audity v Dopravnom podniku Bratislava z roku 2004 ukázali neefektívne trasy liniek a nadpriemernú hus­­totu zastávok. Ďalším dôvodom zmien bolo otvorenie Mosta Apollo, po ktorom začali pre­mávať tri nové linky - 88 k Novému mostu, 87 do Ovsišťa a 68 na zastávku Holíčska.

Mestskí poslanci v roku 2005 poverili námestníka primátora pre dopravu Karola Koladu, aby so zvláštnou komisiou pripravili optimalizáciu verejnej dopravy. Orientácia v systéme liniek sa mala zlepšiť, doprava zrýchliť - na nosných linkách sa mali zahustiť intervaly, zastávky na nosné linky mali byť ľahko pešo dostupné. Úspora najazdených kilometrov mala mestu ušetriť 19 miliónov ročne. Mal sa znížiť aj počet kĺbových autobusov.

Úspory zmizli v inflácii

Podľa hovorkyne magistrátu Evy Chudinovej úspory pohltila inflácia, ktorá aj zvýšila náklady. „Prevádzka celej MHD bude tento rok stáť mesto o približne 100 miliónov korún viac ako minulý rok pri nezmenenom rozsahu poskytovaných služieb. To znamená, že z dnešného pohľadu relatívne usporené finančné prostriedky sa už nedajú použiť na vylepšovanie zmeneného systému MHD v Petržalke.

Podľa Karola Kajdiho z Dopravného podniku Bratislava sa usporilo na vozokilometroch približne 25 miliónov za rok a na znížení počtu vozidiel ďalšie prostriedky. Po zmenách sa podľa Kajdiho zvýšil počet cestujúcich aj predaných lístkov. Dopravný podnik pravidelne monitoruje vyťaženosť autobusov a priebežne zavádza zmeny v rámci finanč­ných možností.

Nedostatkom MHD je podľa Kajdiho prestojovosť vozidiel a meškanie pre dopravné zápchy, ako aj starnutie vozového parku a jeho neadekvátna obnova.

Možné zmeny v doprave

Pre DPB sú podľa Karola Kajdiho prijateľné zmeny, ktoré prinesú úsporu vozokilometrov.

Uvažuje sa o posune konečných liniek 78, 83 a 87 hlbšie do územia Petržalky. Ešte predtým by sa malo vytvoriť obratisko autobusov so svetelnou križovatkou pri Technopole na Kutlíkovej ulici, ktoré mesto plánuje postaviť tento rok. K Te­ch­nopolu by sa mala posunúť linka 83, linka 87 k dostihovej dráhe a linka 78 do Ovsišťa. Tým by sa malo vyriešiť odrezané Ovsište a Technopol od priameho spojenia s centrom, ako aj problematické prestupovanie pri TPD. V budúcoročnom rozpočte mesta podľa Chudinovej treba vyčleniť približne o 15 miliónov korún viac na prevádzku týchto liniek.

Tento rok vzhľadom na rozpočet podľa hovorkyne nie je reálne zvyšovať objemy dopravných výkonov bez zvýšenia zadlženia dopravného podniku alebo bez podstatných opatrení zameraných na zníženie nákladov dopravcu.

Predĺžila sa trasa na Dolnozemskú

Časť Petržalky v smere k nemocnici Antolská, ktorá po zmenách v doprave prišla o priame spojenie s centrom, má od 1. apríla čiastočne obnovené spojenie v skorých ranných hodinách a večer.

Ide o linky 93 na Hlavnú stanicu, 94 na Vazovovu a 68 na Trnavské mýto. Niektoré spoje týchto liniek vychádzajú v smere do centra zo zastávky Dolnozemská a v smere z centra končia na zastávke Bzovícka.

Odchody spojov s predĺženou trasou sú na stránke www.imhd.sk v časti cestovné poriadky v kolónke spoje z/do vozovní.(ena)

Trať začnú stavať koncom roka

Podľa hovorkyne magistrátu Evy Chudinovej by sa výstavba trate rýchloelek­trič­ky ma­la začať koncom roka. Počas výstavby sa uzavrie Starý most a doprava bude odklonená na ostatné mosty.

Náklady na stavbu trate a kúpu vozidiel mesto odhaduje na osem miliárd korún.

Zvažuje sa podzemný, nad­zemný a povrchový variant trate. Mesto v súčasnosti dolaďuje projekt rýchloelektričky spolu so železnicami.

Trať rýchloelektričky by mala viesť z Janíkovho dvora v Petržalke popri Draždiaku cez Háje, Bosákovu, Einsteinovu a Viedenskú cestu cez zrekonštruovaný Starý most na Šafárikovo námestie.


­(ena, sita)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 331
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 549
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 174
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 178
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 178
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 871
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 382
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 834
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 403
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 340
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu