SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Petržalke sľubujú investori chrbát

V Petržalke má vyrásť „city“. Investori ho nazývajú časťou chrbtice, architekt srdcom mestskej časti. Ochranári tvrdia, že Petržalka ho nepotrebuje.

Plánované petržalské „city“ z jednej strany ohraničuje Rusovská cesta. Bulvár bude nadväzovať na Jantárovú cestu a má ním viesť štvorprúdová cesta pre autá, dráha električky a chodníky.Plánované petržalské „city“ z jednej strany ohraničuje Rusovská cesta. Bulvár bude nadväzovať na Jantárovú cestu a má ním viesť štvorprúdová cesta pre autá, dráha električky a chodníky. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA – WWW.PETRZALKACITY.SK)

Spoločnosť Petržalka City chce vybudovať „časť chrbtice“ Petržalky. Ide o územie lemujúce z oboch strán Chorvátske rameno a vymedzené Hálovou ulicou, Rusovskou cestou a Romanovou ulicou. Časť pozemkov investor vlastní, zvyšok má od mesta v dlhodobom prenájme s predkupným právom.

Urbanistický návrh vypracoval ateliér Alexy & Alexy, podľa architekta Tibora Alexyho sa vnášajú mestské prvky na územie, kde prevláda len funkcia obytnosti. Najsilnejšími prvkami majú byť rušný mestský bulvár a mestský park.

Bulvár má byť 60 metrov široký, prechádzať by mal Jantárovou ulicou. Vytvoria ho električková trať (nosný dopravný systém), štvorprúdová cesta a dva zelené pásy, ktoré budú určené chodcom. „Polaritu k tomuto rušnému mestskému centru bude vytvárať mestský park,“ hovorí Tibor Alexy.

Urbanista Tibor Alexy k otázkam okolo výškových budov dodal, že priestory sa vždy akcentovali výškovými stavbami. „Navyše veže tu navrhujeme práve preto, aby tu neboli rozťahané budovy – napríklad supermarkety s veľkými parkoviskami. Práve takýto druh stavieb totiž pohlcuje väčšiu plochu zelene.“

Na územie pri Chorvátskom ramene platila vyše dvadsať rokov stavebná uzávera, za socializmu sa plánovalo, že tadiaľto bude viesť dráha metra či rýchlodráhy. V súčasnosti je to zelený pozemok, ktorý vytvorila náletová zeleň. Petržalčania ho využívajú ako oddychovú prírodnú zónu. „Nepripravíme ich o ňu, naopak, urobíme tu miesto náletovej zelene na stavebných parcelách mestský park,“ povedal predseda predstavenstva spoločnosti Juraj Richter.

Podľa návrhu má zeleň a voda v tejto lokalite tvoriť 11,5 hektára, čo je polovica z jeho celkovej rozlohy. „Po odpočítaní plochy Chorvátskeho ramena tvorí zeleň 37 percent celkovej plochy,“ hovorí Alexy.

Spoločnosť Petržalka city, ktorá je investorom projektu vznikla spojením viacerých spoločností, ktorí mali stavebné zámery v centrálnej oblasti Petržalky pri Chorvátskom ramene.

„Pri tvorbe projektu sme vychádzali z územného plánu mesta, urbanistickej štúdie, ktorú pred šiestimi rokmi vypracoval ateliér Markrop. Spracovateľa urbanistickej štúdie sme vyberali na základe viacerých súťaží, v porote boli aj zástupcovia mesta. Vyhral ju ateliér Alexy & Alexy. Pri riešení sme spolupracovali aj s mestskou časťou Petržalka,“ povedal generálny riaditeľ Petržalka city Štefan Koluš.

Výstavba by sa podľa neho mala začať v polovici budúceho roka a skončiť v roku 2013. Návrh je v súčasnosti v štádiu pripomienkovania. Vyjadrovať sa k nemu bude mesto aj mestská časť. Pripomienkovať ho môžu aj občania. Informácie o ňom sú na internetovej stránke www. petrzalkacity.sk a k nahliadnutiu je aj na miestnom úrade Petržalka.

Bude to peklo!

„Chystáte sa na operáciu na živom organizme. Ide o územie, kde žijú ľudia a stavebné aktivity im zničia životné podmienky. Prach, hluk – čaká nás peklo! Keď sme sa sem pred 20 rokmi prisťahovali, žili sme na stavenisku a teraz nás to čaká znova,“ vystríhala na stretnutí s investormi obyvateľov Petržalky aktivistka Hana Kovárová.

„Bude to bolieť ako každý pôrod,“ priznal v súvislosti s plánovanou výstavbou architekt Tibor Alexy. Dodal však, že zastaviť urbanizáciu Petržalky nie je možné. „Táto poloha je hodnota, ktorú treba dobudovať. Je to chýbajúce srdce a časť chrbtice Petržalky. Ak neprejde tento návrh, skôr či neskôr to investori zastavajú celé. Presadí sa živelná výstavba. Tak už na tomto území postavili jedno obchodné zariadenie a na veľmi nevhodnom mieste.“

„Chrbticu tu nemusíte vytvárať, vytvorila ju stavebná uzávera a prirodzená zeleň. To nemajú nikde v Európe,“ argumentovala proti výstavbe v tejto časti ochranárka Elena Pätoprstá. „Keď to nikde nemajú, znamená to, že to nie je normálne,“ oponoval Alexy. Dodal, že toto územie tvoria stavebné pozemky. Charakterizuje ich tak územný plán mesta. „Ide o privátne stavebné pozemky, zarastené náletovou zeleňou, nepatria vám, ak máte s nimi nejaké plány, museli by ste ich vlastniť.“

Jana Parkrová
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Trhu s ojazdenými autami sa darí
  2. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  3. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  6. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  7. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  8. Na bezpečnom internete záleží
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 229
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 060
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 830
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 1 688
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 751
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 715
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 602
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 253
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 130
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 19 002
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 795
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 453
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 616
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 545
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín. 2 603
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 579
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
SkryťZatvoriť reklamu