Bez ohľadu na počasie trávia mnohí ľudia v Ikea takmer celý deň. Dôvodom súčasného záujmu o veľké obchody – napríklad aj o neďaleký Avion, už nie je len nakupovanie. Ide vlastne o určitý druh zábavy, ktorý sa odohráva pod umelým osvetlením, vo vzduchu, ktorý prefiltrovala klimatizácia.
Novodobá závislosť
„Veľké obchodné centrá majú veľa spoločného s konzumným spôsobom života,“ hovorí psychologička Andrea Beňušková, ktorá spolupracuje s Ligou za duševné zdravie.
Takýto životný štýl spája s nedostatkom hravosti, tvorivosti. Dodáva, že často nahrádza uspokojivé vzťahy s rodinou, partnerom, priateľmi. „Obchod je jednoduchý, nikdy človeka nesklame, vždy je otvorený.“
Chorobné nakupovanie podľa odborníkov patrí k novodobým závislostiam.
Nákup pre lepšiu náladu
„V obchodoch som ochotný prechodiť aj päť hodín. Je to pre mňa relax. Síce sa nachodím a som unavený, ale rozmýšľam o iných veciach,“ pochvaľuje si pobyt v Ikea 25-ročný Pavol.
Pravidelné trávenie voľného času v obchodnom dome môže znamenať, že nakupujúci chcú ľahkým spôsobom naplniť niečo, čo v ich živote chýba.
„Občas, keď nemám najlepšiu náladu, kúpim si nejakú maličkosť,“ hovorí 42-ročná Marta z Bratislavy.
Hoci Beňušková upozorňuje, že nákupná vášeň môže viesť až k vážnym finančným a psychickým problémom, pani Marta to má vyriešené. „Veľmi mi vyhovuje, že to, čo kúpim, si môžem doma vyskúšať. Ak zistím, že sa mi niečo nehodí, prinesiem to naspäť a vrátia mi peniaze.“
Túto možnosť využila viackrát. „Vôbec sa nemusím obmedzovať. Viem, že ak si to rozmyslím, neprídem o peniaze. Odchádzam spokojná a to je dôležité.“
Lacné a dostupné divadlo
Veľké obchodné centrá však priťahujú majetné aj chudobnejšie rodiny. Nie je to teda dostatok peňazí, ktorý charakterizuje zákazníkov. Obchody ich lákajú zľavami, nákupom na splátky, ale hlavne farbami, zvukmi, vôňami.
„Je to lacné, jednoducho dostupné a okamžite konzumovateľné divadlo,“ vysvetľuje Beňušková záujem zákazníkov, ktorí zapĺňajú pribúdajúce obchodné domy.
Rodiny, ktoré pravidelne trávia víkendy v rozľahlých presklených budovách s desiatkami butikov, kaviarní či stánkov s rýchlym občerstvením, nemusia vynaložiť žiadnu aktivitu.
Program dostanú naservírovaný, stačí si len vybrať. Deti odložia do detského kútika a získajú tak niekoľko hodín oddychu.
Beňušková upozorňuje, že návštevnosť detských kútikov svedčí aj o tom, že nefunguje dvojgeneračné spolužitie. V minulosti v starostlivosti o deti častejšie pomáhali starí rodičia. Dnes tí, ktorí si nemôžu zaplatiť opatrovateľku, využijú detský kútik.
Kedy sa začínajú problémy
Nadmiera podnetov môže pomôcť zabudnúť na starosti. Euforické pocity z výhodného nákupu na chvíľu prehlušia depresiu. Práve ženy často riešia svoje osobné problémy nakupovaním.
„Môžu si takým spôsobom zapĺňať prázdno vo svojom živote. Veľa ľudí žije tak, že zarábajú, aby potom mohli míňať a nasýtiť sa podnetmi,“ objasňuje Beňušková. „Akonáhle má žena doma tridsiatu prvú kabelku a nie je to nevyhnutné, začína to byť problém.“
Nakupovanie sa mení na chorobné, keď už človeka neteší nová vec, len samotná kúpa. Doma sa mu hromadí niekoľko podobných nepotrebných vecí, o ktoré už potom, ako ich vlastní, nemá záujem. Môžu sa objaviť aj finančné problémy, ktoré ešte viac prispejú k výčitkám svedomia a prehĺbia depresiu. Tú totiž ani nakupovanie nezaženie.
Beňušková odporúča ľuďom, ktorí cítia svoju potrebu nakupovať ako záťaž, aby navštívili psychologickú poradňu, cez internet či telefónny zoznam vyhľadali psychoterapeuta alebo psychológa. Ak by sa počas terapie objavili hlbšie problémy, potom im odporučia aj psychiatra.
![]() Takéto preplnené je parkovisko pred obchodnými domami Ikea a Avion počas víkendu. FOTO SME – MILADA ČECHOVÁ |