SME

Nedeľný program ? IKEA!

Podobné potraviny, oblečenie, elektroniku či nábytok ľudia nakúpia aj inde. Ikea je však len jedna - bratislavská. Prichádzajúdo nej návštevníci z rôznych miest a stala sa aj obľúbeným víkendovým priestorom samotných Bratislavčanov.

Už malému dieťaťu vštepujú rodičia životný štýl.Už malému dieťaťu vštepujú rodičia životný štýl. (Zdroj: ARCHÍV)

Bez ohľadu na počasie trávia mnohí ľudia v Ikea takmer celý deň. Dôvodom súčasného záujmu o veľké obchody – napríklad aj o neďaleký Avion, už nie je len nakupovanie. Ide vlastne o určitý druh zábavy, ktorý sa odohráva pod umelým osvetlením, vo vzduchu, ktorý prefiltrovala klimatizácia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novodobá závislosť

„Veľké obchodné centrá majú veľa spoločného s konzumným spôsobom života,“ hovorí psychologička Andrea Beňušková, ktorá spolupracuje s Ligou za duševné zdravie.

Takýto životný štýl spája s nedostatkom hravosti, tvorivosti. Dodáva, že často nahrádza uspokojivé vzťahy s rodinou, partnerom, priateľmi. „Obchod je jednoduchý, nikdy človeka nesklame, vždy je otvorený.“

SkryťVypnúť reklamu

Chorobné nakupovanie podľa odborníkov patrí k novodobým závislostiam.

Nákup pre lepšiu náladu

„V obchodoch som ochotný prechodiť aj päť hodín. Je to pre mňa relax. Síce sa nachodím a som unavený, ale rozmýšľam o iných veciach,“ pochvaľuje si pobyt v Ikea 25-ročný Pavol.

Pravidelné trávenie voľného času v obchodnom dome môže znamenať, že nakupujúci chcú ľahkým spôsobom naplniť niečo, čo v ich živote chýba.

„Občas, keď nemám najlepšiu náladu, kúpim si nejakú maličkosť,“ hovorí 42-ročná Marta z Bratislavy.

Hoci Beňušková upozorňuje, že nákupná vášeň môže viesť až k vážnym finančným a psychickým problémom, pani Marta to má vyriešené. „Veľmi mi vyhovuje, že to, čo kúpim, si môžem doma vyskúšať. Ak zistím, že sa mi niečo nehodí, prinesiem to naspäť a vrátia mi peniaze.“

SkryťVypnúť reklamu

Túto možnosť využila viackrát. „Vôbec sa nemusím obmedzovať. Viem, že ak si to rozmyslím, neprídem o peniaze. Odchádzam spokojná a to je dôležité.“

Lacné a dostupné divadlo

Veľké obchodné centrá však priťahujú majetné aj chudobnejšie rodiny. Nie je to teda dostatok peňazí, ktorý charakterizuje zákazníkov. Obchody ich lákajú zľavami, nákupom na splátky, ale hlavne farbami, zvukmi, vôňami.

„Je to lacné, jednoducho dostupné a okamžite konzumovateľné divadlo,“ vysvetľuje Beňušková záujem zákazníkov, ktorí zapĺňajú pribúdajúce obchodné domy.

Rodiny, ktoré pravidelne trávia víkendy v rozľahlých pre­sklených budovách s desiatkami butikov, kaviarní či stánkov s rýchlym občerstvením, nemusia vynaložiť žiadnu aktivitu.

Program dostanú naservírovaný, stačí si len vybrať. Deti odložia do detského kútika a získajú tak niekoľko hodín oddychu.

SkryťVypnúť reklamu

Beňušková upozorňuje, že návštevnosť detských kútikov svedčí aj o tom, že nefunguje dvojgeneračné spolužitie. V mi­nulosti v starostlivosti o deti častejšie pomáhali starí rodičia. Dnes tí, ktorí si nemôžu zaplatiť opatrovateľku, využijú detský kútik.

Kedy sa začínajú problémy

Nadmiera podnetov môže pomôcť zabudnúť na starosti. Euforické pocity z výhodného nákupu na chvíľu prehlušia depresiu. Práve ženy často riešia svoje osobné problémy nakupovaním.

„Môžu si takým spôsobom zapĺňať prázdno vo svojom živote. Veľa ľudí žije tak, že zarábajú, aby potom mohli míňať a nasýtiť sa podnetmi,“ objasňuje Beňušková. „Akonáhle má žena doma tridsiatu prvú kabelku a nie je to nevyhnutné, začína to byť problém.“

Nakupovanie sa mení na chorobné, keď už človeka neteší nová vec, len samotná kúpa. Doma sa mu hromadí niekoľko podobných nepotrebných vecí, o ktoré už potom, ako ich vlastní, nemá záujem. Môžu sa objaviť aj finančné problémy, ktoré ešte viac prispejú k výčitkám svedomia a prehĺbia depresiu. Tú totiž ani nakupovanie nezaženie.

Beňušková odporúča ľuďom, ktorí cítia svoju potrebu nakupovať ako záťaž, aby navštívili psychologickú poradňu, cez internet či telefónny zoznam vyhľadali psychoterapeuta alebo psychológa. Ak by sa počas terapie objavili hlbšie problémy, potom im odporučia aj psychiatra.

Takéto preplnené je parkovisko pred obchodnými domami Ikea a Avion počas víkendu.

FOTO SME – MILADA ČECHOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 211
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 229
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 046
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 065
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 761
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 174
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 633
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu