Obyvatelia obcí pri Bratislave protestujú proti tomu, aby plánovaná diaľnica D4 viedla pri ich domoch. Svoje názory vyjadrili na stredajšom stretnutí v Stupave.
Diaľnica má vytvoriť okolo Bratislavy oblúk a spojiť existujúce diaľnice D1 a D2, ale aj diaľnicu A6 a budúcu rýchlostnú cestu S8 v Rakúsku.
Doprava kolabuje
Podľa odborníkov je nová diaľnica nutnosťou. „Štúdia hovorí, že ak by sa neurobila, o niekoľko rokov by doprava skolabovala od Prístavného mosta po Ivanku pri Dunaji a od Mosta Lafranconi smerom na Záhorie,“ povedal projektant Otakar Hornoch. Aj v čase konania stretnutia bolo ťažké dostať sa do Stupavy, cesta od Patrónky na Záhorie bola upchatá.
Jeden či dva tunely
Od roku 2005 má diaľnica určený koridor – rozhoduje sa ešte o trase, ktorou prekoná Karpaty. Existuje šesť variantov. Najkontroverznejší z nich ráta s dvoma kratšími tunelmi spojenými estakádou pri Borinke.
Ďalšie varianty rátajú s jedným rôzne dlhým tunelom. Malo by ísť o najdlhší tunel na Slovensku, ktorý by mohol mať až deväť kilometrov. „Taký dlhý tunel nie je drahý len na výstavbu. Na jeho prevádzku treba pomaly malú elektráreň,“ povedala Daniela Pyszková z Národnej diaľničnej spoločnosti.
Ľudia z dotknutého územia chcú čo najdlhší tunel a vjazd do neho čo najďalej od obydlí, aj keby to malo byť drahšie. Projektant hovoril o vzdialenosti niekde len 50 metrov.
„Ak budete pokračovať v príprave tohto variantu, pustíme sa do toho tak, že sa vám predraží,“ povedal obyvateľ Borinky. „Ktorý štát vedie diaľnicu pri dvoch chránených územiach – Šúre a Borinke?“ pýtal sa iný. Pyszková reagovala, že o konečnej trase aj tak rozhodne ministerstvo dopravy.
Ak sa strany nedohodnú, Slovensko môže prísť o štatút tranzitnej krajiny a ohrozí sa zahraničný obchod, upozornil poslanec za samosprávny kraj Gabriel Agárdy (SMK).