SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Záhoráci chcú čo najdlhší tunel, štátu ide o šetrenie

Národná diaľničná spoločnosť má niekoľko variantov tunela cez Karpaty, ktorý je podmienkou diaľnice D4. Ľudia z Borinky ju v blízkosti svojich domov nechcú.

Obyvatelia obcí pri Bratislave protestujú proti tomu, aby plánovaná diaľnica D4 viedla pri ich domoch. Svoje názory vyjadrili na stredajšom stretnutí v Stupave.

Diaľnica má vytvoriť okolo Bratislavy oblúk a spojiť existujúce diaľnice D1 a D2, ale aj diaľnicu A6 a budúcu rýchlostnú cestu S8 v Rakúsku.

Doprava kolabuje

Podľa odborníkov je nová diaľnica nutnosťou. „Štúdia hovorí, že ak by sa neurobila, o niekoľko rokov by doprava skolabovala od Prístavného mosta po Ivanku pri Dunaji a od Mosta Lafranconi smerom na Záhorie,“ povedal projektant Otakar Hornoch. Aj v čase konania stretnutia bolo ťažké dostať sa do Stupavy, cesta od Patrónky na Záhorie bola upchatá.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden či dva tunely

Od roku 2005 má diaľnica určený koridor – rozhoduje sa ešte o trase, ktorou prekoná Karpaty. Existuje šesť variantov. Najkontroverznejší z nich ráta s dvoma kratšími tunelmi spojenými estakádou pri Borinke.

Ďalšie varianty rátajú s jedným rôzne dlhým tunelom. Malo by ísť o najdlhší tunel na Slovensku, ktorý by mohol mať až deväť kilometrov. „Taký dlhý tunel nie je drahý len na výstavbu. Na jeho prevádzku treba pomaly malú elektráreň,“ povedala Daniela Pyszková z Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ľudia z dotknutého územia chcú čo najdlhší tunel a vjazd do neho čo najďalej od obydlí, aj keby to malo byť drahšie. Projektant hovoril o vzdialenosti niekde len 50 metrov.

„Ak budete pokračovať v príprave tohto variantu, pustíme sa do toho tak, že sa vám predraží,“ povedal obyvateľ Borinky. „Ktorý štát vedie diaľnicu pri dvoch chránených úze­miach – Šúre a Borinke?“ pýtal sa iný. Pyszková reagovala, že o konečnej trase aj tak rozhodne ministerstvo dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa strany nedohodnú, Slovensko môže prísť o štatút tranzitnej krajiny a ohrozí sa zahraničný obchod, upozornil poslanec za samosprávny kraj Gabriel Agárdy (SMK).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 14 605
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 328
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 247
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 952
  5. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 946
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 352
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 872
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 331
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 5 850
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 063
  4. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 057
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 3 825
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 776
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 759
  8. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 558
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu