SME
Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Petržalka sa rozťahuje do výšky aj šírky

Byty v Petržalke za posledný rok zdraželi. Investori v tejto mestskej časti plánujú ďalšiu výstavbu, ochranári ďalšie parky.

Výstavba sa začala aj v tesnej blízkosti Sadu Janka Kráľa. Majiteľ štadióna Artmedie chce na jeho mieste stavať výškovú budovu hotela.Výstavba sa začala aj v tesnej blízkosti Sadu Janka Kráľa. Majiteľ štadióna Artmedie chce na jeho mieste stavať výškovú budovu hotela. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Petržalka je mestskou časťou, ktorú očakáva asi najväčší rozvoj – stavebný i dopravný. V tejto súvislosti patrí medzi priority samosprávy na ďalšie štyri roky aj rozvoj Petržalky ako mesta.

Architekti a urbanisti vždy poukazovali na to, že táto mestská časť bola postavená ako „nocľaháreň“ – je tu množstvo bytov, ale chýbajú služby, pracovné príležitosti či možnosti na rekreáciu. Samospráva Petržalky sa preto snaží už roky doplniť chýbajúce prvky mesta. Námestia, oddychové zóny, služby.

Súčasná samospráva v tejto súvislosti chce vybudovať aspoň jeden mestotvorný prvok ročne. Výstavba, rekonštrukcia už existujúcich častí, ako aj zvýšená bezpečnosť na problematických miestach dostávajú pomaly Petržalku z imidžu „zlej adresy“.

Realitní makléri tvrdia, že práve v tejto mestskej časti sa za uplynulý rok najvýraznejšie zvýšili ceny bytov a vyrovnali sa iným sídliskovým častiam.

Do rozvoja mestskej časti vstupujú aj súkromní investori. Ťažiskovým územím má byť petržalské nábrežie – územie medzi Starým mostom a Mostom Apollo, ktoré je náprotivkom zóny Pribinova. Podľa ideového návrhu urbanistického riešenia by tu mala vzniknúť centrálna mestská zástavba. Medzi Mostom Apollo a Prístavným mostom navrhujú architekti veľký mestský štadión, pozdĺž nábrežia bude promenáda. V blízkosti diaľnice sú situované administratívne budovy a centrá. V strednej a prednej časti územia budú bytové domy, kaviarne, reštaurácie či galérie. Prírodný ráz budú mať dva nové ostrovy, ktoré vzniknú z územia bývalého Lida a Sovieho lesa a popri dnešnej hrádzi by tak vznikol nový dunajský kanál.

Výstavba sa začala aj v tesnej blízkosti tohto územia a Sadu Janka Kráľa. Majiteľ štadióna Artmedie chce na jeho mieste stavať výškovú budovu hotela. Vedľa štadióna už stavajú 22-pos­chodovú polyfunkčnú budovu a na mieste lesíka Krasovského plánuje investor tiež postaviť hotel.

Proti výškovým stavbám v okolí parku protestujú ochranári. Tí presadzujú tvorbu parkov v tejto mestskej časti. Najprv presadzovali ideu parku na mieste, kde má byť celomestské centrum Petržalka, v súčasnosti navrhujú, aby park bol na Krasovského a pri Chorvátskom ramene.

Lesík Krasovského majú však prenajatý investori a snažia sa ho od mesta kúpiť. Popri Chorvátskom ramene mesto zase naplánovalo rýchlodráhu električky.

Park v Petržalke navrhuje aj primátor Andrej Ďurkovský. V inej lokalite ako ochranári – podľa neho by mal byť 50-hektárový park medzi Malým a Veľkým Draždiakom.

Bytová výstavba v Petržalke by sa najmasovejšie mala rozširovať na juhu Petržalky – smerom k Jarovciam. Bytový komplex Vienna gate však investor bude stavať aj v športovom areáli bývalého Matadoru.


Mestská časť Petržalka

l Počet obyvateľov .................................................................114 862 l Starosta ...................................................................Milan Ftáčnik

l Počet poslancov........................................................................ 40

Kedysi samostatné obce sa postupne stávali súčasťou Bratislavy. Ich súčasnému rozvoju a histórii sa budeme každý týždeň venovať v piatkovej prílohe Bratislava.

O týždeň Dúbravka

Rýchloelektrička a železnica

Trať rýchloelektričky má spojiť mesto s Petržalkou a zlepšiť dopravnú situáciu. Bude viesť zo Šafárikovho námestia cez Starý most na Janíkov dvor a má mať deväť zastávok.

Ďalším plánovaným dopravným projektom spojeným s Petržalkou je železničná trať TEN–T. Jej výstavba by sa mala začať v roku 2010. Trať bude súčasťou prepojenia miest na trase Paríž – Viedeň – Bratislava a v rámci mesta spojí stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka.

Bude viesť tunelom, ktorý pôjde aj popod Dunaj. Začínať má na predmestí a von vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde by sa mala napojiť na existujúcu železničnú trať, ktorá pokračuje k stanici Petržalka a do Viedne. Vlaky by mali premávať každých dvadsať minút. (japa)

Z histórie Petržalky

Začiatky osídlenia územia siahajú do 13. storočia. Prvá známa správa o miestnej sakrálnej stavbe sa viaže k roku 1672. Základy na úpravy terénu položila Mária Terézia svojim nariadením postaviť hrádze proti záplavám. Za novou pobrežnou hrádzou vznikol v roku 1773 petržalský park, nazývaný aj Sternallee (dnes Sad Janka Kráľa). V roku 1866 mala Petržalka 594 obyvateľov a 103 domov.

S Bratislavou ju natrvalo spojil prvý železničný most, postavený v roku 1891 (Starý most). V roku 1938 bola obec pripojená k fašistickému Nemecku. Po oslobodení pripadla znova Československu. Súčasťou Veľkej Bratislavy sa stala v roku 1946. V roku 1973 padlo rozhodnutie o likvidácii starej Petržalky. V rámci výstavby došlo k obrovskému nárastu bytov i počtu obyvateľov.

Ako sa rozrastala Bratislava

Dnešné územie mesta sa tvorilo postupne spájaním osád a pričleňovaním priľahlých obcí.

Do roku 1945 tvorilo Bratislavu iba dnešné Staré Mesto, Nové Mesto a časti Ružinova (Nivy a Trnávka). Karlovu Ves však pričlenili už v roku 1943.

Od 1. apríla 1946 patrí k Bratislave ďalších sedem obcí - Devín, Dúbravka, Lamač, Petržalka, Prievoz, Rača a Vajnory.

Ako hlavné mesto Slovenskej socialistickej republiky sa Bratislava v roku 1971 rozšírila o ďalších sedem obcí, boli to Podunajské Biskupice, Vrakuňa, Záhorská Bystrica, Devínska Nová Ves, Jarovce, Rusovce a Čunovo.

V súčasnosti má Bratislava sedemnásť mestských častí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 23 327
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 447
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 4 671
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 4 576
  5. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 886
  6. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 800
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 542
  8. First moment dovolenka: letný oddych so zľavou do 35 percent 2 107
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 10 722
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 455
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 343
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 805
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 209
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 137
  7. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 2 838
  8. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 717
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu