SME

Petržalka sa rozťahuje do výšky aj šírky

Byty v Petržalke za posledný rok zdraželi. Investori v tejto mestskej časti plánujú ďalšiu výstavbu, ochranári ďalšie parky.

Výstavba sa začala aj v tesnej blízkosti Sadu Janka Kráľa. Majiteľ štadióna Artmedie chce na jeho mieste stavať výškovú budovu hotela.Výstavba sa začala aj v tesnej blízkosti Sadu Janka Kráľa. Majiteľ štadióna Artmedie chce na jeho mieste stavať výškovú budovu hotela. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Petržalka je mestskou časťou, ktorú očakáva asi najväčší rozvoj – stavebný i dopravný. V tejto súvislosti patrí medzi priority samosprávy na ďalšie štyri roky aj rozvoj Petržalky ako mesta.

Architekti a urbanisti vždy poukazovali na to, že táto mestská časť bola postavená ako „nocľaháreň“ – je tu množstvo bytov, ale chýbajú služby, pracovné príležitosti či možnosti na rekreáciu. Samospráva Petržalky sa preto snaží už roky doplniť chýbajúce prvky mesta. Námestia, oddychové zóny, služby.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súčasná samospráva v tejto súvislosti chce vybudovať aspoň jeden mestotvorný prvok ročne. Výstavba, rekonštrukcia už existujúcich častí, ako aj zvýšená bezpečnosť na problematických miestach dostávajú pomaly Petržalku z imidžu „zlej adresy“.

SkryťVypnúť reklamu

Realitní makléri tvrdia, že práve v tejto mestskej časti sa za uplynulý rok najvýraznejšie zvýšili ceny bytov a vyrovnali sa iným sídliskovým častiam.

Do rozvoja mestskej časti vstupujú aj súkromní investori. Ťažiskovým územím má byť petržalské nábrežie – územie medzi Starým mostom a Mostom Apollo, ktoré je náprotivkom zóny Pribinova. Podľa ideového návrhu urbanistického riešenia by tu mala vzniknúť centrálna mestská zástavba. Medzi Mostom Apollo a Prístavným mostom navrhujú architekti veľký mestský štadión, pozdĺž nábrežia bude promenáda. V blízkosti diaľnice sú situované administratívne budovy a centrá. V strednej a prednej časti územia budú bytové domy, kaviarne, reštaurácie či galérie. Prírodný ráz budú mať dva nové ostrovy, ktoré vzniknú z územia bývalého Lida a Sovieho lesa a popri dnešnej hrádzi by tak vznikol nový dunajský kanál.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba sa začala aj v tesnej blízkosti tohto územia a Sadu Janka Kráľa. Majiteľ štadióna Artmedie chce na jeho mieste stavať výškovú budovu hotela. Vedľa štadióna už stavajú 22-pos­chodovú polyfunkčnú budovu a na mieste lesíka Krasovského plánuje investor tiež postaviť hotel.

Proti výškovým stavbám v okolí parku protestujú ochranári. Tí presadzujú tvorbu parkov v tejto mestskej časti. Najprv presadzovali ideu parku na mieste, kde má byť celomestské centrum Petržalka, v súčasnosti navrhujú, aby park bol na Krasovského a pri Chorvátskom ramene.

Lesík Krasovského majú však prenajatý investori a snažia sa ho od mesta kúpiť. Popri Chorvátskom ramene mesto zase naplánovalo rýchlodráhu električky.

Park v Petržalke navrhuje aj primátor Andrej Ďurkovský. V inej lokalite ako ochranári – podľa neho by mal byť 50-hektárový park medzi Malým a Veľkým Draždiakom.

SkryťVypnúť reklamu

Bytová výstavba v Petržalke by sa najmasovejšie mala rozširovať na juhu Petržalky – smerom k Jarovciam. Bytový komplex Vienna gate však investor bude stavať aj v športovom areáli bývalého Matadoru.


Mestská časť Petržalka

l Počet obyvateľov .................................................................114 862 l Starosta ...................................................................Milan Ftáčnik

l Počet poslancov........................................................................ 40

Kedysi samostatné obce sa postupne stávali súčasťou Bratislavy. Ich súčasnému rozvoju a histórii sa budeme každý týždeň venovať v piatkovej prílohe Bratislava.

O týždeň Dúbravka

Rýchloelektrička a železnica

Trať rýchloelektričky má spojiť mesto s Petržalkou a zlepšiť dopravnú situáciu. Bude viesť zo Šafárikovho námestia cez Starý most na Janíkov dvor a má mať deväť zastávok.

Ďalším plánovaným dopravným projektom spojeným s Petržalkou je železničná trať TEN–T. Jej výstavba by sa mala začať v roku 2010. Trať bude súčasťou prepojenia miest na trase Paríž – Viedeň – Bratislava a v rámci mesta spojí stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka.

Bude viesť tunelom, ktorý pôjde aj popod Dunaj. Začínať má na predmestí a von vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde by sa mala napojiť na existujúcu železničnú trať, ktorá pokračuje k stanici Petržalka a do Viedne. Vlaky by mali premávať každých dvadsať minút. (japa)

Z histórie Petržalky

Začiatky osídlenia územia siahajú do 13. storočia. Prvá známa správa o miestnej sakrálnej stavbe sa viaže k roku 1672. Základy na úpravy terénu položila Mária Terézia svojim nariadením postaviť hrádze proti záplavám. Za novou pobrežnou hrádzou vznikol v roku 1773 petržalský park, nazývaný aj Sternallee (dnes Sad Janka Kráľa). V roku 1866 mala Petržalka 594 obyvateľov a 103 domov.

S Bratislavou ju natrvalo spojil prvý železničný most, postavený v roku 1891 (Starý most). V roku 1938 bola obec pripojená k fašistickému Nemecku. Po oslobodení pripadla znova Československu. Súčasťou Veľkej Bratislavy sa stala v roku 1946. V roku 1973 padlo rozhodnutie o likvidácii starej Petržalky. V rámci výstavby došlo k obrovskému nárastu bytov i počtu obyvateľov.

Ako sa rozrastala Bratislava

Dnešné územie mesta sa tvorilo postupne spájaním osád a pričleňovaním priľahlých obcí.

Do roku 1945 tvorilo Bratislavu iba dnešné Staré Mesto, Nové Mesto a časti Ružinova (Nivy a Trnávka). Karlovu Ves však pričlenili už v roku 1943.

Od 1. apríla 1946 patrí k Bratislave ďalších sedem obcí - Devín, Dúbravka, Lamač, Petržalka, Prievoz, Rača a Vajnory.

Ako hlavné mesto Slovenskej socialistickej republiky sa Bratislava v roku 1971 rozšírila o ďalších sedem obcí, boli to Podunajské Biskupice, Vrakuňa, Záhorská Bystrica, Devínska Nová Ves, Jarovce, Rusovce a Čunovo.

V súčasnosti má Bratislava sedemnásť mestských častí.

Autor: Jana Parková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 219
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 233
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 050
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 076
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 773
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 182
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 604
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu