SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
NAJVÄČŠIE SÍDLISKO STRÁCA IMIDŽ OUTSIDERA, INVESTORI STAVAJÚ BUDOVY, SAMOSPRÁVA SĽUBUJE SLUŽBY A PARKY

Petržalka sa rozťahuje do výšky aj šírky

Byty v Petržalke za posledný rok zdraželi. Investori v tejto mestskej časti plánujú ďalšiu výstavbu, ochranári ďalšie parky.

Výstavba sa začala aj v tesnej blízkosti Sadu Janka Kráľa. Majiteľ štadióna Artmedie chce na jeho mieste stavať výškovú budovu hotela.Výstavba sa začala aj v tesnej blízkosti Sadu Janka Kráľa. Majiteľ štadióna Artmedie chce na jeho mieste stavať výškovú budovu hotela. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Petržalka je mestskou časťou, ktorú očakáva asi najväčší rozvoj – stavebný i dopravný. V tejto súvislosti patrí medzi priority samosprávy na ďalšie štyri roky aj rozvoj Petržalky ako mesta.

Architekti a urbanisti vždy poukazovali na to, že táto mestská časť bola postavená ako „nocľaháreň“ – je tu množstvo bytov, ale chýbajú služby, pracovné príležitosti či možnosti na rekreáciu. Samospráva Petržalky sa preto snaží už roky doplniť chýbajúce prvky mesta. Námestia, oddychové zóny, služby.

Súčasná samospráva v tejto súvislosti chce vybudovať aspoň jeden mestotvorný prvok ročne. Výstavba, rekonštrukcia už existujúcich častí, ako aj zvýšená bezpečnosť na problematických miestach dostávajú pomaly Petržalku z imidžu „zlej adresy“.

Realitní makléri tvrdia, že práve v tejto mestskej časti sa za uplynulý rok najvýraznejšie zvýšili ceny bytov a vyrovnali sa iným sídliskovým častiam.

Do rozvoja mestskej časti vstupujú aj súkromní investori. Ťažiskovým územím má byť petržalské nábrežie – územie medzi Starým mostom a Mostom Apollo, ktoré je náprotivkom zóny Pribinova. Podľa ideového návrhu urbanistického riešenia by tu mala vzniknúť centrálna mestská zástavba. Medzi Mostom Apollo a Prístavným mostom navrhujú architekti veľký mestský štadión, pozdĺž nábrežia bude promenáda. V blízkosti diaľnice sú situované administratívne budovy a centrá. V strednej a prednej časti územia budú bytové domy, kaviarne, reštaurácie či galérie. Prírodný ráz budú mať dva nové ostrovy, ktoré vzniknú z územia bývalého Lida a Sovieho lesa a popri dnešnej hrádzi by tak vznikol nový dunajský kanál.

Výstavba sa začala aj v tesnej blízkosti tohto územia a Sadu Janka Kráľa. Majiteľ štadióna Artmedie chce na jeho mieste stavať výškovú budovu hotela. Vedľa štadióna už stavajú 22-pos­chodovú polyfunkčnú budovu a na mieste lesíka Krasovského plánuje investor tiež postaviť hotel.

Proti výškovým stavbám v okolí parku protestujú ochranári. Tí presadzujú tvorbu parkov v tejto mestskej časti. Najprv presadzovali ideu parku na mieste, kde má byť celomestské centrum Petržalka, v súčasnosti navrhujú, aby park bol na Krasovského a pri Chorvátskom ramene.

Lesík Krasovského majú však prenajatý investori a snažia sa ho od mesta kúpiť. Popri Chorvátskom ramene mesto zase naplánovalo rýchlodráhu električky.

Park v Petržalke navrhuje aj primátor Andrej Ďurkovský. V inej lokalite ako ochranári – podľa neho by mal byť 50-hektárový park medzi Malým a Veľkým Draždiakom.

Bytová výstavba v Petržalke by sa najmasovejšie mala rozširovať na juhu Petržalky – smerom k Jarovciam. Bytový komplex Vienna gate však investor bude stavať aj v športovom areáli bývalého Matadoru.


Mestská časť Petržalka

l Počet obyvateľov .................................................................114 862 l Starosta ...................................................................Milan Ftáčnik

l Počet poslancov........................................................................ 40

Kedysi samostatné obce sa postupne stávali súčasťou Bratislavy. Ich súčasnému rozvoju a histórii sa budeme každý týždeň venovať v piatkovej prílohe Bratislava.

O týždeň Dúbravka

Rýchloelektrička a železnica

Trať rýchloelektričky má spojiť mesto s Petržalkou a zlepšiť dopravnú situáciu. Bude viesť zo Šafárikovho námestia cez Starý most na Janíkov dvor a má mať deväť zastávok.

Ďalším plánovaným dopravným projektom spojeným s Petržalkou je železničná trať TEN–T. Jej výstavba by sa mala začať v roku 2010. Trať bude súčasťou prepojenia miest na trase Paríž – Viedeň – Bratislava a v rámci mesta spojí stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka.

Bude viesť tunelom, ktorý pôjde aj popod Dunaj. Začínať má na predmestí a von vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde by sa mala napojiť na existujúcu železničnú trať, ktorá pokračuje k stanici Petržalka a do Viedne. Vlaky by mali premávať každých dvadsať minút. (japa)

Z histórie Petržalky

Začiatky osídlenia územia siahajú do 13. storočia. Prvá známa správa o miestnej sakrálnej stavbe sa viaže k roku 1672. Základy na úpravy terénu položila Mária Terézia svojim nariadením postaviť hrádze proti záplavám. Za novou pobrežnou hrádzou vznikol v roku 1773 petržalský park, nazývaný aj Sternallee (dnes Sad Janka Kráľa). V roku 1866 mala Petržalka 594 obyvateľov a 103 domov.

S Bratislavou ju natrvalo spojil prvý železničný most, postavený v roku 1891 (Starý most). V roku 1938 bola obec pripojená k fašistickému Nemecku. Po oslobodení pripadla znova Československu. Súčasťou Veľkej Bratislavy sa stala v roku 1946. V roku 1973 padlo rozhodnutie o likvidácii starej Petržalky. V rámci výstavby došlo k obrovskému nárastu bytov i počtu obyvateľov.

Ako sa rozrastala Bratislava

Dnešné územie mesta sa tvorilo postupne spájaním osád a pričleňovaním priľahlých obcí.

Do roku 1945 tvorilo Bratislavu iba dnešné Staré Mesto, Nové Mesto a časti Ružinova (Nivy a Trnávka). Karlovu Ves však pričlenili už v roku 1943.

Od 1. apríla 1946 patrí k Bratislave ďalších sedem obcí - Devín, Dúbravka, Lamač, Petržalka, Prievoz, Rača a Vajnory.

Ako hlavné mesto Slovenskej socialistickej republiky sa Bratislava v roku 1971 rozšírila o ďalších sedem obcí, boli to Podunajské Biskupice, Vrakuňa, Záhorská Bystrica, Devínska Nová Ves, Jarovce, Rusovce a Čunovo.

V súčasnosti má Bratislava sedemnásť mestských častí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 142
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 101
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 860
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 13 708
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 730
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 10 217
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 607
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 607
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 358
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 148
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu