Priestor medzi Istropolisom a Račianskou ulicou, známy ako filiálka, roky chátra. Vlastníkom sú Železnice SR a plánujú tu jednu zo staníc novej trate TEN-T. Dokumentácia k celému projektu bude podľa hovorkyne železníc Martiny Pavlíkovej hotová najskôr v roku 2008, prvá etapa realizácie sa má začať o dva roky neskôr. Dovtedy sa ani stav tejto chátrajúcej lokality, kde sa v januári zrútil jeden z múrov, nezmení. „Vo výberovom konaní sme v novembri vybrali firmu, ktorá projekt spracúva. Filiálka je jeho súčasťou. V rámci prípravy projektanti rokujú so zainteresovanými stranami, napríklad s mestom či s mestskými časťami,“ povedala hovorkyňa Pavlíková.
S pôvodným plánom železníc stavať na filiálke kľúčovú železničnú stanicu nesúhlasila mestská časť Nové Mesto, ktorá by v tejto lokalite chcela bytové domy, parkoviská, zeleň a služby. Podľa hovorkyne projektanti zohľadnia aj pripomienky mestskej časti. Faktom je, že podľa aktuálnych plánov železníc bude stanica filiálka podzemná, takže na povrchu sa dá uvažovať aj o zeleni, parkovisku či určitom type výstavby.
„Projekt musí vyhovovať technicky, technologicky aj dopravne. Má zlepšiť prímestskú aj mestskú dopravnú situáciu, aj prepojenie Bratislavy a Európy,“ povedala Pavlíková.
Železničná trať TEN-T bude súčasťou prepojenia miest na trase Paríž, Viedeň, Bratislava a v rámci mesta spojí stanice predmestie, filiálka a Petržalka. Projekt vypracúva skupina dodávateľov Dopravoprojekt a Infraprojekt, na tento účel vytvorili s. r. o. DI Koridor. Bude stáť 940,5 milióna korún, 50 percent financií bude z fondu Európskej únie a ďalších 50 percent zo štátneho rozpočtu.
Trať bude viesť pod zemou v úrovni asi 16 – 20 metrov. Dĺžka tunela v rámci Bratislavy bude šesť kilometrov a bude mať štyri zastávky: dve existujúce – predmestie, filiálka a dve nové – na Páričkovej ulici a Dostojevského rade.
Tunel by sa mal začínať na predmestí a von vychádzať za Einsteinovou ulicou. Tu sa napojí na existujúcu železničnú trať, ktorá pokračuje k stanici Petržalka a do Viedne. Vlaky by mali na tejto trase premávať každých dvadsať minút. Tunel povedie aj popod Dunaj a o jeho zladení s traťou rýchloelektričky, ktorú plánuje mesto, projektanti rokujú s magistrátom.
Autor: japa