NOVÉ VEDENIE DOPRAVNÉHO PODNIKU CHYSTÁ RÁZNE OPATRENIA V PROSPECH CESTUJÚCICH

Kultúra cestovania sa má zvýšiť

O tom, koľko peňazí pôjde na nákup nových vozidiel, sa rozhodne tento alebo budúci mesiac. Kritici súčasného stavu MHD tvrdia, že treba aj nové linky a hustejšie intervaly, zvyšuje sa totiž počet cestujúcich.

Ceny cestovných lístkov sa v Bratislave zvyšovať nemajú. Základný desaťminútový stojí 14 korún, polhodinový 18 korún. Zľavnené lístky stoja polovicu.(Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Vždy mať na očiach cestujúcu verejnosť a slúžiť jej. Takú víziu má nové vedenie dopravného podniku.

„Je to priorita,“ hovorí nový predseda predstavenstva Branislav Zahradník, mestský poslanec. Podľa neho sa má kultúra cestovania do troch rokov zvýšiť. Na cestovanie má pritom najväčší vplyv to, ako sú vozidlá obsluhované a počet šoférov. Tých je chronický nedostatok, dopravnému podniku stále chýba 50 vodičov.

„Je tu vysoká fluktuácia,“ hovorí Zahradník. Podľa jeho informácií príde do podniku a odíde z neho asi dvesto ľudí ročne.

Nutná je reštrukturalizácia, na „vitálne pracovné pozície“, teda aj na stavy vodičov sa však siahať nebude. Naopak, vodičom sa majú zlepšovať pracovné podmienky. Zahradník chce hľadať vnútorné rezervy.

Alternatíva autám

Námestník primátora pre dopravu Milan Cílek hovorí, že doprava je pre vedenie mesta jednou z priorít. Chce ju riešiť komplexne. Ako povedal, s lepšími službami dopravného podniku by sa hromadná dop­rava mohla stať alternatívou pre individuálnu dopravu.

To však predovšetkým znamená aj investíciu do vozového parku. Koľko sa však na obnovu a nákup vozidiel dá, zatiaľ nie je jasné.

„Vozový park si vyžaduje radikálnu zmenu, to je recept na lepšie cestovanie,“ hovorí Zahradník. Podľa neho by to znamenalo aj menšie náklady na pravidelnú údržbu. Modernizácia je totiž investícia, ktorá sa vráti.

O presnej sume sa má rozhodnúť v priebehu tohto alebo budúceho mesiaca.

Kritici: Treba spraviť viac

Kritici dnešného stavu MHD reagujú opatrne. „Vítame snahu mesta pozdvihnúť úroveň dopravy, ale opatrenia v dopravnom podniku sú len jednými z mnohých, ktoré treba spraviť,“ hovorí Michal Dekánek z občianskeho združenia mhd.sk.

Je za zvyšovanie dopravných výkonov, teda napríklad za hustejšie intervaly liniek alebo zavádzanie nových liniek. „V súčasnosti sú výkony na úrovni 43 miliónov vozidlových kilometrov ročne oproti 56 miliónom v roku 1990,“ povedal. Počet cestujúcich sa pritom zvyšuje.

Aby električky nestáli

Mesto môže verejnej doprave pomôcť aj personálne. Ako hovorí Dekánek, pracovníci magistrátu nie sú schopní prevádzkovať už nainštalované zariadenia, ktoré umožňujú dávať prednosť električkám na križovatkách. „Potom by električka nemusela stáť takmer na každej križovatke.“

Zmenu si vyžaduje aj nočná hromadná doprava. „Je najhoršia v porovnaní s hlavnými mestami okolitých štátov EÚ a nielen s nimi.“

Pokračovať treba aj v budovaní vyhradených jazdných pruhov pre MHD. „A to nielen tam, kde takéto pruhy výraznejšie neobmedzia autá,“ kritizuje Dekánek.

Košice – ceny sa majú zvyšovať

Po niekoľkých neúspešných pokusoch minulý týždeň odvolali mestskí poslanci z funkcií generálneho riaditeľa a celé predstavenstvo košického dopravného podniku. Personálnemu zemetraseniu predchádzali škandalózne verejné súťaže, napríklad na kúpu autobusov za 120 miliónov korún.

Napriek každoročnému znižovaniu dotácií z mestského rozpočtu sa darí vedeniu znižovať straty. Vlani dosiahli 20,5 milióna korún, čo je najlepší výsledok od roku 1992. Zlepšenie hospodárenia sa podarilo aj vďaka prepusteniu 141 zamestnancov a zvýšeniu produktivity práce.

V tomto roku plánuje podnik vyrovnané hospodárenie. Podmienkou však bude zvýšenie cestovného a zavedenie časových cestovných lístkov. V súčasnosti je cena jednorazového lístka 12 korún, podnik navrhuje cenu desaťminutového lístka 14 korún, polhodinový by mal stáť 30 korún. Úpravu však budú musieť schváliť mestskí poslanci.

Na približne 230 kilometroch autobusových, električkových a trolejbusových tratí prepraví košický dopravný podnik ročne viac ako 99 miliónov cestujúcich. Po bratislavskom dopravnom podniku je u nás druhým najväčším prepravcom v miestnej hromadnej doprave.

(sen)
Bystrica čaká na trolejbusy

Od začiatku minulého roka Banská Bystrica zmenila dopravcu. SAD Zvolen zaviedla nastupovanie všetkými dverami, zlepšila sa kvalita autobusov a stabilizovala výška cestovného, ktorá je momentálne na úrovni 14 korún.

Zvolenský dopravca tvrdí, že po jeho príchode do Banskej Bystrice občania ušetrili za rok asi 30 miliónov korún.

Zvolenčania však zrušili trolejbusy. Magistrát sa snaží v meste obnoviť trolejbusovú dopravu, ale zatiaľ sa to nedarí. Problémom je chýbajúca licencia dopravného podniku mesta.

Primátor Ivan Saktor už vyhlásil na obnovu trolejbusovej dopravy niekoľko termínov, ale všetky padli. Posledný bol koniec marca.

Adrian Polóny z vedenia SAD Zvolen odhaduje, že ak budú v Bystrici jazdiť trolejbusy, zvýši sa tlak na vyplácanie dotácií o minimálne 40 miliónov korún, teda z 31 na asi 71 miliónov. Pravdepodobne by stúplo cestovné.

Ďalším problémom sú čipové karty. Tie totiž platia len u zvolenského prepravcu. Hrozí, že do trolejbusov dopravného podniku mesta budú cestujúci potrebovať nové čipové karty.

(wm)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 232
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 22 197
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 070
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 341
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 116
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 6 723
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 417
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 668
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 835
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 124