"Kolekcia predstavuje najmä tvorbu druhej polovice 17. storočia, najstaršie kresby pochádzajú z konca 16. storočia," povedal kurátor výstavy Milan Togner.
Z tematického hľadiska sú jej ťažiskom štúdie figurálnych kompozícií, dobovo frekventované kópie antických sôch, ale aj kópie - ricordi - renesančných umeleckých diel Michelangela či Raffaela.
Autori reprezentujú hneď niekoľko talianskych regiónov, najmä však oblasť Florencie, Ríma a Benátok. Z florentského okruhu boli vybrané práce Bernardina Pocettiho či Vincenza a Pietra Dandiniovcov, z rímskeho si návštevníci SNG môžu pozrieť kresby Pietra da Cartona a Andreu Sacchiho. Posledný benátsky súbor reprezentujú diela Johanna Carla Lotha i Giuseppe Diamantiniho.
Zbierka ponúka tiež pohľad na funkcie barokovej kresby. Siahajú od študijnej skice podľa modelu cez kópiu vplyvného vzoru až po autonómnu umeleckú kresbu doceňovanú ako zberateľský artikel. Súboru pritom dominuje práve študijná kresba, ktorá môže aj dnešnému divákovi názorne priblížiť bezprostredné a spontánne tvorivé procesy talianskych umelcov 17. storočia.
Zberateľom výnimočne uceleného súboru vystavených kresieb bol vzdelaný teológ, kanonik olomouckého kláštora augustiánov, ale predovšetkým maliar, autor oltárnych a závesných obrazov Antonín Martin Lublinský. Pôvodne boli súčasťou zbierky štyri albumy, no jeden z nich ukradli.
Výstava potrvá do 24. júna.
Scénický výtvarník Tom Ciller predstavuje svoje obrazy maľované kávou v K-Gallery na Ventúrskej ulici. Podľa autora je maľovanie kávou jediná technika, pri ktorej človek používa médium a zároveň relaxuje. Obrazy vraj odkazujú na tradície neznámeho afrického kmeňa, ktorý sa zameriava na to, aby výnimočnosť prevážila nad priemernosťou. A keďže obrazy rozpávajú abstraktné príbehy zo života, každý si môže nájsť ten svoj. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ |