Petržalské zastupiteľstvo včera schválilo prioritné ciele a zámery na ďalšie štyri roky. Zástupca petržalského starostu Juraj Kováč (SDKÚ-DS) program priorít označil za „prienik ľavicového starostu a pravicového zastupiteľstva“. Starosta Milan Ftáčnik (Smer) sa na nich zhodol so zastupiteľstvom, kde je zo 40 poslancov 37 pravicových (SDKÚ-DS a KDH).
Ustáť tlak developerov
Priorít je desať – mestské zastupiteľstvo ich malo v uplynulých štyroch rokoch 90.
Prvou sa stal územný rozvoj Petržalky ako mesta a druhou doprava. Samospráva plánuje spolu s odborníkmi a občanmi pripraviť návrhy na budovanie námestí, oddychových miest a športovísk a chce vybudovať aspoň jeden mestotvorný prvok ročne.
Zároveň plánuje zabrániť necitlivému stavebnému zahusťovaniu a pri investičnom rozvoji dbať na verejný záujem. „Územný rozvoj Petržalky bude ďalšie štyri roky prudký, tlak developerov bude veľký a budeme ho musieť ustáť aj v tom prípade, že pozemky nebudú naše. Inak prídeme o zeleň a oddychové zóny,“ povedal Kováč.
Faktom však je, že pri aktuálnom boji o zachovanie lesíka Krasovského v Petržalke starosta síce vyjadril ochranárom podporu, ale zdôraznil, že rozhodovanie je vecou mesta, pretože ide o mestské pozemky.
Za dôležité v súvislosti s reguláciou výstavby v Petržalke starosta považuje to, že mesto vyčlenilo peniaze na vytvorenie územného plánu zóny Petržalka.
Spájať Petržalku, nie deliť
V súvislosti s dopravou mestská časť podporuje výstavbu rýchloelektričkovej dráhy, „ktorá bude Petržalku spájať do jedného celku, a nie rozdeľovať“.
To znamená, že z možných variantov riešenia koľajovej trate vylučuje polozapustený a súhlasí s pozemným či podzemným variantom. Starosta Ftáčnik reagoval aj na petíciu občanov a zámer ochranárov – aby územie okolo Chorvátskeho ramena bolo využité ako park a zeleň. To podľa mesta koliduje s plánom rýchlodráhy, ktorá má viesť aj týmto územím. Okrem toho na viacerých miestach navrhujú investori zástavbu.
O Chorvátskom ramene rozhodneme my!
„Územie okolo Chorvátskeho ramena je v novom územnom pláne charakterizované ako zeleň, aj keď možno nie v takej šírke, ako by sa to páčilo ochranárom,“ povedal Milan Ftáčnik. Vladimír Kovalčík, generálny riaditeľ spoločnosti Metro, a. s., ktorá bude rýchlodráhu stavať, tvrdí, že v súvislosti s jej stavbou sa pripravuje sedem zonálnych štúdií.
„Zonálne plány bude schvaľovať petržalské zastupiteľstvo. Takže je na nás, aby bolo zladené zachovanie zelene s výstavbou,“ povedal Ftáčnik.
Okrem územného rozvoja a dopravy medzi priority patria aj životné prostredie, školstvo, bezpečnosť či sociálna starostlivosť.