Neuveriteľný chaos. Tak o včerajšej raňajšej situácii na bratislavských križovatkách hovorili vodiči. Pred ôsmou totiž úplne skolabovali semafory na šiestich veľkých križovatkách: Trnavská – Jégého, Záhradnícka – Miletičova, Záhradnícka – Svätoplukova, Trnavská – Bajkalská, Jarošova – Račianska a Drieňová – Bajkalská.
Robotníci na stavbe
Príčinou výpadku v časti druhého a tretieho okresu bolo preseknutie elektrického kábla. Presekli ho počas bagrovania robotníci na stavbe v bývalej cvernovke. Dvadsaťdvakilovoltový kábel vedie od Pionierskej až po banku na Miletičovej.
„Kábel presekli o 7.55, vtedy sa automaticky vyplo napätie z bezpečnostných dôvodov. Čata nám to však neoznámila. Keby tak boli urobili, nemusel byť výpadok dve a pol hodiny, ale iba pol hodiny. Naši pracovníci museli miesto hľadať,“ povedal hovorca Západoslovenskej energetiky Ján Orlovský. Robotníci sa zrejme zľakli a preto celú záležitosť neoznámili.
Nevedia, pre koho pracujú
Stavba sa nachádza neďaleko Kostola Dona Bosca na Miletičovej. Ako povedal hovorca, robotníci nechceli povedať, pre koho pracujú. Západoslovenskej energetike sa celý deň nedarilo nakontaktovať na stavebnú firmu Baurent. Kontaktnú osobu sa na uvedenom čísle nepodarilo zohnať ani redakcii.
Podľa Orlovského každá stavebná firma by mala mať k dispozícii mapu inžinierskych sietí pozemku. „Je možné, že niekedy sa k nej nedá dostať, dokumentácia k pozemkom sa mohla postrácať. Cvernový závod tu totiž stál roky. No takéto veľké linky by mali byť zakreslené v pláne.“
Ak chce však firma stavať lacno, je možné, že plány si nezaobstará.
Nehody neboli žiadne
Počas výpadku polícia nezadokumentovala žiadnu nehodu, ktorá by so situáciou mohla súvisieť. Povedala to Tatiana Kurucová, hovorkyňa krajskej polície.
Na krízovú situáciu podľa nej polícia reagovala operatívne. „Regulovčíci postupne prišli na každú z križovatiek, informáciu o výpadku sme mali okamžite,“ hovorí. Až 90 percent dopravných signalizácií v meste totiž kontroluje technika a akýkoľvek výpadok sa dá ihneď zistiť.
„Polícia tiež jazdí len na autách,“ reagovala hovorkyňa na informácie, že regulovčíci prišli na miesto neskoro. Od nového roka polícia počas rannej špičky vysiela hliadky podľa potreby na najvyťaženejšie miesta.
Semafory nie sú zálohované
Hlavné elektrické káble sú väčšinou zálohované, pre semafory to neplatí. „Ani v mestách na Slovensku, ani inde vo svete nie sú zálohované žiadnym náhradným zdrojom,“ povedal Emanuel Petrík, technický vedúci Siemens – cestná dopravná technika.
K výpadku elektrického prúdu na križovatkách totiž dochádza iba vo výnimočných situáciách. „Napríklad po poškodení elektrických vedení alebo po údere blesku. Inak svetelná signalizácia funguje 365 dní v roku,“ dodal.
Vypadla aj elektrina
Zálohové zapojenie elektrického kábla vedúceho spod Koliby k Mlynským Nivám nie je po celej jeho dĺžke. Preto včera ráno so semaformi vypadla aj elektrina v niektorých častiach lokality.
Martina Šimka zastihol výpadok elektriny v športovej prevádzke na Vajnorskej. „Bol som si dať opraviť lyže. Chalani tam hovorili o štvrť na jedenásť, že práve chceli odísť domov, ale akurát to naskočilo.“
Jozef, ktorý býva na Račianskej, sa zasekol vo výťahu. „Keď som pred pol desiatou nastúpil do výťahu, zastavil sa takmer na prízemí. Svetlo v kabínke zhaslo.“ Služba ho vyslobodila približne po pätnástich minútach. „Električky síce premávali, ale semafory nefungovali. Premávku na križovatke Račianska – Jarošova riadila polícia.“
„Je to veľmi individuálne, záleží na tom, kadiaľ zálohované zapojenie ide. Sú miesta, ktoré sú mimo a nedajú sa napojiť. Kde sa však dalo, tam sme zálohu zapojili,“ povedal včera Orlovský.