Vášnivé prejavy, protichodné názory a výmeny argumentov. Stredajšie verejné zhromaždenie obyvateľov na miestnom úrade Starého Mesta sa veľmi nelíšilo od prvých dvoch. K predstaničnému priestoru sa prišli vyjadriť asi dve stovky Bratislavčanov.
Kamufláž
„Je to kamufláž,“ povedala ochranárka Ľubica Trubíniová. „Likvidácia verejného priestoru masívnym zastavaním. Pritom by mal slúžiť prioritne na dopravu, nie investorským zámerom. Stále je čas stopnúť to.“ Všetky pripomienky aktivistov, ak boli v rozpore s názorom investora, spoločnosti IPR, sa podľa nej ignorovali.
Brána do mesta
„V celej Európe vznikajú projekty, ako je tento,“ argumentoval Igor Ballo, konateľ spoločnosti IPR. Podľa neho novovzniknuté obchody budú slúžiť hlavne cestujúcim. „Je to prvé, čo návštevník mesta vidí po príchode do mesta. Zanedbané chodníky, špinu a asociálov. A pravda je taká, z niečoho sa to zaplatiť musí,“ pripustil.
Zástancovia projektu hovoria, že mesto nikdy nebude mať peniaze, aby tak veľkoryso riešilo tento priestor. „Vďakabohu, že sa niekto našiel, nech sa s tým už niečo robí!“ povedal na zhromaždení obyvateľ Palárikovej. S tým, že priestor treba revitalizovať, súhlasili aj ochranári.
Podpora starostu
Podporu projektu vyjadril aj starosta Starého Mesta Andrej Petrek. „Želám si, aby sa výstavba začala čo najskôr. Tento zámer je nebývalo transparentný a korektný. Rád si však vypočujem námietky,“ povedal pred ľuďmi. Styčnými bodmi diskusií boli hlavne otázky dopravy a skladu číslo 2 – pamiatky, ktorej práve pre budovanie podzemných vjazdov hrozí zbúranie.
Posledná prekážka
Historický storočný sklad, v ktorom sídli múzeum, je poslednou prekážkou a dôvodom, prečo sa ešte nestavia. „Prečo máme uprednostňovať záujem malej skupiny ľudí pred ľuďmi, ktorí pricestujú do Bratislavy?“ pýtal sa zanietený diskutér, bývalý viceprimátor Štefan Holčík.
„Je to verejný záujem proti verejnému záujmu. Ak mi však dopraváci povedia, že sa vjazd inak riešiť nedá, je na zvážení, ktorý záujem má prednosť,“ povedal starosta. Petrek ako bývalý pamiatkar by privítal, keby sklad zostal a vznikla by kópia budovy na inom mieste.
„Je pamiatkou z pofiderných dôvodov, nemá hodnoty ako budova vedľa,“ tvrdí Holčík. Oponoval mu podnikateľ Karol Pavlů: „Máme tisíce kostolov, zbúrať zopár predsa nebude problém!“ Podľa neho sa stávame automobilovou veľmocou, a pritom si búrame vlastné dopravné múzeum.
Spoločnosť IPR však prevádzkovateľom múzea dala na zhromaždení prísľub, že im poskytne nový priestor v jednom z objektov v hodnote 80 miliónov.
Valec sa už točí
„Valec je rozbehnutý, nebuďme naivní, že ho zastavíme,“ ozývali sa skeptické hlasy. Zastavenie a zmenu projektu však môže dosiahnuť prijatie stavebnej uzávery, o ktorú ochranári požiadali, kým nezačne platiť územný plán zóny. Ten by tu totiž podľa návrhu zástavbu v takejto forme nepovoľoval.