SME

Štefan Žáry: Bratislavský chodec

Trápil som sa, vlastne laškoval som so saténovými vláknami divadelnej feérie Slnovraty, ktorá mala byť čosi podobné ako Manon Lescaut či Loretka.

Štefan Kozič: Pohľad na Bratislavský hrad z Petržalky, 1863.Štefan Kozič: Pohľad na Bratislavský hrad z Petržalky, 1863.

Trápil som sa, vlastne laškoval som so saténovými vláknami divadelnej feérie Slnovraty, ktorá mala byť čosi podobné ako Manon Lescaut či Loretka.

Písal som bez prestania dňom i nocou ako posadnutý; rýmoval, zliepal som výstupy, kosílil a rozuzľoval situácie. Za pol druha dňa bola hra hotová, mihala sa mi v nerozlúštiteľ­ných písmenách po franforcoch pozháňaného papiera.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oči boľavé, krvavé, nevidel som: ba videl, vnútorným zrakom, akýmsi slepým črevom – všetko fľakaté. Popísané papiere som hodil do koša.

SkryťVypnúť reklamu

Tentoraz sa na mňa Bidlov Nezval zhovievavo usmieval.

Kacírske chúťky

K veršovanej hre Slnovraty som sa vrátil neskoršie. Na podklade z koša vydolovaných papierov som ju prepracoval, uhladil, možno zlepšil a zavrel do zásuvky. Po oslobodení hra vyšla tlačou a zostala knižným dokladom o kacírskych chúť­kach jedného z nadrealistov.

Preklad Rimbaudovho diela a štúdia Božský rošťák J. A. Rimbaud zažiarili na mojej internátnej oblohe súčasne, podobné lampiónovej slávnosti s rozosiatym ohňostrojom. Predstavovali dve luny. Nevedno, ktorá vysiela a ktorá pohlcuje. Či Rimbaud obludnie Šaldovým prienikom, alebo Nezvalov preklad poľudšťuje v jaskyni tiene.

Pravdaže, ide o dva od seba nezávislé činy. F. X. Šalda neinterpretoval Rimbauda na základe Nezvalových prekladov a Nezval chápal Božského rošťáka zvrchovane a príslovečne svojsky, čím nechcem povedať, že diametrálne odlišne. Dve osobnosti – dva kremene sa dotkli balvanu geniality: v tom bola tá slávnosť, to polárne žiarenie.

SkryťVypnúť reklamu

Nezval a Šalda proti sebe

Ináč Nezval so Šaldom nežili v stojatej idyle. Pri všetkom rešpekte niekoľkokrát proti sebe namierili ostrie. Kde-tu však svoje perá, zviazané vo fasces sine securis, svorne namierili proti pretvárke, proti maš­ka­rám malomeštiackej pru­dérie.

Mňa ako nadrealistu zaujal ich boj o jedného z otcov surrealizmu – o Lautréamonta, ktorého vydanie v češtine napadol roj sršňov, pohoršený odvahou umeleckej i morálnej slobody prekliateho básnika. Maldororove spevy Isidora Ducassa comte de Lautréamonta preložil Karel Teige s Jindřichom Hořejším. Oprávnenosť tohto činu bránil popri Šaldovi práve Nezval.

Mrzelo ma, že som sa dočítal o bojoch, ale aj že som nemal možnosť, okrem niekoľkých úryvkov, poznať celé, rozsahom ináč neveľké Lautréamontovo dielo ani v preklade, ani v origináli.

SkryťVypnúť reklamu

Rimbaudove verše

Ujmu som si vynahrádzal aspoň pri Rimbaudovi.

Začal som od šlabikára, ktorý šestnásťročný chlapec zostavil pre dospelých a kmeťov zatu­chnutej poetickej školy.

Začal som od Samohlások, veršov prubířských, od akých odskakuje oceľ necitlivého prekladateľa, preto úspešne sa ich môže zmocniť iba zmyslový fenomén, plnotučný umelec.

Pokračoval som Ilumináciami na mieste, kde si básnik prenajíma obílený hrob s vystrčenými cementovými hranami – veľmi hlboko pod zemou, kde si v trpkých chvíľach vymýšľa safírové a kovové koule, kde je pánom mlčania.



Oči boľavé, krvavé, nevidel som: ba videl, vnútorným zrakom, akýmsi slepým črevom – všetko fľakaté. Popísané papiere som hodil do koša.

Súčasťou edície Bratislava – Pressburg, ktorú vydáva Albert Marenčín – Vydavateľstvo PT, je aj kniha Štefana Žáryho Bratislavský chodec. Spomienková esej si všíma Bratislavu štyridsiatych rokov 20. storočia – vtedajšiu metropolu slovenského nadrealizmu, prelínajú sa v nej imaginárne poetické obrazy Starého Mesta s dokumentárnymi faktami či portrétmi spisovateľov a básnikov.

Štefan Žáry sa k nadrealistickému hnutiu pridal v r. 1939 a jeho zbierky Zvieratník (1941), Stigmatizovaný vek (1944), Pečať plných amfor (1944) a Pavúk Pútnik (1946) patria do tohto obdobia tvorby.

Text Štefana Žáryho dopĺňajú fotografie z publikácie Bratislava zadným vchodom 1918 – 2005, ktorú vydalo FOTOFO – Stredoeurópsky dom fotografie Bratislava v roku 2005 a ktorá obsahuje snímky mesta našich i zahraničných fotografov.

Autor: Medzititulky SME, pokračovanie nabudúce

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 053
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 8 132
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 095
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 347
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 084
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 529
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 217
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 081
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 178
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 678
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 459
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 18 074
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 763
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 387
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 332
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu