SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Niekdajší ostnatý drôt nahradí most

Na mieste železnej opony a historického Mosta Márie Terézie má vzniknúť most pre peších a cyklistov.

Lávka pre peších a cyklistov cez rieku Moravu má spojiť po viac ako päťdesiatich rokoch bratislavskú Devínsku Novú Ves s rakúskym zámkom Schlosshof. Mala by minimálne zasiahnuť do okolitého prostredia.Lávka pre peších a cyklistov cez rieku Moravu má spojiť po viac ako päťdesiatich rokoch bratislavskú Devínsku Novú Ves s rakúskym zámkom Schlosshof. Mala by minimálne zasiahnuť do okolitého prostredia. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA - IGOR SČIPAK)

Priamo na mieste historickej železnej opony, ktorá štyridsať rokov delila Slovensko od západného sveta, by mali postaviť most. Lávka pre peších a cyklistov by mala spojiť Devínsku Novú Ves a rakúsky zámok Schloss­hof, známe vidiecke sídlo Habsburgovcov s rozsiahlymi barokovými záhradami.

Plán na výstavbu mosta má mestská časť Devínska Nová Ves a rakúski regionálni partneri. Chcú podporiť turistický ruch­ a vytvoriť spoločné územie, ktoré by sa mohlo uchádzať o zapísanie do zoznamu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.

Postavenie mosta bude možné po rozšírení Schengenskej hranice, s ktorým sa počíta na budúci rok.

Most zničili Američania

Hoci rakúsky zámok a Devínska Nová Ves sú od seba vzdialené len necelé dva kilometre, s výnimkou železnice sa možno do Rakúska dostať len z opačného konca mesta, z Petržalky, a kompou z Vysokej na Morave.

Most a cesta medzi Schlosshofom a Bratislavou tu pritom stáli minimálne od 18. storočia. Kamenné mosty na oboch brehoch, ktoré boli v strede rieky spojené drevenou konštrukciou, dala postaviť Mária Terézia. Viedla tadiaľto aj konská železnica. Počas druhej svetovej vojny most bombardovali Američania a odvtedy nedošlo k jeho obnove.

Od ostnatého drôtu

Na rakúskej strane zostala cesta zachovaná takmer v pôvodnej forme, na slovenskej strane bola skoro úplne zničená. Za socializmu tu postavili účelovú komunikáciu na stráženie hranice, ktorá sa dnes využíva ako náučný chodník.

Nový most pre peších a cyklistov by mal na slovenskej strane začínať pri posledných zvyškoch ostnatého drôtu a bunkri z druhej svetovej vojny.

Lávka v korunách stromov

Podľa projektu, ktorý pripravil architekt mestskej časti Devínska Nová Ves Milan Beláček, by mal most viesť nad zemou v korunách stromov. Mal by minimálne zasiahnuť do okolitej prírody.

„Nechceme robiť žiadne výruby. Chceme otvoriť toto krásne prostredie pre ľudí bez jeho poškodenia,“ hovorí Beláček. Most bude sedem metrov nad výškou storočnej vody a mal by mať ľahkú konštrukciu z ocele.

Lávka by mala byť dlhá asi pol kilometra. Každá krajina zaplatí náklady na stavbu na vlastnom území, teda po stred rieky. Devínska Nová Ves plánuje projekt financovať z európskych fondov. Odhadované náklady na slovenskej strane sú 15 miliónov korún.

Možno bude aj cestný most

Okrem lávky pre peších a cyklistov, ktorá má spojiť Rakúsko a Slovensko, sa uvažuje aj o postavení cestného mosta z Devínskej Novej Vsi do Marcheggu. Projekt pripravuje Národná diaľničná spoločnosť. V minulosti boli voči tomuto riešeniu námietky z hľadiska ochrany životného prostredia.

Magistrát v súčasnosti pripravuje dokument o rakúsko-slovenskej cezhraničnej spolupráci na najbližších sedem rokov, ktorý predloží Európskej komisii. V posledných dvoch rokoch tvorili rakúsko-slovenské cezhraničné projekty viac ako polovicu všetkých schválených projektov mesta, na ktoré získalo peniaze z európskych fondov.

Most medzi vidieckym sídlom Habsburgovcov a Bratislavou stál v týchto miestach minimálne od 18. storočia, postaviť ho dala Mária Terézia. Viedla tadiaľto aj konská železnica.

HISTORICKÁ KRESBA - MONOGRAFIA DNV

Na rakúskej strane sa zachovali kamenné oblúky mosta aj cestná komunikácia. Na slovenskej strane zostalo len zopár kameňov.

FOTO PRE SME – MILAN BELÁČEK

Most sa má začínať pri ostatkoch ostnatého drôtu a bunkri z 2. svetovej vojny.

FOTO PRE SME – MILAN BELÁČEK

Lávka pre peších a cyklistov cez rieku Moravu má spojiť po viac ako päťdesiatich rokoch bratislavskú Devínsku Novú Ves s rakúskym zámkom Schlosshof. Mala by minimálne zasiahnuť do okolitého prostredia.

VIZUALIZÁCIA - IGOR SČIPAK
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 6 957
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 838
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 261
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 2 590
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 904
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 669
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 625
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 457
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 29 983
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 205
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 111
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 391
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 610
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 051
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 920
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 505
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu