SME

Niekdajší ostnatý drôt nahradí most

Na mieste železnej opony a historického Mosta Márie Terézie má vzniknúť most pre peších a cyklistov.

Lávka pre peších a cyklistov cez rieku Moravu má spojiť po viac ako päťdesiatich rokoch bratislavskú Devínsku Novú Ves s rakúskym zámkom Schlosshof. Mala by minimálne zasiahnuť do okolitého prostredia.Lávka pre peších a cyklistov cez rieku Moravu má spojiť po viac ako päťdesiatich rokoch bratislavskú Devínsku Novú Ves s rakúskym zámkom Schlosshof. Mala by minimálne zasiahnuť do okolitého prostredia. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA - IGOR SČIPAK)

Priamo na mieste historickej železnej opony, ktorá štyridsať rokov delila Slovensko od západného sveta, by mali postaviť most. Lávka pre peších a cyklistov by mala spojiť Devínsku Novú Ves a rakúsky zámok Schloss­hof, známe vidiecke sídlo Habsburgovcov s rozsiahlymi barokovými záhradami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Plán na výstavbu mosta má mestská časť Devínska Nová Ves a rakúski regionálni partneri. Chcú podporiť turistický ruch­ a vytvoriť spoločné územie, ktoré by sa mohlo uchádzať o zapísanie do zoznamu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.

SkryťVypnúť reklamu

Postavenie mosta bude možné po rozšírení Schengenskej hranice, s ktorým sa počíta na budúci rok.

Most zničili Američania

Hoci rakúsky zámok a Devínska Nová Ves sú od seba vzdialené len necelé dva kilometre, s výnimkou železnice sa možno do Rakúska dostať len z opačného konca mesta, z Petržalky, a kompou z Vysokej na Morave.

Most a cesta medzi Schlosshofom a Bratislavou tu pritom stáli minimálne od 18. storočia. Kamenné mosty na oboch brehoch, ktoré boli v strede rieky spojené drevenou konštrukciou, dala postaviť Mária Terézia. Viedla tadiaľto aj konská železnica. Počas druhej svetovej vojny most bombardovali Američania a odvtedy nedošlo k jeho obnove.

Od ostnatého drôtu

Na rakúskej strane zostala cesta zachovaná takmer v pôvodnej forme, na slovenskej strane bola skoro úplne zničená. Za socializmu tu postavili účelovú komunikáciu na stráženie hranice, ktorá sa dnes využíva ako náučný chodník.

SkryťVypnúť reklamu

Nový most pre peších a cyklistov by mal na slovenskej strane začínať pri posledných zvyškoch ostnatého drôtu a bunkri z druhej svetovej vojny.

Lávka v korunách stromov

Podľa projektu, ktorý pripravil architekt mestskej časti Devínska Nová Ves Milan Beláček, by mal most viesť nad zemou v korunách stromov. Mal by minimálne zasiahnuť do okolitej prírody.

„Nechceme robiť žiadne výruby. Chceme otvoriť toto krásne prostredie pre ľudí bez jeho poškodenia,“ hovorí Beláček. Most bude sedem metrov nad výškou storočnej vody a mal by mať ľahkú konštrukciu z ocele.

Lávka by mala byť dlhá asi pol kilometra. Každá krajina zaplatí náklady na stavbu na vlastnom území, teda po stred rieky. Devínska Nová Ves plánuje projekt financovať z európskych fondov. Odhadované náklady na slovenskej strane sú 15 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu

Možno bude aj cestný most

Okrem lávky pre peších a cyklistov, ktorá má spojiť Rakúsko a Slovensko, sa uvažuje aj o postavení cestného mosta z Devínskej Novej Vsi do Marcheggu. Projekt pripravuje Národná diaľničná spoločnosť. V minulosti boli voči tomuto riešeniu námietky z hľadiska ochrany životného prostredia.

Magistrát v súčasnosti pripravuje dokument o rakúsko-slovenskej cezhraničnej spolupráci na najbližších sedem rokov, ktorý predloží Európskej komisii. V posledných dvoch rokoch tvorili rakúsko-slovenské cezhraničné projekty viac ako polovicu všetkých schválených projektov mesta, na ktoré získalo peniaze z európskych fondov.

Most medzi vidieckym sídlom Habsburgovcov a Bratislavou stál v týchto miestach minimálne od 18. storočia, postaviť ho dala Mária Terézia. Viedla tadiaľto aj konská železnica.

HISTORICKÁ KRESBA - MONOGRAFIA DNV

Na rakúskej strane sa zachovali kamenné oblúky mosta aj cestná komunikácia. Na slovenskej strane zostalo len zopár kameňov.

FOTO PRE SME – MILAN BELÁČEK

Most sa má začínať pri ostatkoch ostnatého drôtu a bunkri z 2. svetovej vojny.

FOTO PRE SME – MILAN BELÁČEK

Lávka pre peších a cyklistov cez rieku Moravu má spojiť po viac ako päťdesiatich rokoch bratislavskú Devínsku Novú Ves s rakúskym zámkom Schlosshof. Mala by minimálne zasiahnuť do okolitého prostredia.

VIZUALIZÁCIA - IGOR SČIPAK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 424
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 115
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 173
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 784
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 449
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 152
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 899
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 196
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 052
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 031
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 095
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 050
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 590
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 234
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 860
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 477
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu