SME

Niekdajší ostnatý drôt nahradí most

Na mieste železnej opony a historického Mosta Márie Terézie má vzniknúť most pre peších a cyklistov.

Lávka pre peších a cyklistov cez rieku Moravu má spojiť po viac ako päťdesiatich rokoch bratislavskú Devínsku Novú Ves s rakúskym zámkom Schlosshof. Mala by minimálne zasiahnuť do okolitého prostredia.Lávka pre peších a cyklistov cez rieku Moravu má spojiť po viac ako päťdesiatich rokoch bratislavskú Devínsku Novú Ves s rakúskym zámkom Schlosshof. Mala by minimálne zasiahnuť do okolitého prostredia. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA - IGOR SČIPAK)

Priamo na mieste historickej železnej opony, ktorá štyridsať rokov delila Slovensko od západného sveta, by mali postaviť most. Lávka pre peších a cyklistov by mala spojiť Devínsku Novú Ves a rakúsky zámok Schloss­hof, známe vidiecke sídlo Habsburgovcov s rozsiahlymi barokovými záhradami.

Plán na výstavbu mosta má mestská časť Devínska Nová Ves a rakúski regionálni partneri. Chcú podporiť turistický ruch­ a vytvoriť spoločné územie, ktoré by sa mohlo uchádzať o zapísanie do zoznamu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.

Postavenie mosta bude možné po rozšírení Schengenskej hranice, s ktorým sa počíta na budúci rok.

Most zničili Američania

Hoci rakúsky zámok a Devínska Nová Ves sú od seba vzdialené len necelé dva kilometre, s výnimkou železnice sa možno do Rakúska dostať len z opačného konca mesta, z Petržalky, a kompou z Vysokej na Morave.

Most a cesta medzi Schlosshofom a Bratislavou tu pritom stáli minimálne od 18. storočia. Kamenné mosty na oboch brehoch, ktoré boli v strede rieky spojené drevenou konštrukciou, dala postaviť Mária Terézia. Viedla tadiaľto aj konská železnica. Počas druhej svetovej vojny most bombardovali Američania a odvtedy nedošlo k jeho obnove.

Od ostnatého drôtu

Na rakúskej strane zostala cesta zachovaná takmer v pôvodnej forme, na slovenskej strane bola skoro úplne zničená. Za socializmu tu postavili účelovú komunikáciu na stráženie hranice, ktorá sa dnes využíva ako náučný chodník.

Nový most pre peších a cyklistov by mal na slovenskej strane začínať pri posledných zvyškoch ostnatého drôtu a bunkri z druhej svetovej vojny.

Lávka v korunách stromov

Podľa projektu, ktorý pripravil architekt mestskej časti Devínska Nová Ves Milan Beláček, by mal most viesť nad zemou v korunách stromov. Mal by minimálne zasiahnuť do okolitej prírody.

„Nechceme robiť žiadne výruby. Chceme otvoriť toto krásne prostredie pre ľudí bez jeho poškodenia,“ hovorí Beláček. Most bude sedem metrov nad výškou storočnej vody a mal by mať ľahkú konštrukciu z ocele.

Lávka by mala byť dlhá asi pol kilometra. Každá krajina zaplatí náklady na stavbu na vlastnom území, teda po stred rieky. Devínska Nová Ves plánuje projekt financovať z európskych fondov. Odhadované náklady na slovenskej strane sú 15 miliónov korún.

Možno bude aj cestný most

Okrem lávky pre peších a cyklistov, ktorá má spojiť Rakúsko a Slovensko, sa uvažuje aj o postavení cestného mosta z Devínskej Novej Vsi do Marcheggu. Projekt pripravuje Národná diaľničná spoločnosť. V minulosti boli voči tomuto riešeniu námietky z hľadiska ochrany životného prostredia.

Magistrát v súčasnosti pripravuje dokument o rakúsko-slovenskej cezhraničnej spolupráci na najbližších sedem rokov, ktorý predloží Európskej komisii. V posledných dvoch rokoch tvorili rakúsko-slovenské cezhraničné projekty viac ako polovicu všetkých schválených projektov mesta, na ktoré získalo peniaze z európskych fondov.

Most medzi vidieckym sídlom Habsburgovcov a Bratislavou stál v týchto miestach minimálne od 18. storočia, postaviť ho dala Mária Terézia. Viedla tadiaľto aj konská železnica.

HISTORICKÁ KRESBA - MONOGRAFIA DNV

Na rakúskej strane sa zachovali kamenné oblúky mosta aj cestná komunikácia. Na slovenskej strane zostalo len zopár kameňov.

FOTO PRE SME – MILAN BELÁČEK

Most sa má začínať pri ostatkoch ostnatého drôtu a bunkri z 2. svetovej vojny.

FOTO PRE SME – MILAN BELÁČEK

Lávka pre peších a cyklistov cez rieku Moravu má spojiť po viac ako päťdesiatich rokoch bratislavskú Devínsku Novú Ves s rakúskym zámkom Schlosshof. Mala by minimálne zasiahnuť do okolitého prostredia.

VIZUALIZÁCIA - IGOR SČIPAK
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 694
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 526
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 329
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 12 357
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 666
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 981
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 613
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 366
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 44 998
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 455
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 330
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 231
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 327
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 640
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu