Mometálne sa dopracúva posudok o statike takmer 120-ročných pilierov Starého mosta, po ktorom by mala premávať rýchla električka do Petržalky. Potom mesto vypíše súťaž na projekt výstavby. Informovala o tom hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.
Posudok statiky mosta vypracovala žilinská spoločnosť GEOstatik, mesto ju však požiadalo ešte o doplnenie záverečnej správy o jasné uvedenie hodnôt nosných pilierov.
„Po doplnení budú predstavitelia mesta rokovať s odborníkmi na statiku a mostné konštrukcie, od ktorých budú očakávať konečné stanovisko k plánovanému projektu využitia Starého mosta na časť trasy rýchlej električky do Petržalky,“ povedala Eva Chudinová.
Statiku pilierov mosta spoločnosť skúmala od jesene minulého roka, mesto jej za to zaplatilo 500-tisíc korún.
O milión menej
Bratislava by mohla pri výstavbe električkovej dráhy z Petržalky do centra mesta ušetriť vyše miliardy korún.
Primátor Andrej Ďurkovský to uviedol na marcovom mestskom zastupiteľstve po schválení memoranda o spoločnom postupe pri výstavbe koľajníc pre železnicu a električku na území Bratislavy.
Podľa tohto memoranda by malo mesto, Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a Železnice SR spoločne vybudovať železničnú trať v rámci projektu transeurópskych dopravných sietí TEN – T 17. TEN prepojí Paríž, Štrasburg, Štutgart, Viedeň a Bratislavu a zároveň trať pre nosný dopravný systém Bratislavy, teda električky od Janíkovho dvora po Šafárikovo námestie.
Kto ktorý úsek zaplatí
Mesto na vlastné náklady zrekonštruuje Starý most a postaví trať od Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu, od Bosákovej po Janíkov dvor bude výstavba združenou investíciou mesta a železníc. Trať má byť duálna s rozchodom 1000 aj 1435 milimetrov.
Od Bosákovej po železničnú stanicu Bratislava filiálka vybuduje štát podľa schváleného memoranda do roku 2015 podzemný tunel, prvá zastávka na ľavom brehu Dunaja by mala byť na Dostojevského rade.
Dráha za osem miliárd
Výstavba rýchlodráhy pre električku a nákup nízkopodlažných vozidiel bude stáť približne osem miliárd korún, mesto plánuje projekt sčasti financovať z 3,2-miliardového úveru z roku 2004.
Trať rýchlodráhy by mala viesť z Janíkovho dvora na juhu Petržalky popri Draždiaku, cez Háje, Bosákovu, Einsteinovu a Viedenskú cestu a cez Dunaj po obnovenom Starom moste na Šafárikovo námestie.