SME

Štefan Žáry: Bratislavský chodec

Z mojich nadrealistických kolegov raný Fabry ma očaril exotikou, Reisel zaujal inovaťou poetickosti, Bunčák iritoval výronom démoniky. Ani jedného som nenapodobňoval. Mojím trvalým ideálom zostával Nezval, jeho ženy v množnom čísle a mestá s prstami dažďa

Bohumil Puskailer: Podhradie 1963.Bohumil Puskailer: Podhradie 1963.

.

Z mojich nadrealistických kolegov raný Fabry ma očaril exotikou, Reisel zaujal inovaťou poetickosti, Bunčák iritoval výronom démoniky. Ani jedného som nenapodobňoval. Mojím trvalým ideálom zostával Nezval, jeho ženy v množnom čísle a mestá s prstami dažďa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovenská nadrealistická skupina sa vyznačovala menšou fundovanosťou než česká, no množstvom tvorivých básnikov bola početnejšia.

Lenže Vítězslav Nezval sa košatel a strmel do intenzity i extenzity. Na druhej strane súrne by sme boli potrebovali výtvarníka surrealistu, povedzme Šímovho typu, jemného lyrického ladenia. Veď Fabry sa špecializoval iba na koláže.

SkryťVypnúť reklamu

Bez kontinuity s Čechmi

Ako som spomenul, na spoluprácu s českými umelcami sme nesmeli ani pomyslieť a koncepciu zborníkov bolo treba riešiť bez ich účasti, ba bez ich vedomia. Pretrhnutie kontinuity s českou intelektuálnou sférou podmieňovalo každý publikačný čin; keď sa tak stalo, mohli sa privrieť oči aj pred francúzskym „zvrhlým“ vplyvom aj pred poškuľovaním po vzdialenejšej exotike.

Vítězslav Nezval, aj keď nezaradený do zborníka poézie a umenia Sen a skutočnosť a nasledujúcich činov, žil s nami trvalo, bytostne. Fyzicky nás delilo stopäťdesiat kilometrov, pretože v tie roky sa väčšinou zdržiaval u rodičov v Brne, kde trochu písal, viac kreslil, maľoval a hlavne utešoval sa hudbou.

Nad vlnami Dunaja, vo vysokoškolskom internáte, prevracal som listy plešivejúcich platanov a desiatok kníh naozaj „rozhľadenej“ knižnice.

SkryťVypnúť reklamu

Dopĺňal som si medzery v Nezvalovi, či už to boli manifesty, básnické zbierky, textové experimenty, výtvarné štúdie, alebo romány a veršované hry.

Parafrázovanie parafráz

Znova som sa zahrúžil do villonovských balád, do jeho nedostižných parafráz, kto­rých otcovstvo som prisúdil Nezvalovi dávno predtým, ako zaň bolo možno dať ruku do ohňa.

Neodolal som, začal som parafrázovať parafrázy; sprvu pokusne, neskôr systematicky, až sa rozrástli na celý cyklus. Vo finančnej tiesni som zopár z nich uverejnil v Eláne.

Horšie, že pod vlastným menom. V tomto som, bohužiaľ, Nezvala nenapodobnil, hoci sa mi pozdával jeho šibalský kúsok: ako zavesil balík s „hořkými“ baladami na kľučku dverí nakladateľa Borového (aspoň v karikatúre!) a podstrčil do literatúry figúrku Roberta Davida. Málo chvály od cudzích a množstvo výčitiek od vlast­ných padlo na moju hlavu.

SkryťVypnúť reklamu

Nezval namiesto snúbenice

V internáte si kolegovia vysokoškoláci vkladali do rámikov snúbenice alebo filmové divy. Nad mojím stolom hľadela zo steny Nezvalova karikatúra od Františka Bidlu. Ukoristil som ju z Kritického měsíčníka a pripísal na ňu iba mne zrozumiteľnú vetu: C'est toi, Isidore!

Nahováral som si, že mi reguluje fantáziu, pritom však, keď som naňho vzhliadol, skôr sa mi zdalo, že jeho priestranné čelo sa brázdi iróniou.

Akoby mi vravel: „Čo je veľa, to je veľa, priateľu!“

Nad mojím stolom hľadela zo steny Nezvalova karikatúra od Františka Bidlu. Ukoristil som ju z Kritického měsíčníka a pripísal na ňu iba mne zrozumiteľnú vetu: C'est toi, Isidore!

Súčasťou edície Bratislava – Pressburg, ktorú vydáva Albert Marenčín – Vydavateľstvo PT, je aj kniha Štefana Žáryho Bratislavský chodec. Spomienková esej si všíma Bratislavu štyridsiatych rokov 20. storočia – vtedajšiu metropolu slovenského nadrealizmu, prelínajú sa v nej imaginárne poetické obrazy Starého Mesta s dokumentárnymi faktami či portrétmi spisovateľov a básnikov.

Štefan Žáry sa k nadrealistickému hnutiu pridal v r. 1939 a jeho zbierky Zvieratník (1941), Stigmatizovaný vek (1944), Pečať plných amfor (1944) a Pavúk Pútnik (1946) patria do tohto obdobia tvorby.

Text Štefana Žáryho dopĺňajú fotografie z publikácie Bratislava zadným vchodom 1918 – 2005, ktorú vydalo FOTOFO – Stredoeurópsky dom fotografie Bratislava v roku 2005 a ktorá obsahuje snímky mesta našich i zahraničných fotografov.

Autor: Medzititulky SME, pokračovanie nabudúce

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 14 817
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 184
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 442
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 330
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 374
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 761
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 739
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 193
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Akciové trhy prudko klesajú.

Na nájdenie vinníka nie je potrebné ekonomické vzdelanie.


103
Trhy na Wall Street.

Príležitosťou môžu byť napríklad farmafirmy či biotechnologické tituly.


Katarína na školskej akcii World Heritage Day.

Domov má na dvoch kontinentoch.


5
Matia Lenická

Trump urobí všetko, aby sa zapísal do histórie. Aj na spôsob cisára Nera.


9
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 619
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 258
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 416
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 406
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 613
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 758
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 712
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 605
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu