SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
SÚČASŤOU DIAĽNICE D4 BUDE TUNEL, DOTKNUTÉ OBCE HO CHCÚ MAŤ ČO NAJDLHŠÍ

Obce: Diaľnica zničí okolie

Projektant predstavil päť variantov tunela Karpaty. Národná diaľničná spoločnosť chce čo najkratšie, teda najlacnejšie riešenie. Obce sa diaľnici cez svoje územie bránia.

Tunel cez Karpaty, ktorý bude súčasťou diaľnice D4, včera predstavila Národná diaľničná spoločnosť. Bolo to prvé stretnutie investora a zástupcov obcí, cez ktoré má diaľnica viesť. Obce sa boja, že diaľnica znehodnotí ich územie.

O diaľnici D4 sa doteraz hovorilo ako o nultom okruhu. Má spojiť rakúske diaľnice A6 a S8 s oblúkom okolo Bratislavy s päť- až deväťkilometrovým tunelom cez Karpaty. Diaľnicu by mala v apríli vláda zaradiť do plánu investícií.

Južný portál dvojrúrového tunela má byť niekde medzi Račou a Vajnormi, severný medzi Mariankou a Borinkou. Je päť variantov, ako pôjde tunel pod kopcom.

Najkratší, a teda najlacnejší variant ráta s kombináciou dvoch kratších tunelov spojených v kopcoch estakádou. V ďalších variantoch je tunel súvislý. Diaľničná spoločnosť chce pri výstavbe čo najviac ušetriť.

Podľa odhadu projektanta by kilometer diaľnice D4 stál v najlacnejšom prípade 400 miliónov, kilometer tunela 1,5 miliardy a kilometer diaľničného mosta dve miliardy. V drahšom prípade by mohli byť sumy dvojnásobné.

Rači, Vajnorom, Borinke a Marianke sa ani jeden z variantov nepáči. Nesúhlasia s tým, aby diaľnica viedla cez ich územie. Tvrdia, že v územnom pláne kraja sa s nimi ráta ako s rekreačnými oblasťami.

„Stavby medzinárodného významu sa nedajú posudzovať len z hľadiska územného plánu. Ten predsa možno vždy aktualizovať,“ povedala Daniela Pyszková z diaľničnej spoločnosti. Podľa nej sa bude stavba posudzovať z viacerých hľadísk.

Projektant pripustil, že aj pri najlepšej vôli bude vzdialenosť diaľnice od zástavby niekde len 150 metrov. Tak by mal byť tunel čo najdlhší, aby čo najmenej narúšal okolie. Deväťkilometrové tunely sa však podľa projektanta stavajú len v alpských krajinách.

„Som za šiesty variant, v ktorom nebudú prvoradé peniaze,“ povedal obyvateľ Marianky. Možnosti územia sú však piatimi variantmi vyčerpané, tvrdí projektant.

Obe strany sa dohodli, že sa po Veľkej noci stretnú na oboch koncoch plánovaného tunela – v Stupave a vo Vajnoroch, aby si investor mohol vypočuť ich názory. „Občania majú právo sa zúčastniť na príprave stavby,“ povedal primátor Stupavy Ján Beleš.

Čo treba zvážiť

Tunel by mal byť čo najlacnejší, teda najkratší, tvrdí Národná diaľničná spoločnosť.

Pri jeho výstavbe však treba zvážiť okrem peňazí aj ďalšie kritériá:

  • povolená rýchlosť na diaľnici – v jednom z variantov by bola obmedzená na stovku, pritom sa diskutuje o zvýšení rýchlosti na 160 km/h,
  • variant dvoch tunelov predražia štyri portály,
  • treba sa snažiť o čo najmenší záber pôdy, lebo majetkovoprávne vyrovnanie býva pri doprav­ných stavbách jednou z najväč­ších bŕzd,
  • stavba má prechádzať v blízkosti chránených území a obcami, ktoré si zakladajú na príjemnom prostredí.
(lin)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 925
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 062
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 816
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 726
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 706
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 557
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 110
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 493
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 289
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 110
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu