SME
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Obce: Diaľnica zničí okolie

Projektant predstavil päť variantov tunela Karpaty. Národná diaľničná spoločnosť chce čo najkratšie, teda najlacnejšie riešenie. Obce sa diaľnici cez svoje územie bránia.

Tunel cez Karpaty, ktorý bude súčasťou diaľnice D4, včera predstavila Národná diaľničná spoločnosť. Bolo to prvé stretnutie investora a zástupcov obcí, cez ktoré má diaľnica viesť. Obce sa boja, že diaľnica znehodnotí ich územie.

O diaľnici D4 sa doteraz hovorilo ako o nultom okruhu. Má spojiť rakúske diaľnice A6 a S8 s oblúkom okolo Bratislavy s päť- až deväťkilometrovým tunelom cez Karpaty. Diaľnicu by mala v apríli vláda zaradiť do plánu investícií.

Južný portál dvojrúrového tunela má byť niekde medzi Račou a Vajnormi, severný medzi Mariankou a Borinkou. Je päť variantov, ako pôjde tunel pod kopcom.

Najkratší, a teda najlacnejší variant ráta s kombináciou dvoch kratších tunelov spojených v kopcoch estakádou. V ďalších variantoch je tunel súvislý. Diaľničná spoločnosť chce pri výstavbe čo najviac ušetriť.

Podľa odhadu projektanta by kilometer diaľnice D4 stál v najlacnejšom prípade 400 miliónov, kilometer tunela 1,5 miliardy a kilometer diaľničného mosta dve miliardy. V drahšom prípade by mohli byť sumy dvojnásobné.

Rači, Vajnorom, Borinke a Marianke sa ani jeden z variantov nepáči. Nesúhlasia s tým, aby diaľnica viedla cez ich územie. Tvrdia, že v územnom pláne kraja sa s nimi ráta ako s rekreačnými oblasťami.

„Stavby medzinárodného významu sa nedajú posudzovať len z hľadiska územného plánu. Ten predsa možno vždy aktualizovať,“ povedala Daniela Pyszková z diaľničnej spoločnosti. Podľa nej sa bude stavba posudzovať z viacerých hľadísk.

Projektant pripustil, že aj pri najlepšej vôli bude vzdialenosť diaľnice od zástavby niekde len 150 metrov. Tak by mal byť tunel čo najdlhší, aby čo najmenej narúšal okolie. Deväťkilometrové tunely sa však podľa projektanta stavajú len v alpských krajinách.

„Som za šiesty variant, v ktorom nebudú prvoradé peniaze,“ povedal obyvateľ Marianky. Možnosti územia sú však piatimi variantmi vyčerpané, tvrdí projektant.

Obe strany sa dohodli, že sa po Veľkej noci stretnú na oboch koncoch plánovaného tunela – v Stupave a vo Vajnoroch, aby si investor mohol vypočuť ich názory. „Občania majú právo sa zúčastniť na príprave stavby,“ povedal primátor Stupavy Ján Beleš.

Čo treba zvážiť

Tunel by mal byť čo najlacnejší, teda najkratší, tvrdí Národná diaľničná spoločnosť.

Pri jeho výstavbe však treba zvážiť okrem peňazí aj ďalšie kritériá:

  • povolená rýchlosť na diaľnici – v jednom z variantov by bola obmedzená na stovku, pritom sa diskutuje o zvýšení rýchlosti na 160 km/h,
  • variant dvoch tunelov predražia štyri portály,
  • treba sa snažiť o čo najmenší záber pôdy, lebo majetkovoprávne vyrovnanie býva pri doprav­ných stavbách jednou z najväč­ších bŕzd,
  • stavba má prechádzať v blízkosti chránených území a obcami, ktoré si zakladajú na príjemnom prostredí.
(lin)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  3. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  4. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  5. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Svalovice sa netreba obávať
  8. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 251
  3. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 601
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 107
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 470
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 364
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 258
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 088
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 220
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 698
  4. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 496
  5. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 462
  6. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 3 279
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 150
  8. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 066
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu