SME

Štefan Žáry: Bratislavský chodec

Je na mieste dotknúť sa teraz aspoň zbežne svojbytnosti typu slovenského nadrealizmu v konfrontácii s českým a francúzskym surrealizmom. Nemienim byť arbitrom a riešiť, či bol odvarom alebo esenciou, či vytyčoval alebo napodobňoval.

Karol Plicka: Pohľad z Primaciálneho námestia na Hrad začiatkom 60. rokov.Karol Plicka: Pohľad z Primaciálneho námestia na Hrad začiatkom 60. rokov.

Je na mieste dotknúť sa teraz aspoň zbežne svojbytnosti typu slovenského nadrealizmu v konfrontácii s českým a francúzskym surrealizmom. Nemienim byť arbitrom a riešiť, či bol odvarom alebo esenciou, či vytyčoval alebo napodobňoval.

Podľa Bretonovej definície (ktorú programovo prebral Nezval a najmä Teige) surrealizmus je číry psychický automatizmus, usilujúci sa písmom, kresbou a ďalšími rozmanitými prostriedkami vyjadriť naozajstnú funkciu myšlienky.

Kým výtvarníci hnutia – Štyrský, Toyen a iní – sa definície dosť striktne pridržiavali, nezaostávajúc v ničom za Francúzmi, básnici, v prvom rade sám Nezval, pristupovali k nej príznačne svojsky a rozmanito.

Nezval písal automatické texty zriedka, z hravosti. Skôr vytváral asociačné pásma a básne poetistického doznievania, ktoré bigotný surrealista môže ťažko parodovať. Pritom ho mnohí pokladali za hlavného, ale jediného českého surrealistického básnika, o ktorého sa môže opierať filozoficky impozantne našuchorená teória.

Mne osobne typ nezvalovského surrealizmu najlepšie vyhovoval. Francúzi sa mi pozdávali prehnane posadnutí, z ich psychického automatizmu viala prázdnota, pocit nie hry pre hru, lež hry pre pózu. (Za nijakú cenu by som však nebol takýto názor nahlas prejavil!)

Slovenský nadrealizmus mal v kontexte európskeho surrealizmu svoje osobitné postavenie. Časovo najmladší, líšil sa od francúzskej predlohy, ale aj od českej odrody chápaním i výrazovými prostriedkami.

Už v samom jeho vývine, v priebehu realizovania možno vidieť odlišnosti. Všimnime si začiatky nadrealizmu vo Fabryho Uťatých rukách, Dedinského Krivkách, Fabryho aplikácie v zbierkach Vidím všetky dni a noci a Vodné hodiny hodiny piesočné a napokon jeho rozvitie za vojnových rokov (o ktorých je práve reč), keď slovenský nadrealizmus kulminoval počtom prívržencov, výbojnosťou slova, expanzitou.

Psychická automatika ustupovala čo aj len kradmej kontrole rozumu, intelekt sa nad ňou vznášal ako duch nad vodami, náhodnosť sa podriadila danej alebo aspoň nadškrtnutej téme, divá strapatosť poetickej kozmetike. Treba podčiarknuť, že nadrealizmus nebol iba výrazovým prostriedkom, lež predovšetkým atmosférou, klímou, nazeraním: poetickým i svetonáhľadovým.

Protireakčný a protivojnový postoj mohli avantgardní básnici v danej nepriaznivej situácii najvhodnejšie, najostentatívnejšie vyjadriť výrazovými prostriedkami nadrealizmu, teda smeru, ktorý peklo napádal kadidlom a sírou, ktorý využíval zahmlievacie a oslepujúce vlastnosti slov i napätosť medzi pólmi, kde sa vybíjajú ohnivé reťaze obrazov.

V takomto duchu sa niesla napospol celá vojnová tvorba príslušníkov slovenského nadrealizmu – Avantgardy-38.

Verše z oných čias, jednotlivé i celé zbierky, nezdajú sa mi dnes smiešne ani exotické, ani nedotknuteľné. Sú svedectvom, ilustráciou doby i vývojovým stupňom v literatúre. Na nich sčasti stojí aj dnešná architektonika našej poézie. Mne samému dal nadrealizmus výstroj i výzbroj ako dedičstvo „psychického automatizmu“, o ktorého odautomatizovanie sa postaral súdny intelekt.



Peklo napádal

nadrealizmus kadidlom a sírou, využíval zahmlievacie a oslepujúce vlastnosti slov i napätosť medzi pólmi, kde sa vybíjajú ohnivé reťaze obrazov.

Súčasťou edície Bratislava – Pressburg, ktorú vydáva Albert Marenčín – Vydavateľstvo PT, je aj kniha Štefana Žáryho Bratislavský chodec. Spomienková esej si všíma Bratislavu štyridsiatych rokov 20. storočia – vtedajšiu metropolu slovenského nadrealizmu, prelínajú sa v nej imaginárne poetické obrazy Starého Mesta s dokumentárnymi faktami či portrétmi spisovateľov a básnikov.

Štefan Žáry sa k nadrealistickému hnutiu pridal v r. 1939 a jeho zbierky Zvieratník (1941), Stigmatizovaný vek (1944), Pečať plných amfor (1944) a Pavúk Pútnik (1946) patria do tohto obdobia tvorby.

Text Štefana Žáryho dopĺňajú fotografie z publikácie Bratislava zadným vchodom 1918 – 2005, ktorú vydalo FOTOFO – Stredoeurópsky dom fotografie Bratislava v roku 2005 a ktorá obsahuje snímky mesta našich i zahraničných fotografov.

Autor: Pokračovanie nabudúce

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 839
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 520
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 996
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 757
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 138
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 901
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 378
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 1 976
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako keby riadili krajinu s konsolidovanými verejnými financiami.

Ako neznižovať počet úradníkov.


Ruská raketová paľba na mesto Černihiv si vyžiadala už 18 mŕtvych

Zelenskyj nalieha na Západ, aby poskytol rakety pre systémy Patriot a Iris-T.


a 1 ďalší
Možno ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková bude vedieť, čo je to superpotrat.

O Robertovi Ficovi si treba pamätať, že z neho slová nevypadávajú náhodne.


Víťazná fotografia World Press Photo 2024. Jej autorom je Mohammed Salem.

Vyhlásili víťazov World Press Photo 2024.


  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 335
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 77 842
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 298
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 659
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 507
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 614
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 789
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 11 399
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu