SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Štefan Žáry: Bratislavský chodec

Je na mieste dotknúť sa teraz aspoň zbežne svojbytnosti typu slovenského nadrealizmu v konfrontácii s českým a francúzskym surrealizmom. Nemienim byť arbitrom a riešiť, či bol odvarom alebo esenciou, či vytyčoval alebo napodobňoval.

Karol Plicka: Pohľad z Primaciálneho námestia na Hrad začiatkom 60. rokov.Karol Plicka: Pohľad z Primaciálneho námestia na Hrad začiatkom 60. rokov.

Je na mieste dotknúť sa teraz aspoň zbežne svojbytnosti typu slovenského nadrealizmu v konfrontácii s českým a francúzskym surrealizmom. Nemienim byť arbitrom a riešiť, či bol odvarom alebo esenciou, či vytyčoval alebo napodobňoval.

Podľa Bretonovej definície (ktorú programovo prebral Nezval a najmä Teige) surrealizmus je číry psychický automatizmus, usilujúci sa písmom, kresbou a ďalšími rozmanitými prostriedkami vyjadriť naozajstnú funkciu myšlienky.

Kým výtvarníci hnutia – Štyrský, Toyen a iní – sa definície dosť striktne pridržiavali, nezaostávajúc v ničom za Francúzmi, básnici, v prvom rade sám Nezval, pristupovali k nej príznačne svojsky a rozmanito.

Nezval písal automatické texty zriedka, z hravosti. Skôr vytváral asociačné pásma a básne poetistického doznievania, ktoré bigotný surrealista môže ťažko parodovať. Pritom ho mnohí pokladali za hlavného, ale jediného českého surrealistického básnika, o ktorého sa môže opierať filozoficky impozantne našuchorená teória.

Mne osobne typ nezvalovského surrealizmu najlepšie vyhovoval. Francúzi sa mi pozdávali prehnane posadnutí, z ich psychického automatizmu viala prázdnota, pocit nie hry pre hru, lež hry pre pózu. (Za nijakú cenu by som však nebol takýto názor nahlas prejavil!)

Slovenský nadrealizmus mal v kontexte európskeho surrealizmu svoje osobitné postavenie. Časovo najmladší, líšil sa od francúzskej predlohy, ale aj od českej odrody chápaním i výrazovými prostriedkami.

Už v samom jeho vývine, v priebehu realizovania možno vidieť odlišnosti. Všimnime si začiatky nadrealizmu vo Fabryho Uťatých rukách, Dedinského Krivkách, Fabryho aplikácie v zbierkach Vidím všetky dni a noci a Vodné hodiny hodiny piesočné a napokon jeho rozvitie za vojnových rokov (o ktorých je práve reč), keď slovenský nadrealizmus kulminoval počtom prívržencov, výbojnosťou slova, expanzitou.

Psychická automatika ustupovala čo aj len kradmej kontrole rozumu, intelekt sa nad ňou vznášal ako duch nad vodami, náhodnosť sa podriadila danej alebo aspoň nadškrtnutej téme, divá strapatosť poetickej kozmetike. Treba podčiarknuť, že nadrealizmus nebol iba výrazovým prostriedkom, lež predovšetkým atmosférou, klímou, nazeraním: poetickým i svetonáhľadovým.

Protireakčný a protivojnový postoj mohli avantgardní básnici v danej nepriaznivej situácii najvhodnejšie, najostentatívnejšie vyjadriť výrazovými prostriedkami nadrealizmu, teda smeru, ktorý peklo napádal kadidlom a sírou, ktorý využíval zahmlievacie a oslepujúce vlastnosti slov i napätosť medzi pólmi, kde sa vybíjajú ohnivé reťaze obrazov.

V takomto duchu sa niesla napospol celá vojnová tvorba príslušníkov slovenského nadrealizmu – Avantgardy-38.

Verše z oných čias, jednotlivé i celé zbierky, nezdajú sa mi dnes smiešne ani exotické, ani nedotknuteľné. Sú svedectvom, ilustráciou doby i vývojovým stupňom v literatúre. Na nich sčasti stojí aj dnešná architektonika našej poézie. Mne samému dal nadrealizmus výstroj i výzbroj ako dedičstvo „psychického automatizmu“, o ktorého odautomatizovanie sa postaral súdny intelekt.



Peklo napádal

nadrealizmus kadidlom a sírou, využíval zahmlievacie a oslepujúce vlastnosti slov i napätosť medzi pólmi, kde sa vybíjajú ohnivé reťaze obrazov.

Súčasťou edície Bratislava – Pressburg, ktorú vydáva Albert Marenčín – Vydavateľstvo PT, je aj kniha Štefana Žáryho Bratislavský chodec. Spomienková esej si všíma Bratislavu štyridsiatych rokov 20. storočia – vtedajšiu metropolu slovenského nadrealizmu, prelínajú sa v nej imaginárne poetické obrazy Starého Mesta s dokumentárnymi faktami či portrétmi spisovateľov a básnikov.

Štefan Žáry sa k nadrealistickému hnutiu pridal v r. 1939 a jeho zbierky Zvieratník (1941), Stigmatizovaný vek (1944), Pečať plných amfor (1944) a Pavúk Pútnik (1946) patria do tohto obdobia tvorby.

Text Štefana Žáryho dopĺňajú fotografie z publikácie Bratislava zadným vchodom 1918 – 2005, ktorú vydalo FOTOFO – Stredoeurópsky dom fotografie Bratislava v roku 2005 a ktorá obsahuje snímky mesta našich i zahraničných fotografov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 991
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 007
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 617
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 061
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 059
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 745
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 503
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 368
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 295
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 158
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu