SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Medzi križovatkami naháňajú zelenú

Časť Račianskej ulice patrí k miestam, kde vodiči zrýchľujú, aby nečakali na svetlách. V Karlovej Vsi a Dúbravke stihnú zelenú len mimo špičky. Po Šancovej by mali prejsť bez zdržania až k Račianskemu mýtu.

Od Račianskeho mýta po križovatku pri „kukurici“ by šoféri museli ísť minimálne osemdesiatkou, aby ešte prešli na zelenú. Pri šesťdesiatkilometrovej rýchlosti už z diaľ­ky vidia, ako naskočila červená.Od Račianskeho mýta po križovatku pri „kukurici“ by šoféri museli ísť minimálne osemdesiatkou, aby ešte prešli na zelenú. Pri šesťdesiatkilometrovej rýchlosti už z diaľ­ky vidia, ako naskočila červená. (Zdroj: FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Časť Račianskej ulice patrí k miestam, kde vodiči zrýchľujú, aby nečakali na svetlách. V Karlovej Vsi a Dúbravke stihnú zelenú len mimo špičky. Po Šancovej by mali prejsť bez zdržania až k Račianskemu mýtu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V niektorých úsekoch na frekventovaných cestách je svetelná signalizácia syn­chro­ni­­zovaná. Umožňuje prejsť viacero križovatiek v zelenej vlne.

Svetlá, medzi ktorými je väčšia vzdialenosť, zvyčajne prepojené nie sú. V týchto miestach vodiči často prekračujú predpísanú rýchlosť, aby stihli zelenú.

SkryťVypnúť reklamu

Koordináciu semaforov sme overovali na Račianskej ceste, na hlavnom ťahu cez Karlovu Ves a Dúbravku v časti od Hlavnej stanice cez Šancovú po Račianske mýto a od Jarošovej ulice po Zlaté piesky.

Väčšinu semaforov v meste riadi počítač

Zmluvným prevádzkovateľom systému cestnej svetelnej signalizácie v Bratislave je spoločnosť Siemens.

„Približne dve tretiny svetelných križovatiek v meste, najmä v širšom centre, sú riadené v plošnej koordinácii centrálnym riadiacim počítačom. Väčšina križovatiek mimo centrálnej mestskej oblasti je riadená v dynamickom režime,“ povedal hovorca Siemensu Tomáš Kráľ.

V tomto prípade riadenie súvisí s intenzitou dopravy a požiadavkami chodcov. „Na niektorých takýchto križovatkách vstupuje do systému preferencia vozidiel mestskej hromadnej dopravy,“ dodal Kráľ.

SkryťVypnúť reklamu

Menšia časť križovatiek funguje bez detektorov vozidiel na základe pevných signalizač­ných plánov. K ojedinelým patrí križovatka na Patrónke, kde sa ešte využíva ručné riadenie v spolupráci s dopravnou políciou.

Od „kukurice“ po Vinohrady na zelenú

Od Račianskeho mýta po križovatku pri takzvanej „kukurici“ by šoféri museli ísť minimálne osemdesiatkou, aby stihli zelenú. V dennej premávke pri rýchlosti 50 až 60 kilometrov za hodinu trvá táto cesta takmer dve minúty. Za miernym oblúkom, kde sa cesta opäť rozširuje do dvoch pruhov, už väčšinou vidno, že na semafore pri „kukurici“ naskočila červená.

Cez ďalšie svetlá na križovatke s Riazanskou ulicou by pri tej istej rýchlosti šoféri mali ešte prejsť na zelenú. Stihnú to za niekoľko sekúnd, tak ako aj cestu k ďalším semaforom pri benzínovej pumpe a Lidli.

SkryťVypnúť reklamu

Syn­chronizované semafory sú pred železničnou stanicou Vinohrady. Cesta k nim trvá asi minútu a pol, úsek medzi nimi prejde vodič za desať sekúnd.

Mimo dopravnej špičky vodiči obvykle stihnú prejsť štyrmi miestami so semaformi bez zdržania. Tí, ktorí dodržiavajú predpísanú rýchlosť, čakajú len pri „kukurici“. Mária Račková z magistrátu objasnila, že koordinácia sa týka semaforov, ktoré od seba nie sú vzdialené viac ako 400 metrov. Cesta medzi Račianskym mýtom a križovatkou pri „kukurici“ je dlhšia. „V smere do mesta sú svet­lá na konci Račianskej v koor­dinácii so Šancovou, nie s križovatkou pri zváračskom ústave.“

Vodiči, ktorí v bežnej premávke vchádzajú od „kukurice“ do Jarošovej ulice, musia obvykle čakať na križovatke s Bajkalskou. K Zlatým pieskom by mali prejsť na zelenú.

Podobné je to na Šancovej v smere od Hlavnej stanice. Pri rýchlosti 50 až 60 km/h prejdú cez všetky semafory po Račianske mýto plynule.

V Karlovej Vsi nečakajú len mimo špičky

Mimo špičky vodiči takmer bez čakania prejdú aj hlavným ťahom cez Karlovu Ves a Dúbravku. Na väčšej časti Karloveskej ulice je predpísaná štyridsiatka. Pri ceste smerom do Dúbravky bola červená len pred Mostom Lafranconi. Po križovatku Schnei­dra-Trnavského a Harmincovej sa dalo prejsť na zelenú, odtiaľ bez zdržania až ku konečnej električiek Pri kríži.

Cestou naspäť do centra bola premávka hustejšia. Červená bola opäť na križovatke s Harmincovou, na Molecovej aj pri botanickej záhrade.

Na prázdnejších cestách nie je problém stihnúť zelenú aj pri jazde podľa predpisov. V špičke sa tu však utvárajú zápchy, najmä pri Riviere, kde sa napája cesta z Dlhých Dielov.

Na celej trase je pritom koordinovaná len táto križovatka a svetlá na Molecovej – Karloveskej. „Pre veľkú frekvenciu dopravy zatiaľ vnútorná koordinácia medzi križovatkami nie je. Až po sprístupnení diaľničného tunela Sitina sa budú dať križovatky prispôsobiť novej dopravnej situácii. Zaťaženie týchto komunikácií by sa malo znížiť,“ vysvetlila Račková.

Magistrát meria počet áut nepravidelne

Niektorí vodiči sa snažia ísť rýchlejšie, aby na semaforoch nemuseli čakať. Prekračovaním rýchlosti je známa Račianska aj Karloveská. Meranie počtu áut, ktoré prejdú vybraným úsekom, by ukázalo, aké percento išlo rýchlejšie.

„Na komunikáciách, ktoré spravuje magistrát, jednoúčelové merače počtu áut neexistujú. Technicky je to možné na dynamicky riadených križovat­kách,“ povedala Račková.

V Bratislave je 38 križovatiek, na ktorých sa signalizácia mení automaticky podľa počtu áut.

„Medzi najznámejšie patrí križovatka Košická – Nivy, Košická – Landererova, Gagarinova – diaľnica D1, Račianska – Gaštanový hájik, Vajnorská – Rožňavská,“ dodala Račková.

Magistrát robí merania počtu áut priemerne 15- až 20-krát do roka. Miesta meraní vytypuje na základe problémov v doprave alebo pre potreby štatistiky. Počet áut magistrát meria aj pri zmene organizácie dopravy. „Napríklad ak sa vybuduje nové obchodné centrum a zmení sa dopravné správanie obyvateľov,“ vysvetlila Račková.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Trhu s ojazdenými autami sa darí
  2. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  3. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  6. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  7. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  8. Na bezpečnom internete záleží
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 237
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 060
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 826
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 1 705
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 751
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 715
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 603
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 254
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 130
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 998
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 789
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 464
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 616
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 543
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín. 2 593
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 575
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu