SEMAFORY NA DLHŠÍCH ÚSEKOCH CIEST NEFUNGUJÚ KOORDINOVANE. VODIČI TU ČASTO PREKRAČUJÚ RÝCHLOSŤ, ABY NEČAKALI

Medzi križovatkami naháňajú zelenú

Časť Račianskej ulice patrí k miestam, kde vodiči zrýchľujú, aby nečakali na svetlách. V Karlovej Vsi a Dúbravke stihnú zelenú len mimo špičky. Po Šancovej by mali prejsť bez zdržania až k Račianskemu mýtu.

Od Račianskeho mýta po križovatku pri „kukurici“ by šoféri museli ísť minimálne osemdesiatkou, aby ešte prešli na zelenú. Pri šesťdesiatkilometrovej rýchlosti už z diaľ­ky vidia, ako naskočila červená.(Zdroj: FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Časť Račianskej ulice patrí k miestam, kde vodiči zrýchľujú, aby nečakali na svetlách. V Karlovej Vsi a Dúbravke stihnú zelenú len mimo špičky. Po Šancovej by mali prejsť bez zdržania až k Račianskemu mýtu.

V niektorých úsekoch na frekventovaných cestách je svetelná signalizácia syn­chro­ni­­zovaná. Umožňuje prejsť viacero križovatiek v zelenej vlne.

Svetlá, medzi ktorými je väčšia vzdialenosť, zvyčajne prepojené nie sú. V týchto miestach vodiči často prekračujú predpísanú rýchlosť, aby stihli zelenú.

Koordináciu semaforov sme overovali na Račianskej ceste, na hlavnom ťahu cez Karlovu Ves a Dúbravku v časti od Hlavnej stanice cez Šancovú po Račianske mýto a od Jarošovej ulice po Zlaté piesky.

Väčšinu semaforov v meste riadi počítač

Zmluvným prevádzkovateľom systému cestnej svetelnej signalizácie v Bratislave je spoločnosť Siemens.

„Približne dve tretiny svetelných križovatiek v meste, najmä v širšom centre, sú riadené v plošnej koordinácii centrálnym riadiacim počítačom. Väčšina križovatiek mimo centrálnej mestskej oblasti je riadená v dynamickom režime,“ povedal hovorca Siemensu Tomáš Kráľ.

V tomto prípade riadenie súvisí s intenzitou dopravy a požiadavkami chodcov. „Na niektorých takýchto križovatkách vstupuje do systému preferencia vozidiel mestskej hromadnej dopravy,“ dodal Kráľ.

Menšia časť križovatiek funguje bez detektorov vozidiel na základe pevných signalizač­ných plánov. K ojedinelým patrí križovatka na Patrónke, kde sa ešte využíva ručné riadenie v spolupráci s dopravnou políciou.

Od „kukurice“ po Vinohrady na zelenú

Od Račianskeho mýta po križovatku pri takzvanej „kukurici“ by šoféri museli ísť minimálne osemdesiatkou, aby stihli zelenú. V dennej premávke pri rýchlosti 50 až 60 kilometrov za hodinu trvá táto cesta takmer dve minúty. Za miernym oblúkom, kde sa cesta opäť rozširuje do dvoch pruhov, už väčšinou vidno, že na semafore pri „kukurici“ naskočila červená.

Cez ďalšie svetlá na križovatke s Riazanskou ulicou by pri tej istej rýchlosti šoféri mali ešte prejsť na zelenú. Stihnú to za niekoľko sekúnd, tak ako aj cestu k ďalším semaforom pri benzínovej pumpe a Lidli.

Syn­chronizované semafory sú pred železničnou stanicou Vinohrady. Cesta k nim trvá asi minútu a pol, úsek medzi nimi prejde vodič za desať sekúnd.

Mimo dopravnej špičky vodiči obvykle stihnú prejsť štyrmi miestami so semaformi bez zdržania. Tí, ktorí dodržiavajú predpísanú rýchlosť, čakajú len pri „kukurici“. Mária Račková z magistrátu objasnila, že koordinácia sa týka semaforov, ktoré od seba nie sú vzdialené viac ako 400 metrov. Cesta medzi Račianskym mýtom a križovatkou pri „kukurici“ je dlhšia. „V smere do mesta sú svet­lá na konci Račianskej v koor­dinácii so Šancovou, nie s križovatkou pri zváračskom ústave.“

Vodiči, ktorí v bežnej premávke vchádzajú od „kukurice“ do Jarošovej ulice, musia obvykle čakať na križovatke s Bajkalskou. K Zlatým pieskom by mali prejsť na zelenú.

Podobné je to na Šancovej v smere od Hlavnej stanice. Pri rýchlosti 50 až 60 km/h prejdú cez všetky semafory po Račianske mýto plynule.

V Karlovej Vsi nečakajú len mimo špičky

Mimo špičky vodiči takmer bez čakania prejdú aj hlavným ťahom cez Karlovu Ves a Dúbravku. Na väčšej časti Karloveskej ulice je predpísaná štyridsiatka. Pri ceste smerom do Dúbravky bola červená len pred Mostom Lafranconi. Po križovatku Schnei­dra-Trnavského a Harmincovej sa dalo prejsť na zelenú, odtiaľ bez zdržania až ku konečnej električiek Pri kríži.

Cestou naspäť do centra bola premávka hustejšia. Červená bola opäť na križovatke s Harmincovou, na Molecovej aj pri botanickej záhrade.

Na prázdnejších cestách nie je problém stihnúť zelenú aj pri jazde podľa predpisov. V špičke sa tu však utvárajú zápchy, najmä pri Riviere, kde sa napája cesta z Dlhých Dielov.

Na celej trase je pritom koordinovaná len táto križovatka a svetlá na Molecovej – Karloveskej. „Pre veľkú frekvenciu dopravy zatiaľ vnútorná koordinácia medzi križovatkami nie je. Až po sprístupnení diaľničného tunela Sitina sa budú dať križovatky prispôsobiť novej dopravnej situácii. Zaťaženie týchto komunikácií by sa malo znížiť,“ vysvetlila Račková.

Magistrát meria počet áut nepravidelne

Niektorí vodiči sa snažia ísť rýchlejšie, aby na semaforoch nemuseli čakať. Prekračovaním rýchlosti je známa Račianska aj Karloveská. Meranie počtu áut, ktoré prejdú vybraným úsekom, by ukázalo, aké percento išlo rýchlejšie.

„Na komunikáciách, ktoré spravuje magistrát, jednoúčelové merače počtu áut neexistujú. Technicky je to možné na dynamicky riadených križovat­kách,“ povedala Račková.

V Bratislave je 38 križovatiek, na ktorých sa signalizácia mení automaticky podľa počtu áut.

„Medzi najznámejšie patrí križovatka Košická – Nivy, Košická – Landererova, Gagarinova – diaľnica D1, Račianska – Gaštanový hájik, Vajnorská – Rožňavská,“ dodala Račková.

Magistrát robí merania počtu áut priemerne 15- až 20-krát do roka. Miesta meraní vytypuje na základe problémov v doprave alebo pre potreby štatistiky. Počet áut magistrát meria aj pri zmene organizácie dopravy. „Napríklad ak sa vybuduje nové obchodné centrum a zmení sa dopravné správanie obyvateľov,“ vysvetlila Račková.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 652
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 786
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 645
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 565
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 295
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 115
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 983
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 896
  9. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 837