SEMAFORY NA DLHŠÍCH ÚSEKOCH CIEST NEFUNGUJÚ KOORDINOVANE. VODIČI TU ČASTO PREKRAČUJÚ RÝCHLOSŤ, ABY NEČAKALI

Medzi križovatkami naháňajú zelenú

Časť Račianskej ulice patrí k miestam, kde vodiči zrýchľujú, aby nečakali na svetlách. V Karlovej Vsi a Dúbravke stihnú zelenú len mimo špičky. Po Šancovej by mali prejsť bez zdržania až k Račianskemu mýtu.

Od Račianskeho mýta po križovatku pri „kukurici“ by šoféri museli ísť minimálne osemdesiatkou, aby ešte prešli na zelenú. Pri šesťdesiatkilometrovej rýchlosti už z diaľ­ky vidia, ako naskočila červená.(Zdroj: FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Časť Račianskej ulice patrí k miestam, kde vodiči zrýchľujú, aby nečakali na svetlách. V Karlovej Vsi a Dúbravke stihnú zelenú len mimo špičky. Po Šancovej by mali prejsť bez zdržania až k Račianskemu mýtu.

V niektorých úsekoch na frekventovaných cestách je svetelná signalizácia syn­chro­ni­­zovaná. Umožňuje prejsť viacero križovatiek v zelenej vlne.

Svetlá, medzi ktorými je väčšia vzdialenosť, zvyčajne prepojené nie sú. V týchto miestach vodiči často prekračujú predpísanú rýchlosť, aby stihli zelenú.

Článok pokračuje pod video reklamou

Koordináciu semaforov sme overovali na Račianskej ceste, na hlavnom ťahu cez Karlovu Ves a Dúbravku v časti od Hlavnej stanice cez Šancovú po Račianske mýto a od Jarošovej ulice po Zlaté piesky.

Väčšinu semaforov v meste riadi počítač

Zmluvným prevádzkovateľom systému cestnej svetelnej signalizácie v Bratislave je spoločnosť Siemens.

„Približne dve tretiny svetelných križovatiek v meste, najmä v širšom centre, sú riadené v plošnej koordinácii centrálnym riadiacim počítačom. Väčšina križovatiek mimo centrálnej mestskej oblasti je riadená v dynamickom režime,“ povedal hovorca Siemensu Tomáš Kráľ.

V tomto prípade riadenie súvisí s intenzitou dopravy a požiadavkami chodcov. „Na niektorých takýchto križovatkách vstupuje do systému preferencia vozidiel mestskej hromadnej dopravy,“ dodal Kráľ.

Menšia časť križovatiek funguje bez detektorov vozidiel na základe pevných signalizač­ných plánov. K ojedinelým patrí križovatka na Patrónke, kde sa ešte využíva ručné riadenie v spolupráci s dopravnou políciou.

Od „kukurice“ po Vinohrady na zelenú

Od Račianskeho mýta po križovatku pri takzvanej „kukurici“ by šoféri museli ísť minimálne osemdesiatkou, aby stihli zelenú. V dennej premávke pri rýchlosti 50 až 60 kilometrov za hodinu trvá táto cesta takmer dve minúty. Za miernym oblúkom, kde sa cesta opäť rozširuje do dvoch pruhov, už väčšinou vidno, že na semafore pri „kukurici“ naskočila červená.

Cez ďalšie svetlá na križovatke s Riazanskou ulicou by pri tej istej rýchlosti šoféri mali ešte prejsť na zelenú. Stihnú to za niekoľko sekúnd, tak ako aj cestu k ďalším semaforom pri benzínovej pumpe a Lidli.

Syn­chronizované semafory sú pred železničnou stanicou Vinohrady. Cesta k nim trvá asi minútu a pol, úsek medzi nimi prejde vodič za desať sekúnd.

Mimo dopravnej špičky vodiči obvykle stihnú prejsť štyrmi miestami so semaformi bez zdržania. Tí, ktorí dodržiavajú predpísanú rýchlosť, čakajú len pri „kukurici“. Mária Račková z magistrátu objasnila, že koordinácia sa týka semaforov, ktoré od seba nie sú vzdialené viac ako 400 metrov. Cesta medzi Račianskym mýtom a križovatkou pri „kukurici“ je dlhšia. „V smere do mesta sú svet­lá na konci Račianskej v koor­dinácii so Šancovou, nie s križovatkou pri zváračskom ústave.“

Vodiči, ktorí v bežnej premávke vchádzajú od „kukurice“ do Jarošovej ulice, musia obvykle čakať na križovatke s Bajkalskou. K Zlatým pieskom by mali prejsť na zelenú.

Podobné je to na Šancovej v smere od Hlavnej stanice. Pri rýchlosti 50 až 60 km/h prejdú cez všetky semafory po Račianske mýto plynule.

V Karlovej Vsi nečakajú len mimo špičky

Mimo špičky vodiči takmer bez čakania prejdú aj hlavným ťahom cez Karlovu Ves a Dúbravku. Na väčšej časti Karloveskej ulice je predpísaná štyridsiatka. Pri ceste smerom do Dúbravky bola červená len pred Mostom Lafranconi. Po križovatku Schnei­dra-Trnavského a Harmincovej sa dalo prejsť na zelenú, odtiaľ bez zdržania až ku konečnej električiek Pri kríži.

Cestou naspäť do centra bola premávka hustejšia. Červená bola opäť na križovatke s Harmincovou, na Molecovej aj pri botanickej záhrade.

Na prázdnejších cestách nie je problém stihnúť zelenú aj pri jazde podľa predpisov. V špičke sa tu však utvárajú zápchy, najmä pri Riviere, kde sa napája cesta z Dlhých Dielov.

Na celej trase je pritom koordinovaná len táto križovatka a svetlá na Molecovej – Karloveskej. „Pre veľkú frekvenciu dopravy zatiaľ vnútorná koordinácia medzi križovatkami nie je. Až po sprístupnení diaľničného tunela Sitina sa budú dať križovatky prispôsobiť novej dopravnej situácii. Zaťaženie týchto komunikácií by sa malo znížiť,“ vysvetlila Račková.

Magistrát meria počet áut nepravidelne

Niektorí vodiči sa snažia ísť rýchlejšie, aby na semaforoch nemuseli čakať. Prekračovaním rýchlosti je známa Račianska aj Karloveská. Meranie počtu áut, ktoré prejdú vybraným úsekom, by ukázalo, aké percento išlo rýchlejšie.

„Na komunikáciách, ktoré spravuje magistrát, jednoúčelové merače počtu áut neexistujú. Technicky je to možné na dynamicky riadených križovat­kách,“ povedala Račková.

V Bratislave je 38 križovatiek, na ktorých sa signalizácia mení automaticky podľa počtu áut.

„Medzi najznámejšie patrí križovatka Košická – Nivy, Košická – Landererova, Gagarinova – diaľnica D1, Račianska – Gaštanový hájik, Vajnorská – Rožňavská,“ dodala Račková.

Magistrát robí merania počtu áut priemerne 15- až 20-krát do roka. Miesta meraní vytypuje na základe problémov v doprave alebo pre potreby štatistiky. Počet áut magistrát meria aj pri zmene organizácie dopravy. „Napríklad ak sa vybuduje nové obchodné centrum a zmení sa dopravné správanie obyvateľov,“ vysvetlila Račková.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 816
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 615
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 427
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 079
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 980
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 598
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 781
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 198
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 039
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 708