SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
BYTOVÁ VÝSTAVBA V BRATISLAVE A OKOLÍ SA ROZMÁHA. TREBA RIEŠIŤ AJ CESTY A INŽINIERSKE SIETE

Problémom nových štvrtí sú cesty

Obytné štvrte potrebujúinfraštruktúru. Obce a správcovia sietí sa musia dohodnúť, kto ich zaplatí.

Tavaríkova osada v Dúbravke je jednou z potenciálnych obytných štvrtí. Zatiaľ sú tam pozemky vedené ako záhradky. Ďalší rozvoj výstavby aj infraštruktúry by mal určiť územný plán zóny.Tavaríkova osada v Dúbravke je jednou z potenciálnych obytných štvrtí. Zatiaľ sú tam pozemky vedené ako záhradky. Ďalší rozvoj výstavby aj infraštruktúry by mal určiť územný plán zóny. (Zdroj: FOTO SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Ľudia z nových obytných zón sa sťažujú na nedoriešenú infraštruktúru. Týka sa to Vino­hradov, ale aj dedín v okolí Bratislavy. Problém riešili v Marianke či Bernolákove. Dokonca priamo v Bratislave sú lokality bez vodovodu a kanalizácie.

Nové domy potrebujú prístupové cesty a inžinierske siete. To všetko určujú obce a mestské časti v územných plánoch, často na návrh investorov alebo stavebníkov. Problémy sa začínajú, keď treba postaviť a zaplatiť infraštruktúru.

Obciam môže pomôcť únia

Cesty financujú často developeri, ktorí skúpia pozemky na novú výstavbu. Potom si firma premietne náklady do cien pozemkov v lokalite. „Mala by sa zapojiť aj obec, veď od nás vyberá miestne dane,“ myslí si novousadlík Tomáš Krútky.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavať miestne cesty by mala predovšetkým samospráva, no tá nemá peniaze. „V rozpočte sa nájde len na údržbu komunikácií, nie na ich výstavbu,“ povedal Jaroslav Kocka, hlavný architekt Nového Mesta, jednej z najbohatších častí Bratislavy.

Ešte horšie sú na tom dedinky, ktoré majú v katastri vilové štvrte, ako je Bernolákovo či Ivanka pri Dunaji. Tie nemajú peniaze ani na opravu ciest, a to sa nepáči novousadlíkom. „Tieto obce na rozdiel od prosperujúceho hlavného mesta mohli aspoň čerpať peniaze z Európskej únie,“ hovorí Kocka.

Príkladom je Tupého ulica, pri ktorej sa stavajú nové byty a treba ju dostavať – Nové Mesto by chcelo, aby sa na financovaní zúčastnil magistrát či samosprávny kraj.

Aj magistrát, ktorý má na starosti cesty I. a II. triedy, má obmedzené zdroje. Prednosť pri výstavbe majú veľké cestné ťahy. „Developeri spravidla cestu postavia a potom ju bezodplatne odovzdajú mestu,“ povedala Eva Chudinová z magistrátu. Na Tupého ulici podľa nej mesto stavať neplánuje, Nové Mesto môže požiadať o podporu ministerstvo výstavby.

Skryť Vypnúť reklamu

V štvrtiach s rodinnými domami býva riešením spoločný postup vlastníkov. Tí sa spoja a do novej cesty zainvestujú.

Správcom sietí ide o zisk

Vodári či elektrárne nie sú povinní siete budovať. To ich stavia do výhodnej pozície. „Od obcí chcú, aby im všetko pripravili, a potom už len zarábajú na dodávkach,“ myslí si Kocka.

„Podľa zákona platí náklady na zriadenie elektrickej prípojky ten, v ktorého prospech bola zriadená,“ povedala Eva Katonová zo ZSE.

„My vždy zisťujeme, či ide o výhodnú investíciu,“ hovorí o budovaní siete hovorca UPC Jaroslav Kolár. Firma sa sústreďuje skôr na bytové komplexy.

Bratislavská vodárenská spoločnosť ohlásila, že chce do roku 2010 napojiť všetky obce na vodovod. Kanalizáciu vo väčšine obcí by mala doriešiť do roku 2015.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 806
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 077
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 384
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 258
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 634
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 551
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 306
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 326
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 712
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu