Nájsť voľné parkovacie miesto v centre v pracovný deň je takmer nemožné. Tých, čo do Bratislavy každý deň dochádzajú, čaká vždy ráno naháňačka po uliciach.
„Snažím sa chodiť skôr, aby som si našla dobré miesto niekde na ulici. Zvyčajne sa mi to nepodarí a musím si kúpiť stieraciu kartu, aby som nemusela stáť ďaleko od práce. Aj desať korún na hodinu je však pre mňa veľa. Neviem si predstaviť, že by som každý deň dávala 80 korún za parkovanie,“ hovorí Iveta z Pezinka.
Netají, že parkovacie kartičky už aj falšovala. „Aj tak chodím k autu 10 minút pešo. Garáže máme síce blízko pri kanceláriách, no tam sa platia horibilné sumy.“
Miesta, kde by bolo parkovanie úplne zadarmo, napríklad na parkovisku pri bývalom divadle Stoka, sú obsadené už o siedmej ráno.
Šetriť čas aj benzín
Igor Dula z mestského parkovacieho systému hovorí, že takéto parkovanie v Bratislave je šetrenie na nesprávnom mieste. „Platené parkovanie šetrí čas aj benzín, kým si vodiči nájdu miesto na ulici, prejazdia oveľa viac peňazí. Tí, čo zaparkujú v garáži, môžu byť pokojní. Nájsť voľné miesto na ulici je prakticky nemožné.“
Cena desať korún za parkovanie na ulici je podľa neho najnižšia na celom Slovensku. V garážach sú sumy niekoľkonásobne vyššie, preto sa autá tlačia po uliciach.
„Vo svete je parkovanie na ulici najdrahšie a ženú tam autá do garáží,“ hovorí. Dodal, že cena pouličného parkovania sa zrejme ešte bude meniť, závisí to najmä od poslancov Starého Mesta.
Parkovné za 30 minút
Parkovacie plochy v meste vlastnia súkromníci. „Ceny teda nemôžu byť regulované, majitelia si ich určujú sami,“ hovorí Eva Chudinová z magistrátu.
Parkovaním na platených státiach sa podľa nej znižuje počet jázd v meste. „Domáci sú už zvyknutí, kam treba chodiť, mimobratislavskí nie. Aj preto funguje po meste 78 navigačných tabúľ, ktoré ukazujú, kde sú voľné miesta,“ hovorí Chudinová. Spolu ich má byť viac ako 1624.
Zámerom mesta je aj v budúcnosti zvýšiť v uliciach obrátkovosť, námestník primátora Milan Cílek by to chcel dosiahnuť tým, že by sa parkovné platilo za 30 minút a nie za hodinu. Tým by autá dlhodobo neblokovali parkovacie miesto. Tak je to podľa Chudinovej aj v Prahe. Dorota Kráková
V centre sa v pracovných dňoch od 8.00 do16.00 používajú stieracie karty. Sú v novinových stánkoch a v uliciach u predavačov.
Na platených parkoviskách sú ceny 30 – 90 Sk/hod., niekde platia kratšie časové intervaly (Dunajská – 30 Sk/30 min., Komenského nám. – 15 Sk/15 min.). V Tatracenre je prvých 15 minút zdarma.
Súčasťou informačného parkovacieho systému je deväť platených parkovísk a dve záchytné parkoviská zdarma, spojené s mestom MHD – pri Auparku (2500 miest) a pri Avione (2700 miest).
Nie všetky garáže sú otvorené nonstop, garáž Carlton je otvorená od 7.00 do 1.00, Starý most na Gondovej od 8.00 do 20.00. Nová podzemná garáž v centre s 350 miestami začne fungovať 1. apríla.
Za parkovanie na ulici sa platí desať korún za hodinu, vodiči sa však najprv snažia nájsť miesta zadarmo. FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ |