KÝM V INÝCH MESTÁCH SA SNAŽIA VYTLAČIŤ AUTÁ Z ULÍC, V BRATISLAVE TO ZNEMOŽŇUJÚ VYSOKÉ CENY V GARÁŽACH

Pouličné parkovanie je stále najlacnejšie

Parkovanie v meste nie je lacné, parkoviská sú súkromné, magistrát ceny nemôže regulovať.

Podzemná garáž v Tatracentre má kapacitu 319 parkovacích miest. Prvých 15 minút sa tu môže stáť zadarmo, potom sa platí 60 korún za hodinu.(Zdroj: FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Nájsť voľné parkovacie miesto v centre v pracovný deň je takmer nemožné. Tých, čo do Bratislavy každý deň dochádzajú, čaká vždy ráno naháňačka po uliciach.

„Snažím sa chodiť skôr, aby som si našla dobré miesto niekde na ulici. Zvyčajne sa mi to nepodarí a musím si kúpiť stieraciu kartu, aby som nemusela stáť ďaleko od práce. Aj desať korún na hodinu je však pre mňa veľa. Neviem si predstaviť, že by som každý deň dávala 80 korún za parkovanie,“ hovorí Iveta z Pezinka.

Netají, že parkovacie kartičky už aj falšovala. „Aj tak chodím k autu 10 minút pešo. Garáže máme síce blízko pri kanceláriách, no tam sa platia horibilné sumy.“

Miesta, kde by bolo parkovanie úplne zadarmo, napríklad na parkovisku pri bývalom divadle Stoka, sú obsadené už o siedmej ráno.

Šetriť čas aj benzín

Igor Dula z mestského parkovacieho systému hovorí, že takéto parkovanie v Bratislave je šetrenie na nesprávnom mieste. „Platené parkovanie šetrí čas aj benzín, kým si vodiči nájdu miesto na ulici, prejazdia oveľa viac peňazí. Tí, čo zaparkujú v garáži, môžu byť pokojní. Nájsť voľné miesto na ulici je prakticky nemožné.“

Cena desať korún za parkovanie na ulici je podľa neho najnižšia na celom Slovensku. V garážach sú sumy niekoľkonásobne vyššie, preto sa autá tlačia po uliciach.

„Vo svete je parkovanie na ulici najdrahšie a ženú tam autá do garáží,“ hovorí. Dodal, že cena pouličného parkovania sa zrejme ešte bude meniť, závisí to najmä od poslancov Starého Mesta.

Parkovné za 30 minút

Parkovacie plochy v meste vlastnia súkromníci. „Ceny teda nemôžu byť regulované, majitelia si ich určujú sami,“ hovorí Eva Chudinová z magistrátu.

Parkovaním na platených státiach sa podľa nej znižuje počet jázd v meste. „Domáci sú už zvyknutí, kam treba chodiť, mimobratislavskí nie. Aj preto funguje po meste 78 navigač­ných tabúľ, ktoré ukazujú, kde sú voľné miesta,“ hovorí Chudinová. Spolu ich má byť viac ako 1624.

Zámerom mesta je aj v budúcnosti zvýšiť v uliciach obrátkovosť, námestník primátora Milan Cílek by to chcel dosiahnuť tým, že by sa parkovné platilo za 30 minút a nie za hodinu. Tým by autá dlhodobo neblokovali parkovacie miesto. Tak je to podľa Chudinovej aj v Prahe. Dorota Kráková

V centre sa v pracovných dňoch od 8.00 do16.00 používajú stieracie karty. Sú v novinových stánkoch a v uliciach u predavačov.

Na platených parkoviskách sú ceny 30 – 90 Sk/hod., niekde platia kratšie časové intervaly (Dunajská – 30 Sk/30 min., Komenského nám. – 15 Sk/15 min.). V Tatracenre je prvých 15 minút zdarma.

Súčasťou informačného parkovacieho systému je deväť platených parkovísk a dve záchytné parkoviská zdarma, spojené s mestom MHD – pri Auparku (2500 miest) a pri Avione (2700 miest).

Nie všetky garáže sú otvorené nonstop, garáž Carlton je otvorená od 7.00 do 1.00, Starý most na Gondovej od 8.00 do 20.00. Nová podzemná garáž v centre s 350 miestami začne fungovať 1. apríla.

Za parkovanie na ulici sa platí desať korún za hodinu, vodiči sa však najprv snažia nájsť miesta zadarmo.

FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 903
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 049
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 915
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 050
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 246
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 853
  7. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 764
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 510
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 376
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 274