SME

Štefan Žáry: Bratislavský chodec

Akoby zámerne tieto staré miesta Bratislavy navštevuje (opisuje) Nezval za noci, podvečer alebo aspoň za rembrandtovského šerosvitu.

Viliam Malík: AuCafé 1936 – 1938.Viliam Malík: AuCafé 1936 – 1938.

Akoby zámerne tieto staré miesta Bratislavy navštevuje (opisuje) Nezval za noci, podvečer alebo aspoň za rembrandtovského šerosvitu.

Vo dne eviduje kaviarne, reštaurácie, typické krčmičky a zájazdové hostince, z ktorých identifikujeme Lerchnera, Fajku, Červeného vola a carltonskú terasu s parčíkem a divadlem.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okrem električky spomína fiakre, ale veľa sa v nich nenavozil. Jeho najvzdialenejší výlet bola Petržalka, presnejšie pravý breh Dunaja, kam sa preplavil propelerom. Posedí s Konstantínou v záhrade AuCafé, mlčí, je mu smutno z času, jenž letí, pretože ho neposlúchajú slová. Čas pokročil, krátky pobyt v Bratislave sa končí.

SkryťVypnúť reklamu

Kruh je zavretý, príbeh dovedený do konca a otvorený.

Do úplného výpočtu miestnych reálií dalo by sa ešte spomenúť kino, ošetrenie vo fakultnej nemocnici, večera v kasíne (Svätoplukových?) kasární a posedenie v bare Bristol.

Najväčšiu špecialitu Bratislavy – viechu – Nezval spomína iba úchytkom, aj to si ju pletie s ordinárnou krčmou. Hoci Moravan, nie je vínnym fajnšmekrom. Začiatkom tridsiatych rokov už poškuľuje po farebných alkoholoch, po absinte sfarbenom dozelena.

O víne sa však vyjadruje priaznivo: Víno má samo ro­zum, a pokud jsme se do něho nezapili se sobectvím vosy, tento rozum z nás činí optimisty. V pravý čas všecko svědčí také o víně. Vzdát se mu, když se nabízí. Tak se ještě z nikoho nestal alkoholik. Alkoholici jsou podobni mrzoutům a absti­nen­tům. Pijí za každou cenu.

SkryťVypnúť reklamu

Svoje stopovanie prvého a súčasne predposledného pobytu Vítězslava Nezvala v Bratislave, premietnutého do románu, končíme vínom, lebo podľa tunajšej reguly mali sme ho aj začať vínom, teda vinárničkou v hoteli Pax.

V tristostranovom zväzku reálny – nie celkom realistický – výskyt Bratislavy zaberá pomerne malú časť, začiatok a koniec, teda sotva desatinu knihy. Zvyšok sú príbehy. Ba miestami sa vlastne Bratislava ani neprediera do textu.

Nezvalova románová Bratislava sa Bratislave skutočnej nepodobá jak vejce vejci, je skôr vytvorená umelcom ako meravo odfotografovaná. A keď som ju v básnikovom (básnickom) texte lúštil, upadal som do mýlok i zvodov rozličných jeho vrstiev ako Schliemann pri vykopávkach na Hisarliku.

Na začiatku príbehu, len čo sa básnik usadil v malom labyrinte a rozhniezdil medzi štyrmi stenami hotelovej izbietky, povedal si: „Tak tohle je Bratislava. Teď kdybych se dal odvézt spět na nádraží a odjel, znám Bratislavu bezpečně.“

SkryťVypnúť reklamu

Na konci príbehu, takmer pred odchodom, v rozhovore s Konstantínou antiteticky tvrdí: „Jsem v Bratislavě spokojen. Neznám ji. Nedovedl bych o ní napsat ani obstojný fejton.“

A Konstantína spresňuje: „Což fejton, to je možné, ale román? Román jistě.“

Po nejakom čase napísal z trojdenného pobytu v Bratislave román Jak vejce vejci.

Začiatkom tridsiatych rokov bol Vítězslav Nezval aj na Slovensku pomerne známy; jeho básne prenikali do povedomia mladej generácie študentov a milovníkov umenia. Okrem univerzitných profesorov a poslucháčov žilo v Bratislave hodne českých úradníkov vo vedeckých inštitúciách a členov divadelnej scény, z ktorých nejeden obdivoval tvorbu tohto svojského, inšpirujúceho a provokujúceho básnika oslnivej metafory.

Súčasťou edície Bratislava – Pressburg, ktorú vydáva Albert Marenčín – Vydavateľstvo PT, je aj kniha Štefana Žáryho Bratislavský chodec. Spomienková esej si všíma Bratislavu štyridsiatych rokov 20. storočia – vtedajšiu metropolu slovenského nadrealizmu, prelínajú sa v nej imaginárne poetické obrazy Starého Mesta s dokumentárnymi faktami či portrétmi spisovateľov a básnikov. Štefan Žáry sa k nadrealistickému hnutiu pridal v r. 1939 a jeho zbierky Zvieratník (1941), Stigmatizovaný vek (1944), Pečať plných amfor (1944) a Pavúk Pútnik (1946) patria do tohto obdobia tvorby.

Text Štefana Žáryho dopĺňajú fotografie z publikácie Bratislava zadným vchodom 1918 – 2005, ktorú vydalo FOTOFO – Stredoeurópsky dom fotografie Bratislava v roku 2005 a ktorá obsahuje snímky mesta našich i zahraničných fotografov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 748
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 881
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 368
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 302
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 832
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 767
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 448
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 904
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 538
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 168
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 899
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 495
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 946
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 528
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 288
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu