Na internetových stránkach agentúry sľubujú individuálny prístup, orientačné stretnutia v niektorom z veľkých amerických miest, výlety, nových priateľov. Spokojnosť študentov však vo veľkej miere závisí od prípravy pred pobytom. Kvalita služieb sa meria aj tým, ako agentúra rieši problémy.
Meniť rodinu je ťažké
Študenta môže prijať len dôkladne preverená rodina, no previerky zrejme občas zlyhávajú. Dievča s alergiou na mačaciu srsť po príchode zistilo, že má bývať s niekoľkými desiatkami mačiek. Iného študenta zaskočilo, že jeho hosťovská rodina žije v obytnom prívese.
Zmena rodiny môže byť komplikovaná, niektoré agentúry ju nedokážu dobre zvládnuť. Stáva sa, že počas prípravy pred pobytom neobjasnia ani dôvody, pre ktoré výmenu možno urobiť.
Upozorňuje na to matka, ktorej dcéra mala počas pobytu nepríjemnosť s hosťovskou rodinou. „Agentúra nedokázala situáciu vyriešiť. Vyberala som ju pritom dôkladne, preštudovala som rôzne ponuky. Na prípravnom stretnutí som si overovala množstvo otázok, “ hovorí. „Rodič často ani nevie, o čom by sa mal vopred informovať. Nevie si predstaviť, aké situácie môžu nastať.“
Nepríjemné prekvapenia
Jej dcéra Zuzana mala žiť v rodine s piatimi deťmi, ktorá bývala len v trojizbovom dome ďaleko za mestom. Zo začiatku sa napriek stiesneným priestorom nesťažovala. Podpísala dohodu, že v rodine, ktorá pôvodne mala byť dočasná, ostane. Po niekoľkých týždňoch sa objavili prvé problémy.
Rodina neodhadla svoje možnosti. Pre nedostatok peňazí zrušili telefónnu linku. Chod domácnosti ovplyvnili psychické problémy hosťujúceho otca aj podivné správanie jednej z dcér. „Bola v rovnakom veku ako Zuzana, vozila ju do školy svojím autom. Zrazu si za odvoz chcela nechať platiť. V októbri – po dvoch mesiacoch pobytu sme požiadali o zmenu rodiny,“ hovorí matka.
Pracovníci agentúry Zuzane odporučili, nech si nájde kamarátku, ktorá by ju zobrala k sebe. Potom tvrdili, že novú rodinu musia najskôr preveriť a to bude trvať dlhšie. Náhradníkov nenašli ani do Vianoc, ako pôvodne sľúbili. Matke v agentúre povedali, že robia, čo môžu. Zistila, že len poslali niekoľko mailov do centrály. Žiadala, nech tam aspoň zavolajú. Odpovedali jej, nech volá sama.
„Na prípravnom stretnutí nevysvetlili, v akých prípadoch musia rodinu vymeniť, ani čo to obnáša. Nestačí, ak dieťa v rodine nie je šťastné.“ Zuzana mala kamarátku, ku ktorej by mohla ísť, ale v inom školskom obvode a v priebehu roka sa škola mení ťažko. Navyše predmety, ktoré vyžadujú slovenské školy pri uznávaní vysvedčenia, už môžu byť obsadené.
To všetko si musela Zuzanina mama zistiť sama. Miestna koordinátorka nebola schopná dostatočne pomôcť. „Zuzana sa presťahovala až v januári s mojou pomocou. Vybavovať to cez mobily vyšlo dosť draho. Teraz je spokojná ona aj nová rodina.“
Potrebujú mobil
Zuzanina matka rodičom odporúča, aby dieťa malo mobil. „V agentúrach väčšinou povedia, že najlepšia je globalkarta, no nemusí to platiť vždy. Moja dcéra ju mohla využiť, len ak mala čas po škole. Doma zrušili telefón. Bývali na opustenom mieste, kde neboli žiadne telefónne búdky. V malých mestečkách, kde študentov umiestňujú, nemusia vždy mať internet. Vtedy nepomôže ani notebook.“
Rovnako dôležité je, aby si rodičia overili, koľko žiakov má škola, do ktorej ich dieťa bude chodiť. „Školy, ktoré majú viac ako 500 žiakov, ponúkajú väčší výber voľnočasových aktivít aj predmetov.“
Rodičia sa majú zaujímať tiež o to, ako agentúra informuje o odlišnostiach v systéme vzdelávania. V amerických školách si rozvrh zostavuje sám študent. Nie každý je však na to dostatočne zrelý. Študentka, ktorá si vybrala šitie, varenie či indiánsky jazyk, pravdepodobne bude mať problém, aby jej škola na Slovensku rok v zahraničí uznala. Dopredu by si rodičia mali zistiť, kam volať, ak s ich dieťaťom niečo nie je v poriadku. Pohotovostné číslo miestneho koordinátora by malo byť prístupné 24 hodín denne. Rodič, ktorý nehovorí po anglicky, musí vedieť, či takúto službu robí aj slovenská agentúra.
Zdravotné poistenie
Ďalšou vecou, ktorú treba preveriť, je zdravotné poistenie. Študentka potrebovala ísť k očnému, ale ukázalo sa, že také vyšetrenie poistka nezahŕňa. Nebol v nej ani zubár. V agentúre však tvrdili, že poistenie, ktoré ponúkajú, je najlepšie a zahŕňa všetko. O tom, u ktorej americkej poisťovne je študentka poistená, rodičia nezistili dodnes nič, ani si nemohli služby poisťovne overiť cez internet.
ICE Slovakia podobne ako iné agentúry zabezpečuje americké zdravotné poistenie v rámci ceny. „Je to zdravotné a úrazové poistenie, ktoré nezahŕňa bežné ošetrenie zubného a očného lekára, avšak sú v ňom zahrnuté aj úrazy. V minulosti poisťovňa preplatila napríklad náročnú operáciu kolena,“ hovorí Mária Sýkorová z ICE Slovakia.
„Zdravotná poisťovňa hradí náklady bez obmedzenia výšky. Preplatí tiež ošetrenie u zubára či očného. Nesmie však ísť o problémy, s ktorými študent do USA už prišiel,“ vysvetlil riaditeľ spoločnosti Cultural Homestay International – Eastern Europe Vladimír Kočvara.
O podobnom spôsobe zdravotného poistenia hovorila aj Martina Mrázová z agentúry Speak English. Takisto však platí podmienka, že zubár či očný ošetria len súrne prípady.