O možnostiach, ktoré študent má, sme sa rozprávali so psychologičkou ĽUDMILOU MARKOVOU, ktorá pôsobí ako kariérny poradca - psychológ na projekte kariérneho poradenstva Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského.
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Podľa čoho by si mal študent vyberať školu?
"Pri výbere ďalšieho štúdia by mal študent brať do úvahy svoje záujmy, študijné výsledky na strednej škole, ako i možnosti uplatnenia sa na trhu práce v profesii, ktorú chce študovať."
"V tomto prípade je dobré zamyslieť sa nad tým, aké má schopnosti, predpoklady, záujmy, koníčky. Mal by získať podrobné informácie, aké možnosti štúdia sú k dispozícii u nás i v zahraničí. Mal by zvážiť aj typ zamestnania, ku ktorému inklinuje. Či je to práca s ľuďmi, sedavý spôsob zamestnania, práca v tíme alebo samostatná práca a podobne. Toto umožňuje v istej miere vyselektovať niektoré z možností a kruh trochu zúžiť.
"Na stredných školách pracujú výchovní poradcovia, ktorí môžu zabezpečiť študentom absolvovanie psychologických testov, ktoré pomôžu pri rozhodovaní o ďalšom štúdiu. Testy osobnostných vlastností a štruktúry inteligencie poskytnú informácie o profile osobnosti a schopností študenta, s ktorými sa ďalej pracuje v osobnej konzultácii so psychológom alebo výchovným poradcom. Ďalšou možnosťou je napríklad centrum kariérneho poradenstva na Prírodovedeckej fakulte UK v Bratislave, ktoré poskytuje študentom stredných škôl možnosť bezplatne absolvovať spomínané psychologické testy a osobnú konzultáciu so psychológom. Prihlásiť sa a podrobnejšie informácie možno získať na www.pvoc.sk/kppv. Okrem toho existujú na internete rôzne zdroje, ktoré môžu poskytnúť ďalšie informácie. Ide napríklad o stránky ako www.povolanie.sk, www.kamposkole.sk a ďalšie."
"Mnohí študenti nie sú dostatočne pripravení na také závažné rozhodnutie, akým je voľba povolania. Či už po stránke osobnostnej, hlavne sebapoznania, či informačnej - o možnostiach a obsahu štúdia, o možnostiach uplatnenia na trhu práce po skončení štúdia, chýba opis jednotlivých profesií. Okrem toho sme svedkami veľmi rýchlych zmien na trhu práce. Kariérne poradenstvo je v začiatkoch a to nielen u nás, ale vo väčšine štátov Európskej únie. Stojí pred nami komplex úloh, ktoré treba v oblasti prípravy na povolanie, ale i na úspešné uplatnenie sa na trhu práce zvládnuť. Projekt kariérneho poradenstva na Prírodovedeckej fakulte UK, ktorý sa realizuje s podporou Európskeho sociálneho fondu, chce k tomuto prispieť. Má za cieľ položiť základy systému kariérneho poradenstva, pokrývajúceho oblasť prírodných vied, ktorý zlepší tok informácií k žiakom a študentom na všetkých vzdelávacích stupňoch."
Poslúchnuť radu rodičov a študovať to, čo si rodičia želajú?
"Radu rodičov treba zobrať do úvahy ako poradný hlas. Rodičia by mali pomôcť svojmu dieťaťu získať čo najviac informácií, ale konečné rozhodnutie by mal študent urobiť sám. A to na základe vlastného zváženia, vychádzajúceho hlavne z jeho záujmov, schopností a študijných výsledkov. Študovať nejakú vysokú škole len preto, že je to želanie rodičov, je odmietnutím práva na riadenie vlastného života podľa svojich vlastných želaní a predstáv. To by rozumní rodičia, ktorí vidia vo svojom dieťati svojprávnu ľudskú bytosť, v žiadnom prípade nemali žiadať. Nezáujem študenta o školu, ktorú mu vybrali rodičia a nie on sám, sa často prejavuje v nezodpovednom prístupe k štúdiu, v jeho predčasnom ukončení, v zlých študijných výsledkoch."
Je lepšie pokračovať v štúdiu hneď po maturite alebo vysokoškolské štúdium odložiť?
"Vo všeobecnosti je lepšie pokračovať v štúdiu na vysokej škole hneď po maturite. Študijné návyky a študentský spôsob života pokračujú plynule ďalej. Informácie získané na strednej škole má študent ešte v čerstvej pamäti a rozvíja ich prirodzene v ďalšom štúdiu. Odloženie štúdia môže spôsobiť oslabenie až vyhasnutie študijných návykov a stratu informácií získaných v škole - v závislosti od dĺžky pauzy. V prípade, že sa študent zamestná, vstupuje do hry ešte vlastný príjem, ktorý môže v rozhodovaní o ďalšom štúdiu zohrávať tiež svoju úlohu. V každom prípade sa po dlhšej prestávke začína študovať ťažšie."
Ako zvládať stres pri prijímacích pohovoroch?
"Prvým predpokladom je začať sa na ne včas pripravovať a, samozrejme, zvládnuť všetko potrebné učivo. Keď žiak vie, že urobil všetko, čo bolo v jeho silách, je to dobrý pocit, ktorý pomáha brať prijímacie pohovory ako výzvu. Večer pred ich konaním je dobré sa už neučiť, ale relaxovať a ísť včas do postele. Dnes už aj veda prijíma fakt, že myseľ tvorí. Preto optimistické naladenie, pozitívne myšlienky a dôvera vo svoje schopnosti a vedomosti môžu významne pomôcť. Vyhnúť sa obavám a strachu, ktoré nijako nepomôžu, ale naopak môžu značne paralyzovať."
Čomu sa na prijímačkách treba vyhnúť?
"Hlavne sebahypnóze myšlienkami typu ja to nespravím, nedokážem si spomenúť, mne sa to nemôže podariť."