SME

Štefan Žáry: Bratislavský chodec

Nezval si výslovne pochvaľoval, aké je príjemné byť medzi štyrmi stenami v meste, o kterém člověk nic neví. Aj toto konštatovanie nasvedčuje, že videl Bratislavu po prvý raz. Nám je na druhej strane známe, že táto prvá je súčasne jeho predposlednou návšte

Josef Moucha (1956) roku 1989 založil Aktív voľnej fotografie a v roku 1991 Pražský dom fotografie. Od 80. rokov cestuje po svete a fotografuje rôzne mestá.Josef Moucha (1956) roku 1989 založil Aktív voľnej fotografie a v roku 1991 Pražský dom fotografie. Od 80. rokov cestuje po svete a fotografuje rôzne mestá.

vou v mes­te na Dunaji, kam znova zavítal po dvoch rokoch, už oficiálne, na pozvanie záujemcov o modernú poéziu.

Nezval si výslovne pochvaľoval, aké je príjemné byť medzi štyrmi stenami v meste, o kterém člověk nic neví. Aj toto konštatovanie nasvedčuje, že videl Bratislavu po prvý raz. Nám je na druhej strane známe, že táto prvá je súčasne jeho predposlednou návštevou v mes­te na Dunaji, kam znova zavítal po dvoch rokoch, už oficiálne, na pozvanie záujemcov o modernú poéziu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

(Nezval prednášal v Zrkadlovej sieni radnice v rámci cyklu, usporadúvaného Umeleckou be­­sedou slovenskou a Spolkom slovenských spisovateľov, do ktorého prispel napríklad aj Otakar Fischer.

SkryťVypnúť reklamu

Tretiu návštevu – tentoraz priateľskú – chystali slovenskí nadrealisti, ktorí listami i osobne pozývali Nezvala od konca vojny sporadicky aspoň dva-tri roky. Zostalo pri sľube a trpezlivom očakávaní, postupne vetrajúcom a vyludzujúcom hudbu vzdialených sfér. Krásné, proslulé město Bratislava stratilo preňho príťažlivosť, hlas jeho sirén stratil inšpiračnú silu.)

Z tohto hotelíka (hotela Dax – pozn. red.), malého labyrintu, vybral sa básnik (jeho partnerku teraz necháme bokom) objavovať mesto, peši i električkou, na dúšok i prerývane: ako to vyhovovalo jeho rozmarom i jeho hádam ešte nepře­kle­pá­­vajícímu sa srdcu.

V snahe utvoriť si celkovú predstavu hodlal sa zaviezť električkou někam na opačný konec města, lež zámer prekazil pohľad na marhuľové stánky, ktoré lemovali chodníky, znepokojujúc farbou i vôňou sezónneho ovocia ohúrených návštevníkov. Neodolal a vystúpil z električky.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava sa mu zdala jediným marhuľovým trhom. Okrem sem-tam roztratených stánkov priťahoval ho najmä priestor pred tržnicou, ktorý v mesiaci júni naozaj hýrieval prvými letnými plodmi južného mesta nedaľeko hraníc.

(A to ešte Nezval nemal príležitosť vidieť toto mesto uprostred vinohradov v záplave marhuľových a broskyňových kvetov, ktoré tvorili neoddeliteľný rajský val, ružovofialové opojné opevnenie! Bola to najslávnostnejšia iluminovaná korunovácia jari.)

Pravda, Nezval exponuje náladu večerným prísvitom; pred ostrou farebnosťou dáva prednosť matnému lesku, pripravujúc si takto vhodný vstup do atmosféry, ktorú uprednostňoval – do stredovekého zátišia.

A nesklamal sa, našiel ho. Onedlho zostupoval po ohlodaných schodoch do podmanivých závitov mestského pupka, do Baštovej, Klariskej, Kapitulskej, Kapucínskej a podobných kláštorných či hradných uličiek, až napokon natrafil na ohromne masívnu budovu, vyrůstající v dolíku, ze všech stran obklíčenou domy, takřka nepřís­tup­nou.

SkryťVypnúť reklamu

Dozaista myslí Dóm sv. Martina. Jeho monumentalita sa snúbi so všednými starobylými končinami, uprostred, ktorých sa vypína.

Podobné budovy stavia iba spánok.

Takové budovy vídávám jen ve snách. To je veta, ktorú doslovne alebo obmenenú možno nájsť v nejednom verši či básnickej próze Vítězslava Nezvala, jeho francúzskych spolupútnikov z Bretonovho kruhu, veta, ktorej stopy vedú priamo k Lautréamontovi.

Krásne, preslávené mesto Bratislava stratilo pre Nezvala príťažlivosť,

hlas jeho sirén stratil inšpiračnú silu.

Súčasťou edície Bratislava – Pressburg, ktorú vydáva Albert Marenčín – Vydavateľstvo PT, je aj kniha Štefana Žáryho Bratislavský chodec. Spomienková esej si všíma Bratislavu štyridsiatych rokov 20. storočia – vtedajšiu metropolu slovenského nadrealizmu, prelínajú sa v nej imaginárne poetické obrazy Starého Mesta s dokumentárnymi faktami či portrétmi spisovateľov a básnikov. Štefan Žáry sa k nadrealistickému hnutiu pridal v r. 1939 a jeho zbierky Zvieratník (1941), Stigmatizovaný vek (1944), Pečať plných amfor (1944) a Pavúk Pútnik (1946) patria do tohto obdobia tvorby.

Text Štefana Žáryho dopĺňajú fotografie z publikácie Bratislava zadným vchodom 1918 – 2005, ktorú vydalo FOTOFO – Stredoeurópsky dom fotografie Bratislava v roku 2005 a ktorá obsahuje snímky mesta našich i zahraničných fotografov.

Autor: Pokračovanie nabudúce

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 053
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 8 132
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 095
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 347
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 084
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 529
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 217
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 081
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 178
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 678
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 459
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 18 074
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 763
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 387
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 332
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu