SME

Vodiči zostávajú cez pauzu bezprizorní

Pri nedostatku šoférov v dopravnom podniku existuje aj jedno miesto, kde sa nimi plytvá.

Nedostatok miesta na parkovanie autobusov pri Slimáku znamená, že šoféri si tu nemôžu oddýchnuť.Nedostatok miesta na parkovanie autobusov pri Slimáku znamená, že šoféri si tu nemôžu oddýchnuť. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Niekoľkokrát za deň sa na autobusovej zastávke Železničná stanica Nové Mesto zopakuje tá istá situácia. Z autobusu číslo 50 vystúpi šofér a vymení sa s tak­zvaným „striedačom“. Ten čaká pri stanici, aby si šofér mohol v jej priestoroch dopriať povinnú polhodinovú prestávku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šofér-striedač dovezie autobus na konečnú pri obchodnom dome Slimák. Jazda mu trvá asi šesť minút. Odtiaľ sa po 20 minútach vráti k železničnej stanici, kde si autobus prevezme pôvodný šofér. Tak sa vytvorí priestor na predpísanú prestávku. Potom striedač čaká na ďalší autobus, s ktorým opäť spraví dve šesťminútové jazdy k Slimáku a naspäť.

SkryťVypnúť reklamu

Striedačov robia traja vodiči, ktorí v takýto deň počas pracovnej doby okrem spomína­ných krátkych jázd a čakania už nerobia nič iné. Dopravný podnik pritom viaceré problémy v mestskej doprave odôvodňuje nedostatkom šoférov. Na rozpisoch každý deň zostávajú neobsadené jazdy a šoféri sa na ne musia napísať namiesto voľna.

Robiť bezdomovca

„Keď na nás vyjde striedačka pri Novom Meste, hovoríme, že ideme robiť bezdomovca,“ vysvetľuje šofér, ktorý nechce byť menovaný. Mená nechcú prezradiť ani ostatní. Boja sa, že v práci by im to spôsobilo problémy. „Nemáme s tým dobré skúsenosti,“ dodávajú.

Väčšina z nich však potvrdí, že čakanie na Novom Meste im nevyhovuje. Niektorí sa mu snažia vyhnúť a na svoj striedací deň si vyberú voľno. „Občas sa stane, že niekto sa odmietne vymeniť,“ opisuje šofér triky svojich kolegov. Jeho slová potvrdzuje vodič, ktorý práve vystúpil z autobusu. „Keď je príliš zima a nedostanem kľúč, tak sa nevymením.“

SkryťVypnúť reklamu

Kľúč od búdy a zima

Kľúč, o ktorom hovorí, je od búd pri električkovej trati vedľa stanice. V jednej z nich majú šoféri toaletu, v druhej si môžu zohriať jedlo v mikrovlnke alebo uvariť kávu.

Vedúci odboru dopravného rezortu prevádzky a techniky Peter Zika povedal, že šoféri kľúč dostanú vždy. „Nie je to tak,“ oponujú. „Potom už len môžeme dúfať, že zastihneme kolegu z električky. Búdy navyše nie sú blízko zastávky autobusu. „Musíme vyjsť skôr. Poobede autobusy často meškajú. Pri mínusových teplotách je aj desaťminútové čakanie nepríjemné. Najmä ak viete, že v ten deň takto vymrznete ešte niekoľkokrát,“ hovoria šoféri.

Ďalšia možnosť je čakať na stanici medzi bezdomovcami. Tých je tam najviac práve v chladnom počasí. „Snažím sa tomu vyhnúť a radšej stojím vonku,“ hovorí šofér, ktorý čaká na striedanie.

SkryťVypnúť reklamu

Málo miesta pri Slimáku

Šoféri by uprednostnili prestávku pri Slimáku. „Je tam reštaurácia, kde sa dá naobedovať, aj prístupné toalety,“ hovoria.

Kurióznu situáciu so striedaním šoférov však spôsobuje práve nedostatok miesta na parkovanie pri Slimáku. Autobusy tu nemôžu stáť pol hodiny.

„Keby pri Slimáku vytvorili normálnu konečnú, kde by sa zmestilo viac autobusov a dokázali by sa tu otočiť, bolo by to vyriešené,“ tvrdia šoféri. „Už teraz máme problém, keď sa tu stretnú tri autobusy a oproti na chodníku parkujú autá. Nemáme sa ako otočiť.“

Sťažujú sa, že na mieste, kde autobusy stoja, sú už dlhšiu dobu veľké jamy. Autobus s harmonikou sa cez ne dostáva len ťažko. Ak by sa ohol v príliš ostrom uhle, môže sa poškodiť. „O tom, ako to tu vyzerá, vedia v podniku už dávno, a nie sú schopní ani tie diery zasypať,“ rozhorčuje sa šofér.

Čo na to dopravný podnik

Peter Zika z dopravného podniku povedal, že cesta pri obchodnom dome im nepatrí. Na to, aby sa prestávka presunula sem, by sa muselo vytvoriť miesto pre štyri autobusy. Len vtedy by sa dokázali vystriedať.

Pre autobusy číslo 50 vraj navrhli miesto na striedanie pri Auparku, to ale neschválili odbory. Dôvodom mali byť neprístupné sociálne zariadenia. Zika dodal, že podmienky na stanici Nové Mesto spĺňajú bežný štandard.

„Otočisko autobusov pri obchodnom dome Slimák je pre kĺbové autobusy nevhodné,“ povedala Mária Račková z magistrátu.

Dodala, že konečná pri Slimáku patrí medzi stavby, ktoré treba v budúcnosti prostredníctvom Generálneho investora Bratislavy upraviť. Všetko však závisí od peňazí.

„Podmienky pre oddych pre šoférov sú naozaj vhodnejšie na železničnej stanici v Novom Meste,“ uzavrela Račková.

Búdky s toaletami a mikrovlnkami pri stanici Nové Mesto, kde šoféri autobusov pol hodiny oddychujú.

FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

Autor: Dagmar Gurová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 385
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 072
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 171
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 681
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 406
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 128
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 839
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 295
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 015
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 019
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 039
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 009
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 528
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 225
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 808
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 678
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu