Niekoľkokrát za deň sa na autobusovej zastávke Železničná stanica Nové Mesto zopakuje tá istá situácia. Z autobusu číslo 50 vystúpi šofér a vymení sa s takzvaným „striedačom“. Ten čaká pri stanici, aby si šofér mohol v jej priestoroch dopriať povinnú polhodinovú prestávku.
Šofér-striedač dovezie autobus na konečnú pri obchodnom dome Slimák. Jazda mu trvá asi šesť minút. Odtiaľ sa po 20 minútach vráti k železničnej stanici, kde si autobus prevezme pôvodný šofér. Tak sa vytvorí priestor na predpísanú prestávku. Potom striedač čaká na ďalší autobus, s ktorým opäť spraví dve šesťminútové jazdy k Slimáku a naspäť.
Striedačov robia traja vodiči, ktorí v takýto deň počas pracovnej doby okrem spomínaných krátkych jázd a čakania už nerobia nič iné. Dopravný podnik pritom viaceré problémy v mestskej doprave odôvodňuje nedostatkom šoférov. Na rozpisoch každý deň zostávajú neobsadené jazdy a šoféri sa na ne musia napísať namiesto voľna.
Robiť bezdomovca
„Keď na nás vyjde striedačka pri Novom Meste, hovoríme, že ideme robiť bezdomovca,“ vysvetľuje šofér, ktorý nechce byť menovaný. Mená nechcú prezradiť ani ostatní. Boja sa, že v práci by im to spôsobilo problémy. „Nemáme s tým dobré skúsenosti,“ dodávajú.
Väčšina z nich však potvrdí, že čakanie na Novom Meste im nevyhovuje. Niektorí sa mu snažia vyhnúť a na svoj striedací deň si vyberú voľno. „Občas sa stane, že niekto sa odmietne vymeniť,“ opisuje šofér triky svojich kolegov. Jeho slová potvrdzuje vodič, ktorý práve vystúpil z autobusu. „Keď je príliš zima a nedostanem kľúč, tak sa nevymením.“
Kľúč od búdy a zima
Kľúč, o ktorom hovorí, je od búd pri električkovej trati vedľa stanice. V jednej z nich majú šoféri toaletu, v druhej si môžu zohriať jedlo v mikrovlnke alebo uvariť kávu.
Vedúci odboru dopravného rezortu prevádzky a techniky Peter Zika povedal, že šoféri kľúč dostanú vždy. „Nie je to tak,“ oponujú. „Potom už len môžeme dúfať, že zastihneme kolegu z električky. Búdy navyše nie sú blízko zastávky autobusu. „Musíme vyjsť skôr. Poobede autobusy často meškajú. Pri mínusových teplotách je aj desaťminútové čakanie nepríjemné. Najmä ak viete, že v ten deň takto vymrznete ešte niekoľkokrát,“ hovoria šoféri.
Ďalšia možnosť je čakať na stanici medzi bezdomovcami. Tých je tam najviac práve v chladnom počasí. „Snažím sa tomu vyhnúť a radšej stojím vonku,“ hovorí šofér, ktorý čaká na striedanie.
Málo miesta pri Slimáku
Šoféri by uprednostnili prestávku pri Slimáku. „Je tam reštaurácia, kde sa dá naobedovať, aj prístupné toalety,“ hovoria.
Kurióznu situáciu so striedaním šoférov však spôsobuje práve nedostatok miesta na parkovanie pri Slimáku. Autobusy tu nemôžu stáť pol hodiny.
„Keby pri Slimáku vytvorili normálnu konečnú, kde by sa zmestilo viac autobusov a dokázali by sa tu otočiť, bolo by to vyriešené,“ tvrdia šoféri. „Už teraz máme problém, keď sa tu stretnú tri autobusy a oproti na chodníku parkujú autá. Nemáme sa ako otočiť.“
Sťažujú sa, že na mieste, kde autobusy stoja, sú už dlhšiu dobu veľké jamy. Autobus s harmonikou sa cez ne dostáva len ťažko. Ak by sa ohol v príliš ostrom uhle, môže sa poškodiť. „O tom, ako to tu vyzerá, vedia v podniku už dávno, a nie sú schopní ani tie diery zasypať,“ rozhorčuje sa šofér.
Čo na to dopravný podnik
Peter Zika z dopravného podniku povedal, že cesta pri obchodnom dome im nepatrí. Na to, aby sa prestávka presunula sem, by sa muselo vytvoriť miesto pre štyri autobusy. Len vtedy by sa dokázali vystriedať.
Pre autobusy číslo 50 vraj navrhli miesto na striedanie pri Auparku, to ale neschválili odbory. Dôvodom mali byť neprístupné sociálne zariadenia. Zika dodal, že podmienky na stanici Nové Mesto spĺňajú bežný štandard.
„Otočisko autobusov pri obchodnom dome Slimák je pre kĺbové autobusy nevhodné,“ povedala Mária Račková z magistrátu.
Dodala, že konečná pri Slimáku patrí medzi stavby, ktoré treba v budúcnosti prostredníctvom Generálneho investora Bratislavy upraviť. Všetko však závisí od peňazí.
„Podmienky pre oddych pre šoférov sú naozaj vhodnejšie na železničnej stanici v Novom Meste,“ uzavrela Račková.
![]() Búdky s toaletami a mikrovlnkami pri stanici Nové Mesto, kde šoféri autobusov pol hodiny oddychujú. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL |
Autor: Dagmar Gurová