SME
Sobota, 4. február, 2023 | Meniny má Veronika

Vodiči zostávajú cez pauzu bezprizorní

Pri nedostatku šoférov v dopravnom podniku existuje aj jedno miesto, kde sa nimi plytvá.

Nedostatok miesta na parkovanie autobusov pri Slimáku znamená, že šoféri si tu nemôžu oddýchnuť.Nedostatok miesta na parkovanie autobusov pri Slimáku znamená, že šoféri si tu nemôžu oddýchnuť. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Niekoľkokrát za deň sa na autobusovej zastávke Železničná stanica Nové Mesto zopakuje tá istá situácia. Z autobusu číslo 50 vystúpi šofér a vymení sa s tak­zvaným „striedačom“. Ten čaká pri stanici, aby si šofér mohol v jej priestoroch dopriať povinnú polhodinovú prestávku.

Šofér-striedač dovezie autobus na konečnú pri obchodnom dome Slimák. Jazda mu trvá asi šesť minút. Odtiaľ sa po 20 minútach vráti k železničnej stanici, kde si autobus prevezme pôvodný šofér. Tak sa vytvorí priestor na predpísanú prestávku. Potom striedač čaká na ďalší autobus, s ktorým opäť spraví dve šesťminútové jazdy k Slimáku a naspäť.

Striedačov robia traja vodiči, ktorí v takýto deň počas pracovnej doby okrem spomína­ných krátkych jázd a čakania už nerobia nič iné. Dopravný podnik pritom viaceré problémy v mestskej doprave odôvodňuje nedostatkom šoférov. Na rozpisoch každý deň zostávajú neobsadené jazdy a šoféri sa na ne musia napísať namiesto voľna.

Robiť bezdomovca

„Keď na nás vyjde striedačka pri Novom Meste, hovoríme, že ideme robiť bezdomovca,“ vysvetľuje šofér, ktorý nechce byť menovaný. Mená nechcú prezradiť ani ostatní. Boja sa, že v práci by im to spôsobilo problémy. „Nemáme s tým dobré skúsenosti,“ dodávajú.

Väčšina z nich však potvrdí, že čakanie na Novom Meste im nevyhovuje. Niektorí sa mu snažia vyhnúť a na svoj striedací deň si vyberú voľno. „Občas sa stane, že niekto sa odmietne vymeniť,“ opisuje šofér triky svojich kolegov. Jeho slová potvrdzuje vodič, ktorý práve vystúpil z autobusu. „Keď je príliš zima a nedostanem kľúč, tak sa nevymením.“

Kľúč od búdy a zima

Kľúč, o ktorom hovorí, je od búd pri električkovej trati vedľa stanice. V jednej z nich majú šoféri toaletu, v druhej si môžu zohriať jedlo v mikrovlnke alebo uvariť kávu.

Vedúci odboru dopravného rezortu prevádzky a techniky Peter Zika povedal, že šoféri kľúč dostanú vždy. „Nie je to tak,“ oponujú. „Potom už len môžeme dúfať, že zastihneme kolegu z električky. Búdy navyše nie sú blízko zastávky autobusu. „Musíme vyjsť skôr. Poobede autobusy často meškajú. Pri mínusových teplotách je aj desaťminútové čakanie nepríjemné. Najmä ak viete, že v ten deň takto vymrznete ešte niekoľkokrát,“ hovoria šoféri.

Ďalšia možnosť je čakať na stanici medzi bezdomovcami. Tých je tam najviac práve v chladnom počasí. „Snažím sa tomu vyhnúť a radšej stojím vonku,“ hovorí šofér, ktorý čaká na striedanie.

Málo miesta pri Slimáku

Šoféri by uprednostnili prestávku pri Slimáku. „Je tam reštaurácia, kde sa dá naobedovať, aj prístupné toalety,“ hovoria.

Kurióznu situáciu so striedaním šoférov však spôsobuje práve nedostatok miesta na parkovanie pri Slimáku. Autobusy tu nemôžu stáť pol hodiny.

„Keby pri Slimáku vytvorili normálnu konečnú, kde by sa zmestilo viac autobusov a dokázali by sa tu otočiť, bolo by to vyriešené,“ tvrdia šoféri. „Už teraz máme problém, keď sa tu stretnú tri autobusy a oproti na chodníku parkujú autá. Nemáme sa ako otočiť.“

Sťažujú sa, že na mieste, kde autobusy stoja, sú už dlhšiu dobu veľké jamy. Autobus s harmonikou sa cez ne dostáva len ťažko. Ak by sa ohol v príliš ostrom uhle, môže sa poškodiť. „O tom, ako to tu vyzerá, vedia v podniku už dávno, a nie sú schopní ani tie diery zasypať,“ rozhorčuje sa šofér.

Čo na to dopravný podnik

Peter Zika z dopravného podniku povedal, že cesta pri obchodnom dome im nepatrí. Na to, aby sa prestávka presunula sem, by sa muselo vytvoriť miesto pre štyri autobusy. Len vtedy by sa dokázali vystriedať.

Pre autobusy číslo 50 vraj navrhli miesto na striedanie pri Auparku, to ale neschválili odbory. Dôvodom mali byť neprístupné sociálne zariadenia. Zika dodal, že podmienky na stanici Nové Mesto spĺňajú bežný štandard.

„Otočisko autobusov pri obchodnom dome Slimák je pre kĺbové autobusy nevhodné,“ povedala Mária Račková z magistrátu.

Dodala, že konečná pri Slimáku patrí medzi stavby, ktoré treba v budúcnosti prostredníctvom Generálneho investora Bratislavy upraviť. Všetko však závisí od peňazí.

„Podmienky pre oddych pre šoférov sú naozaj vhodnejšie na železničnej stanici v Novom Meste,“ uzavrela Račková.

Búdky s toaletami a mikrovlnkami pri stanici Nové Mesto, kde šoféri autobusov pol hodiny oddychujú.

FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 12 585
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 5 068
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 998
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 781
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 684
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 513
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 097
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 856
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 346
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 034
  4. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 393
  5. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 110
  6. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 2 818
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 622
  8. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 2 495
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu