SME

Vodiči zostávajú cez pauzu bezprizorní

Pri nedostatku šoférov v dopravnom podniku existuje aj jedno miesto, kde sa nimi plytvá.

Nedostatok miesta na parkovanie autobusov pri Slimáku znamená, že šoféri si tu nemôžu oddýchnuť.Nedostatok miesta na parkovanie autobusov pri Slimáku znamená, že šoféri si tu nemôžu oddýchnuť. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Niekoľkokrát za deň sa na autobusovej zastávke Železničná stanica Nové Mesto zopakuje tá istá situácia. Z autobusu číslo 50 vystúpi šofér a vymení sa s tak­zvaným „striedačom“. Ten čaká pri stanici, aby si šofér mohol v jej priestoroch dopriať povinnú polhodinovú prestávku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šofér-striedač dovezie autobus na konečnú pri obchodnom dome Slimák. Jazda mu trvá asi šesť minút. Odtiaľ sa po 20 minútach vráti k železničnej stanici, kde si autobus prevezme pôvodný šofér. Tak sa vytvorí priestor na predpísanú prestávku. Potom striedač čaká na ďalší autobus, s ktorým opäť spraví dve šesťminútové jazdy k Slimáku a naspäť.

SkryťVypnúť reklamu

Striedačov robia traja vodiči, ktorí v takýto deň počas pracovnej doby okrem spomína­ných krátkych jázd a čakania už nerobia nič iné. Dopravný podnik pritom viaceré problémy v mestskej doprave odôvodňuje nedostatkom šoférov. Na rozpisoch každý deň zostávajú neobsadené jazdy a šoféri sa na ne musia napísať namiesto voľna.

Robiť bezdomovca

„Keď na nás vyjde striedačka pri Novom Meste, hovoríme, že ideme robiť bezdomovca,“ vysvetľuje šofér, ktorý nechce byť menovaný. Mená nechcú prezradiť ani ostatní. Boja sa, že v práci by im to spôsobilo problémy. „Nemáme s tým dobré skúsenosti,“ dodávajú.

Väčšina z nich však potvrdí, že čakanie na Novom Meste im nevyhovuje. Niektorí sa mu snažia vyhnúť a na svoj striedací deň si vyberú voľno. „Občas sa stane, že niekto sa odmietne vymeniť,“ opisuje šofér triky svojich kolegov. Jeho slová potvrdzuje vodič, ktorý práve vystúpil z autobusu. „Keď je príliš zima a nedostanem kľúč, tak sa nevymením.“

SkryťVypnúť reklamu

Kľúč od búdy a zima

Kľúč, o ktorom hovorí, je od búd pri električkovej trati vedľa stanice. V jednej z nich majú šoféri toaletu, v druhej si môžu zohriať jedlo v mikrovlnke alebo uvariť kávu.

Vedúci odboru dopravného rezortu prevádzky a techniky Peter Zika povedal, že šoféri kľúč dostanú vždy. „Nie je to tak,“ oponujú. „Potom už len môžeme dúfať, že zastihneme kolegu z električky. Búdy navyše nie sú blízko zastávky autobusu. „Musíme vyjsť skôr. Poobede autobusy často meškajú. Pri mínusových teplotách je aj desaťminútové čakanie nepríjemné. Najmä ak viete, že v ten deň takto vymrznete ešte niekoľkokrát,“ hovoria šoféri.

Ďalšia možnosť je čakať na stanici medzi bezdomovcami. Tých je tam najviac práve v chladnom počasí. „Snažím sa tomu vyhnúť a radšej stojím vonku,“ hovorí šofér, ktorý čaká na striedanie.

SkryťVypnúť reklamu

Málo miesta pri Slimáku

Šoféri by uprednostnili prestávku pri Slimáku. „Je tam reštaurácia, kde sa dá naobedovať, aj prístupné toalety,“ hovoria.

Kurióznu situáciu so striedaním šoférov však spôsobuje práve nedostatok miesta na parkovanie pri Slimáku. Autobusy tu nemôžu stáť pol hodiny.

„Keby pri Slimáku vytvorili normálnu konečnú, kde by sa zmestilo viac autobusov a dokázali by sa tu otočiť, bolo by to vyriešené,“ tvrdia šoféri. „Už teraz máme problém, keď sa tu stretnú tri autobusy a oproti na chodníku parkujú autá. Nemáme sa ako otočiť.“

Sťažujú sa, že na mieste, kde autobusy stoja, sú už dlhšiu dobu veľké jamy. Autobus s harmonikou sa cez ne dostáva len ťažko. Ak by sa ohol v príliš ostrom uhle, môže sa poškodiť. „O tom, ako to tu vyzerá, vedia v podniku už dávno, a nie sú schopní ani tie diery zasypať,“ rozhorčuje sa šofér.

Čo na to dopravný podnik

Peter Zika z dopravného podniku povedal, že cesta pri obchodnom dome im nepatrí. Na to, aby sa prestávka presunula sem, by sa muselo vytvoriť miesto pre štyri autobusy. Len vtedy by sa dokázali vystriedať.

Pre autobusy číslo 50 vraj navrhli miesto na striedanie pri Auparku, to ale neschválili odbory. Dôvodom mali byť neprístupné sociálne zariadenia. Zika dodal, že podmienky na stanici Nové Mesto spĺňajú bežný štandard.

„Otočisko autobusov pri obchodnom dome Slimák je pre kĺbové autobusy nevhodné,“ povedala Mária Račková z magistrátu.

Dodala, že konečná pri Slimáku patrí medzi stavby, ktoré treba v budúcnosti prostredníctvom Generálneho investora Bratislavy upraviť. Všetko však závisí od peňazí.

„Podmienky pre oddych pre šoférov sú naozaj vhodnejšie na železničnej stanici v Novom Meste,“ uzavrela Račková.

Búdky s toaletami a mikrovlnkami pri stanici Nové Mesto, kde šoféri autobusov pol hodiny oddychujú.

FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

Autor: Dagmar Gurová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 493
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 167
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 699
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 765
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 999
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 491
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 770
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 513
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 411
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 629
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 268
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 779
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 537
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 6 800
  7. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 908
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 859
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu