Inšpekciu životného prostredia kvôli havárii na Malom Dunaji nikto neoslovil, napriek tomu,že má na to zriadenú havarijnú službu. Záchranári tým porušili zákon.
Pri nedeľňojšom zásahu hasičov na Malom Dunaji v Ružinove nikto neoslovil inšpekciu životného prostredia. Napriek tomu, že zo zákona záchranári tak musia spraviť.
Popoludní Bratislavčan na prechádzke medzi Malým páleniskom a Popradskou ulicou objavil ropnú škvrnu, ktorá rameno kontaminovala. Na miesto vyštartovala špeciálne vybavená jednotka hasičov, škvrnu odstraňovali až dovčera rána do 7.00.
„Inšpekcia má počas celého roka nepretržitú havarijnú službu kvôli znečisteniu vôd. V nedeľu nás však nikto neslovil,“ hovorí Michal Štefánek zo Slovenskej inšpekcie životného prostredia.
Podľa zákona musia hasiči a záchranári oznámiť znečistenie vôd obci, na linku 112 alebo priamo inšpekcii. Podľa Štefánikových informácií hlásenie odovzdali bratislavskí hasiči linke integrovaného záchranného systému. Odtiaľ sa však k inšpektorom nedostalo. „Dozvedeli sme sa o tom z médií,“ tvrdí hovorca.
Prvá inšpektorka prišla na miesto až 15 minút pred polnocou, v tme sa však nedalo nič zistiť. Inšpektori potom zopakovali svoju návštevu opäť ráno. Na hladine vtedy už nič nebolo.
Inšpekcia preverila Slovnaft, ten však Dunaj neznečistil. „Najpravdepodobnejšie je , že to bola tranzitujúca loď,“ hovorí Štefánek a dodáva, že k podobným znečisteniam dochádza na Dunaji často.
Na zachytenie a odstránenie škvrny hasiči použili norné steny a sorpčný postrek, hydrofóbna látka ju podľa operačného dôstojníka Petra Križanského úplne pohltila. „Ďalší únik tam nebol, nehrozí žiadne znečistenie,“ povedal včera.
Pôvodcom havárie môžu byť aj nezodpovední lodníci, ktorí si na Dunaji umývajú lode. „Ropa sa vtedy dostane do bočných ramien, na hlavnom toku sa nedá zachytiť.“
Zdroj ropných látok ani ich množstvo však ešte nie sú známe.
Ropné havárie na Dunaji
28. júna 2006 – do Dunaja unikol benzín. V dunajskom prístave do tankera narazil čln remorkéra.
Do vody vytieklo asi 15 tisíc litrov benzínu Natural 95.
K nehode došlo v prístave pri prekladaní minerálnych olejov. Po zrážke vznikla v tankeri 5 až 6 metrová diera.
17. júla 2003 – približne 300 litrov ropných produktov uniklo z tankového člna do Dunaja v bazéne prístavu.
Látky sa dostali do vody z prerazeného boku lode, jej poškodenie zrejme spôsobil pokles hladiny Dunaja. Čln bol v bazéne Pálenisko odstavený pre poruchu potrubného systému a boli v ňom zvyšky ťažkého vykurovacieho oleja.
Zasahovalo asi 60 pracovníkov Slovenskej plavby a prístavov v spolupráci s hasičmi. Látky z hladiny v bazéne pomáhalo odstraňovať aj plavidlo PD Hrušov z Gabčíkova.