SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky
V ROKU 2013 MÔŽE ORGANIZOVAŤ CELOROČNÝ FESTIVAL EURÓPSKEJ KULTÚRY AJ JEDNO SLOVENSKÉ MESTO

Kultúrny titul chcú viaceré mestá

Medzi slovenskými mestami sa pomaly začína boj o titul Hlavného mesta európskej kultúry. O šesť rokov sa bude oň rok deliť s jedným francúzskym partnerom.

S prípravami na národnú i medzinárodnú súťaž o titul Hlavné mesto európskaj kultúry na rok 2013 začínajú v týchto dňoch viaceré slovenské mestá.

Jeho zisk by pre ne totiž neznamenal len celoročný festival a stovky kultúrnych podujatí, ale aj celkový rozvoj podporený investíciami desiatok miliónov eur.

Každý deň podujatie

Zisk titulu Hlavné mesto európskej kultúry prakticky znamená možnosť celoročne organizovať kultúrne podujatia. Keď bolo napríklad takýmto mestom v roku 2004 francúzske Lille, program festivalu rátal na každý deň s jedným podujatím. Kultúrou ožila na celý rok železničná stanica, bývalé továrne v okolí, galérie, múzeá, divadlá, ulice.

Podobný festival by chcela v projekte prezentovať aj Bratislava. „Je to až o šesť rokov, zatiaľ ťažko konkretizovať, ale princípu každý deň jedno podujatie by sme sa chceli držať,“ hovorí Milan Vajda z magistrátu.

Bratislava sa už pripravuje

Samospráva Bratislavy už začala práce na projekte. Hotový musí byť do septembra.

„Je to renomované podujatie s ohlasom na celom svete,“ hovorí Vajda. „Chceme to vyhrať. Zo skúseností vieme, že z titulu vyplýva aj možnosť vzniku nových kultúrnych ustanovizní v meste.“

Zvíťaziť však môže len také mesto, ktoré už určité kultúrne zázemie má, nie také, ktoré ho len získa. „V tom aj vidíme veľké šance Bratislavy.“ Ako dodal, mesto má v súčasnosti v Európe dobré renomé, je považované za štýlové. Magistrát chce do projektu zapojiť širší región aj súkromný a neziskový kultúrny sektor.

Nevyhrá mesto ale projekt

Viaceré mestá, keď chceli mať kvalitný projekt, prizvali k spolupráci projektového manažéra niektorého z miest, ktoré už titul držali. V súťaži totiž vyhrávajú projekty, nie mestá ako také. Takto si napríklad prizvala spolupracovníka z Glasgowa, kde bol festival v roku 1990, samospráva fínskeho mesta Turku.

Vajda nevylučuje, že by sa niečo podobné mohlo stať aj v prípade Bratislavy. „Zahraniční manažéri by už mali isté know-how a boli by tiež oslobodení od miestnej rivality.“

Titul chcú Košice aj Nitra

Šance však majú aj menšie mestá na Slovensku.

Košice vytvoria tím odborníkov z oblasti histórie, dramaturgie, marketingu, zahraničných vzťahov, umenia, komunikácie či urbanizmu, aby spolupracovali na projekte. Prvé pracovné stretnutie poradcov a koordinátorov sa konalo 5. januára, projekt by mal posunúť Košice do celoeurópskeho povedomia ako kultúrnu metropolu s medzinárodným profilom.

Aj Nitra už začala prípravu, primátor Jozef Dvonč sa stretol s predstaviteľmi miestnych kultúrnych inštitúcií, univerzít, klubov a združení. Budúci projekt má okrem iného „klásť dôraz na cyrilo-metodské a veľkomoravské tradície, bohatú duchovnú, kresťanskú a kultúrnu minulosť Nitry“.

Možno až 40 miliónov eur´

Ministersvo kultúry, ktoré v súčasnosti vypracúva podmienky pre projekty, odhaduje na toto podujatie u nás náklady 25 – 40 miliónov eur.

Nové Hlavné mesto európskej kultúry na rok 2013 bude známe v polovici budúceho roka.

Každoročne sa takýmto mestom stanú dve partnerské mestá v Európe. Po novom to od roku 2009 bude vždy jedno mesto zo „starej“ Európy a jedno z krajiny, ktorá do Európskej únie vstúpila neskôr.

l záujem o titul prejavili aj Košice, Banská Bystrica, Prešov, Nitra, Martin, Levoča, Banská Štiavnica a Kremnica

titul udeľuje Európska komisia od roku 1985, prvé boli Atény

l na tento rok vybrali Luxemburg spolu s rumunským Sibiu

l v roku 2008 vybrali Liverpool a nórsky Stavanger (Nórsko), v roku 2009 litovský Viľnus a Linz, o rok neskôr Pécs, Essen a Istanbul

l roku 2011 vyberú fínske a estónske mestá, v roku 2012 portugalské a slovinské

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 661
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 557
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 906
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 237
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 209
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 621
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 909
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 755
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 620
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 643
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu