Nultý okruh by mohol byť realitou najneskôr o desať rokov. Už sa pripravuje trasa medzi diaľnicou D1 pri Vajnoroch a diaľnicou D2 – križovatka Stupava-juh. Potvrdil to Marián Miškovič z ministerstva dopravy.
Minister Vážny stavbu ešte nedal na rokovanie vlády, ktorá by ju zaradila do diaľničnej siete. To je podmienkou čerpania peňazí z Európskej únie. „Stane sa tak v rámci programu prípravy a výstavby diaľnic do roku 2010 s výhľadom do roku 2014,” povedal Miškovič. Termín predloženia je podľa neho apríl tohto roka.
Náklady na takúto stavbu sa odhadujú na miliardu eur. Podľa Miškoviča sa financovanie ukáže až v programe vlády. Štát však naďalej považuje za prioritu diaľnicu do Košíc, dva nové úseky pri Žiline sa otvorili minulý týždeň. Faktom však ostáva, že tranzitná doprava zaťažuje Bratislavy, na druhej strane Slovensko nechce prísť o štatút tranzitnej krajiny. Preto je nultý obchvat aj medzinárodne dôležitou stavbou.
Štát však ráta s najmenším variantom poza Vajnory, proti ktorému sú obce ležiace v najbližšom okolí Bratislavy. Pôvodne sa zamýšľali tri varianty, obce ako Ivanka pri Dunaji či Malinovo sú za stredný, ktorý by viedol širším oblúkom okolo Pezinka.
K protestom obcí sa Miškovič nevyjadril. Na rozdiel od minulého vedenia Vajnôr sa k trase navrhovanej štátom hlási aj nový starosta Ján Mrva. Projekt má podporu aj súčasného vedenia Bratislavy – primátor Andrej Ďurkovský sa tak vyjadril už v minulom volebnom období.
Diaľnicu D4, teda východný obchvat Bratislavy, chystá ministerstvo dopravy v takzvanom malom okruhu. Má viesť od križovatky Jarovce cez most ponad Dunaj, ďalej popri letisku ku križovatke s diaľnicou D1. Pokračovať má poza Vajnory, tunelom popod Karpaty až k prepojeniu s diaľnicou D2 na križovatke Stupava-juh. Vyústiť má nová diaľnica na hranici s Rakúskom pri Marcheggu. Tu by sa mala napojiť na rakúsku diaľnicu.