SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Vajnorský okruh obce odmietajú

Plánovaný nultý okruh Bratislavy vyvoláva otázky.Treba odkloniť tranzitnú dopravu, obce sa však bránia diaľnici za humnami. Aj po voľbách si ich starostovia stoja za svojím.

Malý okruh by vraj ohrozil rezerváciu Šúr.Malý okruh by vraj ohrozil rezerváciu Šúr. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Nultý okruh Bratislavy, ktorý plánuje postaviť štát, vyvoláva protichodné názory. Na jednej strane je nadnárodný záujem a Bratislava, ktorá potrebuje odbremeniť od tranzitnej dopravy, na druhej strane dediny, ktoré nechcú ďalší zdroj hluku a emisií vo svojom chotári.

Cesta sa plánuje v troch variantoch, s napojením na rakúske diaľnice S8 a A6. Najväčší oblúk by tvorila cesta z Rovinky a napojená na diaľnicu D1 za Sencom. Toto riešenie by však neodbremenilo oblasť Karpát. Dva menšie okruhy by viedli buď cez Vajnory a obce v tesnej blízkosti Bratislavy, alebo cez Pezinok.

Skryť Vypnúť reklamu

Štát verzus obce

Vajnorskú trasu, čiže malý okruh podporilo nové vedenie ministerstva dopravy. Proti sú obce ako Ivanka pri Dunaji, Most pri Bratislave, Zálesie či Tomášov. Ich starostovia sa ešte pred voľbami spojili a prijali spoločné stanovisko, že podporujú stredný variant.

Starostovia, ktorých väčšina svoju stoličku vo voľbách obhájila, argumentujú životným prostredím i pohodou na bývanie. Ide o obce, kde v posled­ných rokoch pribudli celé štvrte drahých rodinných domov.

„Už teraz sme v obkolesení hluku,“ povedala starostka Ivanky Magdaléna Holcingerová. Ak by sa popri prírodnej rezervácii Šúr viedla nová cesta, Ivanka by sa ocitla v trojuholníku veľkých komunikácií. Okrem toho by sa sťažil prístup k Mohyle M. R. Štefánika, bolo by treba premostenie.

Skryť Vypnúť reklamu

„Na druhej strane by nám takáto cesta pomohla, lebo aj my máme problémy s tranzitnou dopravou. Mohlo by sa však stať, že výjazd nebude práve pri Ivanke,“ myslí si Holcingerová. Problém s dopravou sa podľa nej dá riešiť aj zvýšením priepustnosti súčasných ciest, na túto tému plánuje iniciovať stretnutie s ľuďmi z kraja.

Proti aj ďalšie dediny

Podobný názor majú aj starostovia ostatných obcí na malom okruhu. „Podporujeme variant B,“ povedal Jozef Pusztay, znovuzvolený starosta obce Most pri Bratislave, ktorá by bola druhou najviac postihnutou.

Starostka Malinova i starosta Tomášova zhodne tvrdia, že na stanovisku sa nič nezmenilo. Ďalší postup zatiaľ neplánujú.

Nový starosta Borinky Milan Maxian by bol takisto nerád, keby mu za humnami vyrastala diaľnica. Dedina v kopcoch sa stala domovom Bratislavčanov, ktorí tu hľadali ticho. V blízkosti je zrúcanina hradu Pajštún, ktorá by mohla otrasmi takisto utrpieť. „Všetko však nasvedčuje tomu, že trasa cesty chotár obce minie,“ povedal Maxian.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmena vo Vajnoroch

Na rozdiel od ostatných obcí ležiacich v blízkosti plánovanej trasy okruhu sa nové vedenie Vajnôr plánu nebráni. Kým predchádzajúca starostka Anna Zemanová bola za stredný variant, ktorý by obišiel mestskú časť i Šúr, jej nástupca Ján Mrva sa vyjadril, že malý okruh podporuje. Vajnory totiž takisto trápi tranzitná doprava, najmä však vodičov z obcí malokarpatského regiónu.

Podporovatelia okruhu tvrdia, že hluk v prímestských obciach bol aj bude, je to daň za blízkosť hlavného mesta. Argumentom za sú štatistiky nehodovosti Slovenskej správy ciest. Ukazujú, že na územiach, kadiaľ vedie diaľnica, sa počet nehôd prudko zníži.

Ani ochranári nepopierajú, že je nutné riešiť tranzitnú dopravu, ktorá zaťažuje hlavné mesto. Tí však vidia problém skôr v neúmernom náraste automobilizmu.

Čo je zatiaľ známe

Okruh má byť súčasťou medzinárodného dopravného ťahu zo severu Európy na juh. Jeho výstavba by mala stáť okolo miliardy eur, ktoré chce štát získať od Európskej únie, to bude však možné až po zahrnutí stavby do siete diaľnic.

S výstavbou sa pred rokom 2010 neráta. Už sú však hotové niektoré súčasti budúcej cesty – napríklad križovatka Stupava-juh.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  3. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 029
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 318
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 857
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 631
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 264
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 694
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 537
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 3 236
  9. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 620
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 509
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 103
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 8 784
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 894
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 042
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 967
  6. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 169
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 079
  8. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 056
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu