SME
Pondelok, 25. október, 2021 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
PROJEKT NOVEJ TRATE BUDE STÁŤ MILIARDU. TUNEL POVEDIE AJ POPOD DUNAJ

V tuneli električka aj vlak

Železničná trať, ktorá spojí Paríž, Viedeň a Bratislavu, už má projektanta. V meste bude mať štyri zastávky.

Výberové konanie na projekt prepojenia železničného koridoru s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave, železnice ukončili.

Trať bude súčasťou prepojenia miest na trase Paríž, Viedeň, Bratislava a v rámci mesta spojí stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka. Úspešným uchádzačom na vypracovanie projektovej dokumentácie sa stala skupina dodávateľov – Dopravoprojekt a Infraprojekt. Spoločnosti na tento účel vytvorili s. r. o. DI Koridor. Cena projektu je 940,5 milióna korún. Projekt je na 50 % financovaný z fondu Európskej únie a ďalších 50 % zo štátneho rozpočtu.

Skryť Vypnúť reklamu

Trať pod zemou

Trať bude viesť pod zemou v úrovni asi 16 – 20 metrov. „Dĺžka tunela v rámci Bratislavy bude šesť kilometrov a bude mať štyri zastávky: dve existujúce – Predmestie, Filiálka a dve nové – na Páričkovej ulici a Dostojevského rade,“ povedal Daniel Maruniak, riaditeľ odboru rozvoja Železníc SR.

Tunel by sa mal začínať na predmestí a von vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium, kde by sa mal napojiť na existujúcu železničnú trať, ktorá pokračuje k stanici Petržalka a do Viedne. Vlaky by mali na tejto trase premávať každých dvadsať minút.

Napojenie letiska

Okrem prepojenia staníc Predmestie – Filiálka – Petržalka zahŕňa projekt aj elektrifikáciu trate Devínska Nová Ves – Marchegg a spojenie Letiska M. R. Štefánika so železničnou sieťou. Medzi stanicami Nové Mesto a nákladnou stanicou vznikne odbočka z trate, ktorá bude takisto zapustená pod zem.

Skryť Vypnúť reklamu

Bude mať dĺžku približne 1,5 kilometra a tunel bude viesť popod Vrakunskú cestu a popri diaľnici.

Výstavba potrvá päť rokov

Realizácia tunela a koľajovej trate medzi Petržalkou a Predmestím by mala stáť asi 12,5 miliardy, tunel, ktorý má napojiť letisko na železničnú trať, asi 1,4 miliardy. Sumy sú však podľa Maruniaka len orientačné. Realizácia má byť financovaná z kohéznych fondov EÚ a štátnych dotácií. Predpokladaný začiatok výstavby trate je rok 2010, stavba potrvá asi päť rokov.

Filiálka bude len zastávkou

V súvislosti s projektom koľajovej trate, ktorá má viesť aj cez Filiálku, železnice upustili od zámeru postaviť tu kľúčovú železničnú stanicu. Proti tomuto zámeru protestovala najmä mestská časť Nové Mesto, ktorá chce mať v tejto lokalite zeleň, byty či parkoviská.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa súčasných plánov sa z filiálky má stať zastávka podzemnej dráhy.

Električka verzus vlak

Na otázku, či je s plánovanou traťou skoordinovaná aj trasa petržalskej električky, odpovedal počas prerokúvania návrhu územného plánu minulý rok Vladimír Mikuš z magistrátu, že „o zámere vieme ešte tak málo, že nie je s čím koordinovať“. Nový námestník primátora pre dopravu Milan Cílek sa zatiaľ bližšie nevyjadril.

Je ale nepochybné, že ak definitívne riešenie trasy električky ráta s tým, že povedie popod Dunaj, bude to ten istý tunel, s ktorým ráta koľajová trať. Tá má mať rozchod 1435 mm. Plánovaný rozchod električkových koľají v Petržalke má byť rovnaký ako na ostatnej trati v meste – 1000 mm. Podľa odborníkov aj vjazd do tunela by mal mať iný sklon v prípade električky a vlaku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  2. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  3. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  7. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  8. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  9. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  10. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  1. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  2. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  3. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  4. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  6. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  9. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  10. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 15 005
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 080
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 325
  4. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 4 503
  5. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 635
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 620
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 275
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 798
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 548
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 2 453
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  6. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 627
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 504
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 11 716
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 870
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 333
  6. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 6 031
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 047
  8. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora) 4 824
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu