SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky
TUNEL SITINA A OKOLITÉ CESTY SÚ TAKMER HOTOVÉ, V APRÍLI DAJÚ TUNEL DO SKÚŠOBNEJ PREVÁDZKY. PRE SLOVENSKÚ STRANU BY MALA VYJSŤ STAVBA LACNEJŠIE

Skúšobná prevádzka tunela sa začne v apríli

Vodiči si v posledných týž­dňoch zvykali na dočasné dopravné riešenie pri vjazde do Bratislavy od Brna i v Mlynskej doline. Tranzitná i mestská doprava je odklonená na nové mestské komunikácie a ostane to tak až do leta, keď sa má spojazdniť tunel i okoli

V Mlynskej doline sa už čiastočne jazdí po zrekonštruovanej diaľnici, na Poliankach vozovka diaľnice nie je hotová, doprava je v oboch smeroch zložito odklonená.V Mlynskej doline sa už čiastočne jazdí po zrekonštruovanej diaľnici, na Poliankach vozovka diaľnice nie je hotová, doprava je v oboch smeroch zložito odklonená. (Zdroj: SME – MIROSLAVA COBULKOVÁ)

té cesty.

Tunel pod kopcom Sitina vedie od zoo k pracoviskám SAV na Poliankach, povedie cezeň diaľnica D2 v úseku Lamačská cesta – Staré grunty. „V prvej etape ukončíme montáž technológií v tuneli, v apríli by mal ísť do skúšobnej prevádzky,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca investora, Národnej diaľničnej spoločnosti.

V druhej etape sa tunel prepojí s diaľnicou, ktorá sa rekonštruuje. Nedávno sa pri prestavbe na lamačskej strane zistila vysoká hladina spodnej vody. „Projekt sme zmenili a práce pokračujú normálne ďalej,“ povedal Jánošík. Stavbárom pomáha aj mierna zima.

Doprava na lamačskej strane je teraz zložitá, vodiči by mali pozorne sledovať prenosné značky. Dúbravčania môžu využívať most na Harmincovu ulicu, hotová je aj estakáda, ktorá povedie priamo k severnému portálu tunela. Práve sa vymieňa podložie v pravom jazdnom pruhu v smere Brno – Bratislava.

V Mlynskej doline je dokončený definitívny povrch diaľnice aj s vodorovným značením, čiastočne sa už po ňom aj jazdí. Stále tu je stavebný areál, vidno však, že v tuneli sa svieti a funguje aj značenie.

Portály na premenlivé dopravné značenie stoja v Mlynskej doline i na lamačskej strane, teraz sa kladú káble. Ide o systém, ktorý informuje vodičov o aktuálnej dopravnej situácii, o teplote vzduchu a vozovky a o povolenej rýchlosti.

V tuneli je hotová klimatizácia, robia sa už len drobné práce. Podľa Magdalény Dobišovej zo stavebnej firmy Skanska je to napríklad čistenie odvodňovacieho systému vozovky, robí sa špárovanie a budú sa osádzať poklopy.

Trasa 1,5-kilometrového tunela vedie plytko pod povrchom, maximálne 30 metrov, na niektorých miestach okolo 10 metrov. Sú tu dve samostatné rúry, každá s dvoma jazdnými pruhmi pre jednosmernú premávku. Rúry sú prepojené spojovacou rúrou, cez ktorú sa dá prejsť autom.

Tunel začali raziť v októbri 2003. Slávnostná prerážka západnej rúry bola 11. marca 2005, o mesiac neskôr prerazili východnú rúru. Súbežne sa robila betonáž. Po stavebnej stránke dokončili tunel na sklonku roka 2005, vlani sa práce preniesli na cesty v okolí.

Tunel bude asi lacnejší

Kurzová strata hrozí japonskej banke JBIC, ktorá svojím úverom z veľkej časti financuje stavbu tunela. Celkové náklady na výstavbu sa v roku 2005 odhadovali na viac ako 3,5 miliardy korún. K 31. marcu 2005 bolo plnenie vo výške 2,7 miliardy, to ešte nebola hotová ani stavba tunela. V posledných mesiacoch sa kurz koruny tak posilnil, že stavba by nakoniec mohla slovenskú stranu stáť až o miliardu menej. Investor, ktorým je Národná diaľničná spolonosť, ani zhotoviteľ, teda japonsko-švédske združenie Taisei – Skanska, nechcú tento stav komentovať.

(lin)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 338
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 665
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 940
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 566
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 395
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 005
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 500
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 424
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 322
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 002
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu