SME

Skúšobná prevádzka tunela sa začne v apríli

Vodiči si v posledných týž­dňoch zvykali na dočasné dopravné riešenie pri vjazde do Bratislavy od Brna i v Mlynskej doline. Tranzitná i mestská doprava je odklonená na nové mestské komunikácie a ostane to tak až do leta, keď sa má spojazdniť tunel i okoli

V Mlynskej doline sa už čiastočne jazdí po zrekonštruovanej diaľnici, na Poliankach vozovka diaľnice nie je hotová, doprava je v oboch smeroch zložito odklonená.V Mlynskej doline sa už čiastočne jazdí po zrekonštruovanej diaľnici, na Poliankach vozovka diaľnice nie je hotová, doprava je v oboch smeroch zložito odklonená. (Zdroj: SME – MIROSLAVA COBULKOVÁ)

té cesty.

Tunel pod kopcom Sitina vedie od zoo k pracoviskám SAV na Poliankach, povedie cezeň diaľnica D2 v úseku Lamačská cesta – Staré grunty. „V prvej etape ukončíme montáž technológií v tuneli, v apríli by mal ísť do skúšobnej prevádzky,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca investora, Národnej diaľničnej spoločnosti.

V druhej etape sa tunel prepojí s diaľnicou, ktorá sa rekonštruuje. Nedávno sa pri prestavbe na lamačskej strane zistila vysoká hladina spodnej vody. „Projekt sme zmenili a práce pokračujú normálne ďalej,“ povedal Jánošík. Stavbárom pomáha aj mierna zima.

Doprava na lamačskej strane je teraz zložitá, vodiči by mali pozorne sledovať prenosné značky. Dúbravčania môžu využívať most na Harmincovu ulicu, hotová je aj estakáda, ktorá povedie priamo k severnému portálu tunela. Práve sa vymieňa podložie v pravom jazdnom pruhu v smere Brno – Bratislava.

V Mlynskej doline je dokončený definitívny povrch diaľnice aj s vodorovným značením, čiastočne sa už po ňom aj jazdí. Stále tu je stavebný areál, vidno však, že v tuneli sa svieti a funguje aj značenie.

Portály na premenlivé dopravné značenie stoja v Mlynskej doline i na lamačskej strane, teraz sa kladú káble. Ide o systém, ktorý informuje vodičov o aktuálnej dopravnej situácii, o teplote vzduchu a vozovky a o povolenej rýchlosti.

V tuneli je hotová klimatizácia, robia sa už len drobné práce. Podľa Magdalény Dobišovej zo stavebnej firmy Skanska je to napríklad čistenie odvodňovacieho systému vozovky, robí sa špárovanie a budú sa osádzať poklopy.

Trasa 1,5-kilometrového tunela vedie plytko pod povrchom, maximálne 30 metrov, na niektorých miestach okolo 10 metrov. Sú tu dve samostatné rúry, každá s dvoma jazdnými pruhmi pre jednosmernú premávku. Rúry sú prepojené spojovacou rúrou, cez ktorú sa dá prejsť autom.

Tunel začali raziť v októbri 2003. Slávnostná prerážka západnej rúry bola 11. marca 2005, o mesiac neskôr prerazili východnú rúru. Súbežne sa robila betonáž. Po stavebnej stránke dokončili tunel na sklonku roka 2005, vlani sa práce preniesli na cesty v okolí.

Tunel bude asi lacnejší

Kurzová strata hrozí japonskej banke JBIC, ktorá svojím úverom z veľkej časti financuje stavbu tunela. Celkové náklady na výstavbu sa v roku 2005 odhadovali na viac ako 3,5 miliardy korún. K 31. marcu 2005 bolo plnenie vo výške 2,7 miliardy, to ešte nebola hotová ani stavba tunela. V posledných mesiacoch sa kurz koruny tak posilnil, že stavba by nakoniec mohla slovenskú stranu stáť až o miliardu menej. Investor, ktorým je Národná diaľničná spolonosť, ani zhotoviteľ, teda japonsko-švédske združenie Taisei – Skanska, nechcú tento stav komentovať.

(lin)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 365
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 885
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 222
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 028
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 801
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 825
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 029
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 431
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 000
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 443
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 235
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu