„Nedostali sme žiadne stanovisko, bolo nám uprené právo na obhajobu aj prezumpcia neviny,“ povedal Hrádek. Dodal, že v tejto súvislosti podá trestné oznámenie.
Podľa výsledkov inšpekcie Marianum neoprávnene vyžaduje platby za služby vopred, medzi nedostatkami bolo duplicitné účtovanie, vyúčtovanie neobjednaných služieb a zlý reklamačný poriadok.
Inšpektori vyčítajú tejto príspevkovej organizácii mesta aj neprehľadnú evidenciu cien pre spotrebiteľa. Tvrdia, že jeden úkon môže byť súčasťou viacerých položiek a dochádza k viazaniu služieb, keďže spotrebiteľ si musí v prípade kremačných a cintorínskych poplatkov objednať komplexný balík služieb.
Kontrolóri preukázali poškodenie zákazníkov v deviatich zo 17 náhodne vybraných prípadov.
Hrádek tvrdí, že takmer všetky pohrebné služby vo svete vyberajú peniaze vopred. „Robia tak aj ostatné pohrebné služby v Bratislave a im to inšpekcia nevytkla,“ povedal.
Čo sa týka viazanosti jednotlivých služieb, scenár pohrebného obradu je podľa jeho slov vždy špecifický, tvorí si ho objednávateľ, ktorý si sám vyberá jednotlivé položky. „Ak niektorá zo služieb nebola poskytnutá, peniaze mu vrátime.“
Na otázku ako je možné, že keď si položky určuje objednávateľ, ocitne sa medzi nimi aj taká, ktorú si neželal, odpovedal, že objednávatelia sú často psychicky vypätí a môžu svoje rozhodnutie zmeniť.
Kontrola pohrebníctvu Marianum vytkla aj to, že nevybavilo dve reklamácie v súlade so zákonom. Sťažovatelia sa ohradili voči účtovaniu nevykonaných služieb, ale žiadosti o vrátenie peňazí Marianum neuznalo napriek tomu, že boli opodstatnené. „To, či sme sťažnosti posúdili správne alebo nie, nemá právo posudzovať obchodná inšpekcia, ale súd,“ povedal Hrádek.
Inšpektori preverovali dodržiavanie zákona o ochrane spotrebiteľa v siedmich bratislavských pohrebných službách. Nedostatky zistili v dvoch pohrebníctvach – Marianum a v Prvej bratislavskej pohrebnej.
Autor: japa