SME

Volebné tváre väčšine nič nehovoria

Predvolebná kampaň volieb do orgánov samosprávy je v Bratislave v plnom prúde. Na každom kroku visia plagáty a billboardy kandidátov. Prevažne sú na nich fotografie tvárí a jednoduché slogany. Volí sa primátor, poslanci do mestského aj miestnych zastupite

Ľudia dávajú najavo, že mnohé volebné tváre sú im neznáme.Ľudia dávajú najavo, že mnohé volebné tváre sú im neznáme. (Zdroj: FOTO PRE SME – ELA NAHÁLKOVÁ)

ľstiev a starostovia.

Viacerí kandidáti sa v sloga­noch odvolávajú na vrátenie zelene Bratislave, hoci zeleň sa dá len ťažko vrátiť, iba zachovať a zveľadiť. Mnohí sľubujú niečo zadarmo, internet alebo dopravu. Súčasní starostovia a primátor pripomínajú svoje zásluhy z predošlého volebného obdobia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa odborníka na reklamu a vedúceho Katedry marketingovej komunikácie Univerzity Komenského Pavla Horňáka je na plagátoch a billboardoch veľa neznámych tvárí: „Myslím, že to nikomu nič nepovie, ľudia poznajú len pár kandidátov. Z profesionálneho hľadiska kampaň podľa mňa nie je zvládnutá na úrovni a politici si takto viac ublížia, ako pomôžu. Je toho zbytočne veľa a takéto zahlcovanie reklamou sa mi nezdá ani etické.“

SkryťVypnúť reklamu

Podľa najnovších prieskumov sú v objeme príjmov z reklamy na Slovensku billboardy na treťom mieste po televízii a tlači. Pri komunálnych voľbách však majú nezastupiteľné miesto. Predvolebná kampaň v rozhlase a televízii je podľa zákona o voľbách do orgánov samosprávy obcí zakázaná s výnimkou miestnych médií. Ak obec umožní kampaň v miestnom rozhlase alebo televízii, musí podľa zákona zabezpečiť rovnaké podmienky pre všetkých kandidátov.

Veľa reklamného priestoru majú politici nielen na billboardoch, ale aj v prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy. Podľa Romana Karabelliho, predsedu predstavenstva spoločnosti Recar, ktorá túto reklamu zabezpečuje, tvoria príjmy z predvolebnej reklamy približne 40 percent z celkových príjmov spoločnosti za tento mesiac.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré spôsoby propagácie volebných kandidátov sú na hraniciach etiky alebo dobrého vkusu. Medzi takéto reklamy patria napríklad plagáty súčasného primátora mesta Andreja Ďurkovského nalepené na kusoch kartónu na stĺpoch pouličného osvetlenia pri cestách, ktoré patria magistrátu. Z plagátov Mariána Kočnera, ktorý kandiduje za primátora, zas nie je na prvý pohľad jasné, či ponúka milión trom šťastlivcom za hlas pre seba, alebo len za účasť vo voľbách. Viacerí vynaliezaví kandidáti nalepili svoje plagáty na telefónne búdky alebo zastávky MHD. Kandidátka na starostku Petržalky Tatiana Mikušová využíva v kampani auto, ktoré má na prívese jej fotografiu s modrinou pod okom a slogan „Viac peňazí, viac policajtov v Petržalke“. Reklama, na ktorej sa striedali tváre Petra Čiernika a Moniky Beňovej s reklamou na whisky, sa už zmenila a whisky zmizla.

SkryťVypnúť reklamu

„Politická reklama by mala byť kultivovanejšia ako reklama na bežné produkty. Je iné, keď propagujete pivo a politického kandidáta do volieb. Na vine sú asi samotní zadávatelia reklamy, ktorým stačí, že je ich tvár vystavená na ulici, ale aj reklamné agentúry, ktoré sa pod reklamu podpíšu,“ myslí si Horňák.

Anketa

Čo hovoria na predvolebnú kampaň občania a či poznajú kandidátov.

Božena Baluchová, 27 rokov, študentka: „Nedá sa to prehliadnuť. Každý deň sa vozím do školy autobusom z Dlhých dielov a električkou do centra. Celú cestu lemujú billboardy a vývesné tabule. Registrujem kandidátov na primátora, keďže tam sú mediálne známe mená. Mená, ktoré sa týkajú Karlovej Vsi, nepoznám.“

Peter Perešéni, 65 rokov, dôchodca: „Kampaň veľmi nesledujem. Billboardy a plagáty som zachytil a myslím si, že je to také klišé, ktoré bolo, je aj bude naďalej. Najhoršie sú slogany.“

Zuzana Slováková, 26 rokov, postgraduálna študentka: „Plagáty sú viditeľné, aspoň má človek povedomie, kto ide do volieb, ale nevie si podľa toho vytvoriť názor, či dotyčnému dať hlas, alebo nie.“

Lida Jurigová, 56 rokov, administratívna pracovníčka: „Veľmi som sa zatiaľ o to nezaujímala. Billboardy sú ako vždy, veľa mi to nenapovedá k rozhodnutiu, koho voliť. Je to také fádne.“

Anna, 62 rokov, dôchodkyňa: „Všimla som si plagáty, niektorých ľudí poznám, iných nie. Myslím, že je škoda peňazí na také veľké billboardy, stačí aj drobný plagátik. Kto chce, ten sa zúčastní, a kto nechce, aj tak nepríde.“

Tomáš Rybár, 22 rokov, študent: „Kampaň vnímam veľmi negatívne, lebo po a: volí sa strašne veľa vecí naraz a nedá sa v tom vyznať a po b: kampane nemám rád. Bežný politický spotrebiteľ nemá šancu sa v tom vyznať a tak asi aj tie voľby dopadnú.“

(ena)

Súčasnému primátorovi niekde stačí kus kartónu a stĺp, iní si vybrali napohľad dôstojnejšie miesto – telefónnu búdku.

Nedôstojne umiestnený plagát kandidáta za poslanca v Petržalke na nosorožcovi.

FOTO PRE SME – ELA NAHÁLKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 768
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 763
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 404
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 304
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 816
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 586
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 422
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 910
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 542
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 202
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 918
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 499
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 850
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 531
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 313
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu