ľstiev a starostovia.
Viacerí kandidáti sa v sloganoch odvolávajú na vrátenie zelene Bratislave, hoci zeleň sa dá len ťažko vrátiť, iba zachovať a zveľadiť. Mnohí sľubujú niečo zadarmo, internet alebo dopravu. Súčasní starostovia a primátor pripomínajú svoje zásluhy z predošlého volebného obdobia.
Podľa odborníka na reklamu a vedúceho Katedry marketingovej komunikácie Univerzity Komenského Pavla Horňáka je na plagátoch a billboardoch veľa neznámych tvárí: „Myslím, že to nikomu nič nepovie, ľudia poznajú len pár kandidátov. Z profesionálneho hľadiska kampaň podľa mňa nie je zvládnutá na úrovni a politici si takto viac ublížia, ako pomôžu. Je toho zbytočne veľa a takéto zahlcovanie reklamou sa mi nezdá ani etické.“
Podľa najnovších prieskumov sú v objeme príjmov z reklamy na Slovensku billboardy na treťom mieste po televízii a tlači. Pri komunálnych voľbách však majú nezastupiteľné miesto. Predvolebná kampaň v rozhlase a televízii je podľa zákona o voľbách do orgánov samosprávy obcí zakázaná s výnimkou miestnych médií. Ak obec umožní kampaň v miestnom rozhlase alebo televízii, musí podľa zákona zabezpečiť rovnaké podmienky pre všetkých kandidátov.
Veľa reklamného priestoru majú politici nielen na billboardoch, ale aj v prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy. Podľa Romana Karabelliho, predsedu predstavenstva spoločnosti Recar, ktorá túto reklamu zabezpečuje, tvoria príjmy z predvolebnej reklamy približne 40 percent z celkových príjmov spoločnosti za tento mesiac.
Niektoré spôsoby propagácie volebných kandidátov sú na hraniciach etiky alebo dobrého vkusu. Medzi takéto reklamy patria napríklad plagáty súčasného primátora mesta Andreja Ďurkovského nalepené na kusoch kartónu na stĺpoch pouličného osvetlenia pri cestách, ktoré patria magistrátu. Z plagátov Mariána Kočnera, ktorý kandiduje za primátora, zas nie je na prvý pohľad jasné, či ponúka milión trom šťastlivcom za hlas pre seba, alebo len za účasť vo voľbách. Viacerí vynaliezaví kandidáti nalepili svoje plagáty na telefónne búdky alebo zastávky MHD. Kandidátka na starostku Petržalky Tatiana Mikušová využíva v kampani auto, ktoré má na prívese jej fotografiu s modrinou pod okom a slogan „Viac peňazí, viac policajtov v Petržalke“. Reklama, na ktorej sa striedali tváre Petra Čiernika a Moniky Beňovej s reklamou na whisky, sa už zmenila a whisky zmizla.
„Politická reklama by mala byť kultivovanejšia ako reklama na bežné produkty. Je iné, keď propagujete pivo a politického kandidáta do volieb. Na vine sú asi samotní zadávatelia reklamy, ktorým stačí, že je ich tvár vystavená na ulici, ale aj reklamné agentúry, ktoré sa pod reklamu podpíšu,“ myslí si Horňák.
Anketa
Čo hovoria na predvolebnú kampaň občania a či poznajú kandidátov.
Božena Baluchová, 27 rokov, študentka: „Nedá sa to prehliadnuť. Každý deň sa vozím do školy autobusom z Dlhých dielov a električkou do centra. Celú cestu lemujú billboardy a vývesné tabule. Registrujem kandidátov na primátora, keďže tam sú mediálne známe mená. Mená, ktoré sa týkajú Karlovej Vsi, nepoznám.“
Peter Perešéni, 65 rokov, dôchodca: „Kampaň veľmi nesledujem. Billboardy a plagáty som zachytil a myslím si, že je to také klišé, ktoré bolo, je aj bude naďalej. Najhoršie sú slogany.“
Zuzana Slováková, 26 rokov, postgraduálna študentka: „Plagáty sú viditeľné, aspoň má človek povedomie, kto ide do volieb, ale nevie si podľa toho vytvoriť názor, či dotyčnému dať hlas, alebo nie.“
Lida Jurigová, 56 rokov, administratívna pracovníčka: „Veľmi som sa zatiaľ o to nezaujímala. Billboardy sú ako vždy, veľa mi to nenapovedá k rozhodnutiu, koho voliť. Je to také fádne.“
Anna, 62 rokov, dôchodkyňa: „Všimla som si plagáty, niektorých ľudí poznám, iných nie. Myslím, že je škoda peňazí na také veľké billboardy, stačí aj drobný plagátik. Kto chce, ten sa zúčastní, a kto nechce, aj tak nepríde.“
Tomáš Rybár, 22 rokov, študent: „Kampaň vnímam veľmi negatívne, lebo po a: volí sa strašne veľa vecí naraz a nedá sa v tom vyznať a po b: kampane nemám rád. Bežný politický spotrebiteľ nemá šancu sa v tom vyznať a tak asi aj tie voľby dopadnú.“
(ena)
Súčasnému primátorovi niekde stačí kus kartónu a stĺp, iní si vybrali napohľad dôstojnejšie miesto – telefónnu búdku.
Nedôstojne umiestnený plagát kandidáta za poslanca v Petržalke na nosorožcovi.
FOTO PRE SME – ELA NAHÁLKOVÁ