SME

Mestská doprava je zdroj pesimizmu

Od roku 1990 v meste pravidelne pribúda deväť- až desaťtisíc áut ročne. Dnes máme 243-tisíc vozidiel s identifikačným číslom, čiže na jedného obyvateľa asi 1,8 vozidla. Touto informáciou otvoril námestník primátora pre dopravu Karol Kolada pondelkový deba

tný večer v bývalom Véčku. Okrem neho prišiel aj Karol Kajdi z dopravného podniku a Peter Klučka z firmy Bratislavská integrovaná doprava.

Tentoraz, možno zo záujmu, možno preto, lebo idú voľby, sedeli známi ľudia aj v publiku. Prišli komunálni poslanci Pavel Blažej a Peter Tatár, hlavný architekt Štefan Šlachta a pracovníci magistrátu – Tatiana Kratochvílová z oddelenia cestného hospodárstva a Ivan Macko, zodpovedný za územný rozvoj mesta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ten sa však napriek vyzvaniu moderátorky k veciam súvisiacim s dopravou vyjadriť nechcel.

SkryťVypnúť reklamu

Ohnivá diskusia sa týkala najväčšieho problému Bratislavy – dopravy, s ktorou súvisí aj nová investičná výstavba. V meste sú zápchy, pri najmenšom probléme, akým je sneženie či nehoda na jednom z uzlov, vznikajú kritické situácie.

V meste vznikajú polyfunkčné kolosy a byty, a tak pribúd áut, ktoré potom stoja v zápchach. Čoraz menej ľudí využíva hromadnú dopravu, ale aj tí, čo sú na ňu odkázaní, na ňu nadávajú. Kedysi bol pomer hromadnej dopravy k individuálnej 70 ku 30, dnes je to skoro jedna k jednej. „Nerobme si ilúzie, že tento trend zastavíme,“ povedal Klučka.

Prilákať aspoň určitú časť ľudí späť do hromadnej dopravy by mohlo okrem zlepšenia služieb hromadnej dopravy aj zavedenie integrovanej dopravy. Tú plánuje mesto spolu so SAD a železnicami v roku 2008. Na jeden lístok by mohli Bratislavčania aj ľudia z okolia cestovať vlakom, diaľkovým autobusom či MHD.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom sú aj peniaze. „Mestské cesty i MHD využívajú aj dochádzajúci ľudia, ale kde sú od nich dane?“ spýtala sa Kratochvílová. Z päťmiliardového rozpočtu mesta ide na dopravu polovica. Podľa zákona sa pritom obec môže zadlžiť len do polovice svojho rozpočtu. Bratislava už išla na maximum.

Zmenu by si žiadalo linkovanie MHD, aby ľudia nemuseli prestupovať a voziť sa cez centrum, a viac kilometrov električkových tratí, povedali ďalší diskutujúci. Jedna rýchloelektrička v Petržalke situáciu podľa nich nevyrieši.

„Aby bola doprava efektívna, Bratislava by mala mať pri svojej veľkosti 80 kilometrov koľají, a má 36,“ povedal odborník na dopravu Juraj Hrubiško.

Treba aj obmedziť tranzitnú dopravu v meste – pomôcť má nultý diaľničný okruh a tunel Sitina.

SkryťVypnúť reklamu

„Ale nie je všetko len o peniazoch,“ povedal jeden z diskutujúcich. Zlepšiť situáciu by mohlo rozšírenie pešej zóny, ale v takej podobe, ako je to teraz. „Denne tam musíme uhýbať pred autami,“ povedala režisérka Marta Gogálová.

Hlavné príčiny zlého stavu

– málo peňazí v mestskom rozpočte, napríklad na zahustenie liniek hromadnej dopravy či na rekonštrukcie ciest

– chýbajúca vízia či systémové riešenie

– zahusťovanie zástavby bez napojenia na verejnú dopravu, čo vytvára nové zdroje masovej individuálnej dopravy

– slabá preferencia hromadnej dopravy na križovatkách

– živelný boom automobilizmu

– malá atraktivita hromadnej dopravy

Možné riešenia

– zaviesť integrovanú dopravu so záchytnými parkoviskami

– zlepšiť služby hromadnej dopravy

– obmedziť veľkorozmernú výstavbu na miestach, ktoré už dnes neunesú dopravnú záťaž

– obmedziť tranzitnú dopravu v meste a rozšíriť pešiu zónu v centre

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 989
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 942
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 134
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 368
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 814
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 098
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 688
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 753
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 320
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 154
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 673
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 197
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 950
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 555
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu