Dvojmesačné testovanie ukázalo, že tichá a úsporná električka, ktorú vyrobil český výrobca pre talianske mesto Cagliari, by bola vhodná aj pre nosný dopravný systém v Bratislave.
Dopravná situácia na najväčšom sídlisku na Slovensku je nevyhovujúca. Jazdia tu len autobusy, mnohé po životnosti, navyše dopravný podnik minulý rok skrátil či zrušil niektoré linky, aby ušetril. Alternatívou má byť moderná rýchloelektrička.
Nosný systém či električka
Nosný systém je volebnou témou číslo jeden. Má ísť o jednu električkovú trať, ktorá pretne sídlisko naprieč.
Ľudia z ministerstva životného prostredia hovoria, že jednu trať nemožno označiť za nosný systém, ktorým malo byť pôvodne metro. Na to však niet peňazí. Mesto tvrdí, že električka má byť základom koľajového systému, na ktorý by sa malo v budúcnosti napojiť celé mesto.
Prípravy napredujú
Po prieťahoch so získaním stanoviska od ministerstva životného prostredia teraz mesto tvrdí, že príprava napreduje. „Stanovujeme podmienky na výberové konanie na projektanta,“ povedala Eva Chudinová z magistrátu.
Zároveň s tým prebieha sondáž pilierov Starého mosta. Ten dnes využívajú v dvoch jazdných pruhoch autá a autobusy, no po dokončení električkovej trate tu majú byť už len koľaje. Podmienkou však je rekonštrukcia mosta.
Chudinová nevedela povedať, ako dlho bude sondáž a výber projektanta trvať. Podľa primátora Andreja Ďurkovského by sa hneď po dokončení mala trať napojiť na Šafárikovom námestí na existujúcu sieť električiek v meste. Celú výstavbu chce mesto zvládnuť za osem miliárd korún.
Kandidáti na električku
Jednou z vecí, za ktoré ministerstvo mesto kritizovalo, bolo to, že nemá určený typ električky, ktorý by mal v Petržalke jazdiť. Testovaná električka určená pre Taliansko je jednou z možností.
Električka je obojsmerná, nízkopodlažná a klimatizovaná. Zmestí sa do nej 279 cestujúcich pri obsadenosti štyria cestujúci na meter štvorcový, z toho 44 ľudí si môže sadnúť.
Pre test bolo treba podvozok električky upraviť na rozchod na 1000 milimetrov, hoci tak nebola postavená. Dĺžka električky je 30,5 metra, čo zodpovedá našej súprave dvoch električiek typu T6. Maximálna rýchlosť je 70 kilometrov za hodinu.
Okrem toho mesto rokuje aj o skúškach vozidiel zo Záhrebu a Innsbrucku. Obe tieto električky sú už postavené na rozchod 1000 milimetrov.
Električky, ktoré jazdia v meste dnes, sú veľmi hlučné. „Hlavným zdrojom hlučnosti je podvozok, ktorý sa výrazne nezmenil od roku 1927,“ povedala Mária Račková z magistrátu.