SME

Nosný systém sa už chystá

V minulých týždňoch bolo na trati z Krasnian do Rače vidno modernú električku, ktorá by mohla v budúcnosti voziť Petržalčanov.

Električka, ktorú v uplynulých dňoch testoval dopravný podnik, je síce určená pre talianske mesto Cagliari, ale Bratislava by ju mohla využiť na trať v Petržalke.Električka, ktorú v uplynulých dňoch testoval dopravný podnik, je síce určená pre talianske mesto Cagliari, ale Bratislava by ju mohla využiť na trať v Petržalke. (Zdroj: SITA)

Dvojmesačné testovanie ukázalo, že tichá a úsporná električka, ktorú vyrobil český výrobca pre talianske mesto Cagliari, by bola vhodná aj pre nosný dopravný systém v Bratislave.

Dopravná situácia na najväčšom sídlisku na Slovensku je nevyhovujúca. Jazdia tu len autobusy, mnohé po životnosti, navyše dopravný podnik minulý rok skrátil či zrušil niektoré linky, aby ušetril. Alternatívou má byť moderná rýchloelektrička.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nosný systém či električka

Nosný systém je volebnou témou číslo jeden. Má ísť o jednu električkovú trať, ktorá pretne sídlisko naprieč.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia z ministerstva životného prostredia hovoria, že jednu trať nemožno označiť za nosný systém, ktorým malo byť pôvodne metro. Na to však niet peňazí. Mesto tvrdí, že električka má byť základom koľajového systému, na ktorý by sa malo v budúcnosti napojiť celé mesto.

Prípravy napredujú

Po prieťahoch so získaním stanoviska od ministerstva životného prostredia teraz mesto tvrdí, že príprava napreduje. „Stanovujeme podmienky na výberové konanie na projektanta,“ povedala Eva Chudinová z magistrátu.

Zároveň s tým prebieha sondáž pilierov Starého mosta. Ten dnes využívajú v dvoch jazdných pruhoch autá a autobusy, no po dokončení električkovej trate tu majú byť už len koľaje. Podmienkou však je rekonštrukcia mosta.

Chudinová nevedela povedať, ako dlho bude sondáž a výber projektanta trvať. Podľa primátora Andreja Ďurkovského by sa hneď po dokončení mala trať napojiť na Šafárikovom námestí na existujúcu sieť električiek v meste. Celú výstavbu chce mesto zvládnuť za osem miliárd korún.

SkryťVypnúť reklamu

Kandidáti na električku

Jednou z vecí, za ktoré ministerstvo mesto kritizovalo, bolo to, že nemá určený typ električky, ktorý by mal v Petržalke jazdiť. Testovaná električka určená pre Taliansko je jednou z možností.

Električka je obojsmerná, nízkopodlažná a klimatizovaná. Zmestí sa do nej 279 cestujúcich pri obsadenosti štyria cestujúci na meter štvorcový, z toho 44 ľudí si môže sadnúť.

Pre test bolo treba podvozok električky upraviť na rozchod na 1000 milimetrov, hoci tak nebola postavená. Dĺžka električky je 30,5 metra, čo zodpovedá našej súprave dvoch električiek typu T6. Maximálna rýchlosť je 70 kilometrov za hodinu.

Okrem toho mesto rokuje aj o skúškach vozidiel zo Záhrebu a Innsbrucku. Obe tieto električky sú už postavené na rozchod 1000 milimetrov.

SkryťVypnúť reklamu

Električky, ktoré jazdia v meste dnes, sú veľmi hlučné. „Hlavným zdrojom hlučnosti je podvozok, ktorý sa výrazne nezmenil od roku 1927,“ povedala Mária Račková z magistrátu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 244
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 558
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 122
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 023
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 850
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 360
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 259
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 678
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 439
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 205
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 389
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 523
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 15 939
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 459
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu