BRATISLAVA 11. októbra (SITA) - Nízkopodlažnú električku podobnú tej, aká by mala premávať v Bratislave po dokončení dráhy z Petržalky do centra mesta, bude bratislavský Dopravný podnik (DPB) testovať od budúceho pondelka do 10. novembra. Ako na dnešnom brífingu v Bratislave informoval námestník bratislavského primátora pre dopravu Karol Kolada, DPB bude testovať električku značky Škoda 06T, ktorú výrobca zhotovil pre talianske mesto Cagliari. V Bratislave ju otestujú na základe zmluvy medzi DPB a plzenskou firmou Škoda Transportation. "Je to výborný spôsob, ako si zadarmo otestovať koľajové trate v meste pred nákupom nízkopodlažných električiek," skonštatoval Kolada. DPB otestuje, či sú oblúky trate vhodné na podobný typ vozidiel, zmeria hlučnosť a vibrácie električky, porovná tiež ich spotrebu s električkami, ktoré v súčasnosti v Bratislave premávajú. Nízkopodlažná električka bude jazdiť bez cestujúcich cez deň i v noci, medzi Račou a Dúbravkou. Skúšky rýchlosti budú na úseku medzi Dolnými a Hornými Krčacami. "Električku budú skúšať až pri 70-kilometrovej rýchlosti," dodal Kolada.
Škoda 06 T je obojsmerná, nízkopodlažná, klimatizovaná električka pre rozchod 950 milimetrov, pre skúšky v Bratislave ju upravili na tisícmilimetrový rozchod. Vozidlo tvorí päť článkov, ktoré sú prepojené kĺbmi. Je dlhá 30,5 metra a má kapacitu 279 cestujúcich, z ktorých 44 si môže sadnúť. DPB rokuje aj o testovaní záhrebského vozidla Končar a električky Bombardier vyrobené pre mesto Innsbruck. Obe majú rozchod tisíc milimetrov.
Výstavba rýchlodráhy pre električku a nákup nízkopodlažných vozidiel by malo stáť osem miliárd korún, mesto plánuje projekt sčasti financovať z 3,2-miliardového úveru, ktorý si vzalo v roku 2004 a chce sa uchádzať aj o štátne dotácie. V tomto roku na ňu vedenie mesta vyčlenilo 120 miliónov, ďalší rok 1,7 miliardy korún, stavať by ju mali vyše dvoch rokov. Plánovaný začiatok výstavby magistrát odhaduje na budúci rok. Trať rýchlodráhy by mala viesť z Janíkovho dvora na juhu Petržalky popri Draždiaku, cez Háje, Bosákovu, Einsteinovu a Viedenskú cestu a cez Dunaj po zrekonštruovanom Starom moste na Šafárikovo námestie. Na rýchlodráhe by mali premávať odhlučnené, nízkopodlažné električky, ktoré môžu dosiahnuť rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Na dodávateľa vozidiel pre nosný systém MHD mesto vypíše medzinárodný tender. Nový systém si vyžiada aj reorganizáciu autobusovej dopravy v Petržalke.