SME

Ministerstvo: električka je nedotiahnutá

Električka naprieč Petržalkou, ktorá má podľa mesta byť základom nosného systému, sa blíži k výstavbe. Mesto už dostalo stanovisko ministerstva životného prostredia, ktoré štúdiu o električke posudzovalo od janára.

Vyústenie električky na Šafárikovom námestí podľa ministerstva naruší existujúcu dopravu. Možno napríklad očakávať zápchy na Vajanského nábreží. FOTO SME -PETER ŽÁKOVIČ

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Električka naprieč Petržalkou, ktorá má podľa mesta byť základom nosného systému, sa blíži k výstavbe. Mesto už dostalo stanovisko ministerstva životného prostredia, ktoré štúdiu o električke posudzovalo od janára.

Stanovisko ministerstva je síce len odporúčajúce, ale obsahuje výhrady voči zámeru mesta. V mnohých bodoch ide o zásadné výhrady. Podľa ministerstva sa nedali domyslieť niektoré vplyvy, ktoré by výstavba a prevádzka električky mali na životné prostredie a život vôbec, lebo štúdia mesta bola nekontrétna. Chýbal typ vozňa, od neho sa odvíjajúca hluková štúdia, prerozdelenie dopravy po odstavení Starého mosta, lebo ten má byť vyhradený už len pre električku.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom sú aj plánované náklady osem miliárd, za ktoré sa ťažko zvládne aj rekonštrukcia Starého mosta, ktorá bude nevyhnutná.

Teraz sa už môže začať s prípravou projektu a výberom dodávateľov.

Tieto kroky sú potrebné na získanie územného rozhodnutia a stavebného povolenia, aby sa mohlo začať stavať. Stavbu bude povoľovať Stavebný úrad Petržalky aj Starého Mesta, lebo sa týka oboch mestských častí. "Pri dobrom postupe by sa mohlo začať stavať v druhej polovici budúceho roka," povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.

Električka má spojiť 5840-metrovou traťou Janíkov dvor a Šafárikovo námestie, má mať deväť staníc. Mesto navrhlo tri varianty riešenia. Prvý je estakádny, čiže električka by križovala Petržalku na vyvýšenej trati.

SkryťVypnúť reklamu

Druhý, povrchový variant by vyžadoval, aby sa súčasné križujúce cesty prestavali a viedli nad traťou ako nadjazdy. Tretí variant je polozapustený, ten by na problematických miestach išiel pod povrchom zeme. Pri druhom a treťom variante by bolo okrem toho treba trať na povrchu súvisle oplotiť z bezpečnostných dôvodov, lebo električky by mali mať husté intervaly. Na to, ktorý variant je najvýhodnejší, sú rôzne názory. "Mesto akceptuje odporúčanie ministerstva na kombináciu estakádneho a povrchového variantu," povedala Chudinová.

Nedoriešené sú podľa ministerstva aj nadväzujúce stavby, napríklad rekonštrukcia svetelných križovatiek na Šafárikovom námestí a križovatky Bosákova - Farského - Jantárová cesta. Chýba predstava o tom, ako bude trať nadväzovať na existujúce prostredie. Petržalská samospráva namietala, že trať vytvorí na sídlisku nevhodnú bariéru a znehodnotí cenné pozemky.

SkryťVypnúť reklamu

Takisto vraj vyjde nazmar revitalizácia Chorvátskeho ramena. Podľa ministerstva však má byť rameno špeciálne premostené, aby tade mohla migrovať fauna.

Najvážnejšou výhradou je však to, že chýba výhľad do budúcnosti - ako sa má nosný systém doriešiť. Mesto v minulosti naznačilo, že sa pri Dunaji trať pripraví tak, aby mohla, ak sa nájdu peniaze, viesť popod rieku. Jej vyústenie na Šafárikovom námestí je však podľa odborníkov problematické. Pýtajú sa, čo bude s ostatnými cestujúcimi, keďže je odhad, že električku by využívalo asi desať percent Petržalčanov.


Čo má urobiť mesto

Ministerstvo životného prostredia odporúča mestu, aby v ďalšej príprave nosného systému doplnilo 35 bodov. Sú to napríklad:

  • definícia nosného systému a jeho koncepcia do budúcnosti
  • hluková štúdia
  • model napojenia trate na okolie
  • štúdia dopadu na dopravu
  • štúdia z hľadiska vplyvu na Dunaj
  • typ vozňa
  • podrobnosti o prestavbe Starého mosta
  • riešenie súvisiacich stavieb
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 789
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 527
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 447
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 282
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 146
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 793
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 388
  8. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 368
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica Ružinov.

Uplatňujeme nulovú toleranciu k drogám, tvrdí UNB.


7
Voči doláru sa rubeľ dostal na 83.

Silnejúca mena už robí problémy rozpočtu.


10
Ilustračné foto

Na pozadí je zrejme tvrdý stret s kartelmi.


Jakub Bronec a 1 ďalší 8
Trump, Putin a ďalší siloví lídri prinášajú „vek nemieru“.

Dnešná globálna politika je ako nevydarené manželstvo.


Mark Leonard 19
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 921
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 551
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 265
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 970
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 517
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 023
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 534
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 361
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu