Vyústenie električky na Šafárikovom námestí podľa ministerstva naruší existujúcu dopravu. Možno napríklad očakávať zápchy na Vajanského nábreží. FOTO SME -PETER ŽÁKOVIČ |
Električka naprieč Petržalkou, ktorá má podľa mesta byť základom nosného systému, sa blíži k výstavbe. Mesto už dostalo stanovisko ministerstva životného prostredia, ktoré štúdiu o električke posudzovalo od janára.
Stanovisko ministerstva je síce len odporúčajúce, ale obsahuje výhrady voči zámeru mesta. V mnohých bodoch ide o zásadné výhrady. Podľa ministerstva sa nedali domyslieť niektoré vplyvy, ktoré by výstavba a prevádzka električky mali na životné prostredie a život vôbec, lebo štúdia mesta bola nekontrétna. Chýbal typ vozňa, od neho sa odvíjajúca hluková štúdia, prerozdelenie dopravy po odstavení Starého mosta, lebo ten má byť vyhradený už len pre električku.
Problémom sú aj plánované náklady osem miliárd, za ktoré sa ťažko zvládne aj rekonštrukcia Starého mosta, ktorá bude nevyhnutná.
Teraz sa už môže začať s prípravou projektu a výberom dodávateľov.
Tieto kroky sú potrebné na získanie územného rozhodnutia a stavebného povolenia, aby sa mohlo začať stavať. Stavbu bude povoľovať Stavebný úrad Petržalky aj Starého Mesta, lebo sa týka oboch mestských častí. "Pri dobrom postupe by sa mohlo začať stavať v druhej polovici budúceho roka," povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.
Električka má spojiť 5840-metrovou traťou Janíkov dvor a Šafárikovo námestie, má mať deväť staníc. Mesto navrhlo tri varianty riešenia. Prvý je estakádny, čiže električka by križovala Petržalku na vyvýšenej trati.
Druhý, povrchový variant by vyžadoval, aby sa súčasné križujúce cesty prestavali a viedli nad traťou ako nadjazdy. Tretí variant je polozapustený, ten by na problematických miestach išiel pod povrchom zeme. Pri druhom a treťom variante by bolo okrem toho treba trať na povrchu súvisle oplotiť z bezpečnostných dôvodov, lebo električky by mali mať husté intervaly. Na to, ktorý variant je najvýhodnejší, sú rôzne názory. "Mesto akceptuje odporúčanie ministerstva na kombináciu estakádneho a povrchového variantu," povedala Chudinová.
Nedoriešené sú podľa ministerstva aj nadväzujúce stavby, napríklad rekonštrukcia svetelných križovatiek na Šafárikovom námestí a križovatky Bosákova - Farského - Jantárová cesta. Chýba predstava o tom, ako bude trať nadväzovať na existujúce prostredie. Petržalská samospráva namietala, že trať vytvorí na sídlisku nevhodnú bariéru a znehodnotí cenné pozemky.
Takisto vraj vyjde nazmar revitalizácia Chorvátskeho ramena. Podľa ministerstva však má byť rameno špeciálne premostené, aby tade mohla migrovať fauna.
Najvážnejšou výhradou je však to, že chýba výhľad do budúcnosti - ako sa má nosný systém doriešiť. Mesto v minulosti naznačilo, že sa pri Dunaji trať pripraví tak, aby mohla, ak sa nájdu peniaze, viesť popod rieku. Jej vyústenie na Šafárikovom námestí je však podľa odborníkov problematické. Pýtajú sa, čo bude s ostatnými cestujúcimi, keďže je odhad, že električku by využívalo asi desať percent Petržalčanov.
Čo má urobiť mesto
Ministerstvo životného prostredia odporúča mestu, aby v ďalšej príprave nosného systému doplnilo 35 bodov. Sú to napríklad:
- definícia nosného systému a jeho koncepcia do budúcnosti
- hluková štúdia
- model napojenia trate na okolie
- štúdia dopadu na dopravu
- štúdia z hľadiska vplyvu na Dunaj
- typ vozňa
- podrobnosti o prestavbe Starého mosta
- riešenie súvisiacich stavieb