rov. Stavba developerskej spoločnosti J&T má teraz o štyri metre viac ako doteraz najvyššia budova Národnej banky Slovenska.
„Táto veža je základom pre budúci bratislavský Downtown, teda štvrť, kde sa výškové budovy budú koncentrovať,“ povedal včera hlavný architekt mesta Štefan Šlachta. Niektoré sú už podľa neho naprojektované, napríklad druhá fáza výstavby novej mestskej štvrte Eurovea, iné ešte na vypracovanie čakajú. „Je to v poriadku, chápem to ako prvý krok,“ dodal architekt.
Budova bude mať po dokončení rekonštrukcie 28 poschodí. Na streche sa bude nachádzať otvorená presklená časť, ktorá bude slúžiť ako VIP zóna s výhľadom na celé mesto.
Nákladná rekonštrukcia objektu, postaveného v 80. rokoch sa začala v závere roka 2004, jej ukončenie je naplánované na jeseň. Náklady na získanie a rekonštrukciu budovy sú vyčíslené na takmer dve miliardy korún. Pri rekonštrukcii sa skorodovaný vonkajší skelet prekryl priehľadnou fasádou, čím budova získala aj viac plochy interiérov. Predtým medzi fasádou a sklom bol ešte veľkorysý polmetrový priestor pre zastaranú vzduchotechniku a umývačov okien. Úpravou teda investor ešte získal 1,2 metra na každom poschodí.
Po dokončení rekonštrukcie budú na prvom a druhom podlaží obchodné priestory, služby a relax, v suteréne skladové priestory. Ostatné podlažia budú slúžiť ako kancelárske priestory vysokého štandardu. Bude tu tiež banka, kaviareň, reštaurácia a fitnescentrum.
Budova bude mať aj modernú požiarnu signalizáciu a 24hodinovú ostrahu.
Vôbec najvyšším objektom v meste je vysielač STV na Kamzíku s 200 metrami. V jeho najširšej časti sa nachádza reštaurácia.
Mrakodrapy v New Yorku za 80 rokov narástli dvojnásobne
V New Yorku sa v 30. rokoch minulého storočia viedol urputný boj o to, kto postaví najvyšší mrakodrap mesta a v tom čase teda aj sveta.
Architekt H. Craig Severance plánoval postaviť budovu 40 Wall Street (známa dnes ako Trump Building) o 41 metrov vyššiu ako neďaleká Woolworth Building, dokončená v roku 1913.
Keď nový mrakodrap v apríli 1930 dokončili, meral 283 metrov. Čo je však dôležitejšie, mrakodrap mal byť podľa plánov aj o dve stopy (asi 60 centimetrov) vyšší ako v rovnakom čase stavaná budova Chrysleru. Tá mala merať 282 metrov.
Projektanti Chrysler Building však potajomky upravili zámer počas dokončovania stavby. Len mesiac po otvorení budovy 40 Wall Street na najvyšší bod svojej stavby posadili 38 metrov vysoký oceľový vrchol.
Najvyššou stavbou sveta sa teda 27. mája 1930 stal Chrysler Buiding. Táto stavba dokonca bola aj prvou, ktorá vôbec prekonala hranicu 1000 stôp (305 metrov).
Sláva však netrvala dlho, titul si mrakodrap udržal len rok, kým ho nepredčila budova Empire State, dokončená v roku 1931. Tá je dnes s 381 metrami opäť najvyššou budovou New Yorku.
Plánovaná Freedom Tower, ktorá bude stáť na mieste bývalých dvojičiek asi o štyri roky, bude mať 541 metrov.
ZDROJ – WWW.WIKIPEDIA.COM
Vysielač pre operátorov, vďaka ktorému sa včera Tower 115 stala najvyššou budovou Slovenska, sem dopravil vrtuľník. Pri hasení požiarov vo výškových budovách sa vrtuľníky používajú iba zriedka. FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ |
Ku každému požiaru, ktorý je v budove na vyššom ako treťom poschodí, pristupujú hasiči ako k požiaru výškovej budovy. V auguste tohto roka hasiči zasahovali práve v budove bývalého Presscentra, kde prebieha rekonštrukcia.
Hovorkyňa prezídia Hasičského a záchranného zboru Alena Bučeková povedala, že sa nedá presne určiť, do akej výšky je použitie techniky pri hasení zvonku efektívne.
Automobilové rebríky alebo automobilové plošiny dosiahnu do výšky od 30 do 70 metrov. Ich použitie závisí od konštrukcie vozidla aj od priestoru, v ktorom sa bude pohybovať. Bučeková hovorí, že do úvahy treba brať aj aktuálne počasie. Príliš silný vietor použitie techniky vo väčších výškach sťažuje.
Plošiny alebo rebríky sa využívajú najmä na podporu zásahu hasičov. Dostanú sa tak k požiaru rýchlejšie ako skupina, ktorá postupuje vnútornými únikovými cestami. Evakuácia cez plošiny alebo rebríky je zdĺhavejšia a náročnejšia, využíva sa menej.
V krajnom prípade sa pri hasení dá použiť vrtuľník. Bučeková povedala, že k dispozícii majú štyri vrtuľníky z ministerstva vnútra. V bytovej zástavbe sa však takmer nedajú použiť.
Pri evakuácii aj likvidácii požiaru sa najviac využívajú vnútorné únikové cesty. Výškové budovy majú viacero únikových ciest a evakuačných výťahov. Zväčša majú elektornickú požiarnu signalizáciu a stálu službu.
Každých 12 mesiacov robí obec v domoch protipožiarne prehliadky. Kontroluje požiarne evakuačné plány aj voľnosť únikových ciest. Zisťuje aj funkčnosť požiarnych vodovodov.
Ako sú chránené
Národná banka Slovenska – metodik ochrany pred požiarmi Ján Stodola povedal, že v budove majú nepretržitú strážnu službu, elektornickú požiarnu signalizáciu, stabilné hasiace zariadenia, požiarny evakuačný výťah, chránené únikové cesty a program ovládania technických zariadení v prípade požiaru. Elektornická signalizácia podľa potreby odpojí technické zariadenia v určitej zóne alebo v celej budove.
VÚB banka – hovorkyňa Alena Walterová povedala, že budova je vybavená systémom elektronickej požiarnej signalizácie. Ten vyhlasuje požiarny poplach na stanovišti nepretržitej strážnej bezpečnostnej služby a dáva povel na systém bezpečnostného ozvučenia budovy.
Slovenská televízia – v budove je elektornická požiarna signalizácia, ktorá vedie do ohlasovne požiarov. Majú 24-hodinovú stálu strážnu službu.
(dagu)