SME

Štefan Žáry: Bratislavský chodec

Pretože sme bývali dosť často sami, mal som možnosť vidieť zblízka všetky jeho prednosti, ale aj negatívnu stránku jeho povahy. Vedel byť prchký, provokoval cudzích, napádal nevinných chodcov i hostí vo verejnej miestnosti, zanevrel na priateľa aj pre ...

Bohumil Puskailer: Podhradie, Židovská ulica, 1966. Puskailer bol reportážny fotograf. Emigroval do Kanady a neskôr do Holandska. Vytvoril známu sériu fotografií bratislavského Podhradia.


Pretože sme bývali dosť často sami, mal som možnosť vidieť zblízka všetky jeho prednosti, ale aj negatívnu stránku jeho povahy. Vedel byť prchký, provokoval cudzích, napádal nevinných chodcov i hostí vo verejnej miestnosti, zanevrel na priateľa aj pre maličkosť (s jedným príslušníkom skupiny, básnikom, sa vyše roka nerozprával, údajne pre klebety!), vzbĺkol hnevom a hnal sa do bitky, čo sa mu zavše neoplatilo, lebo neoplýval silou. Vešiačik pliec mu ledva vystužil šaty, ktoré celý rok nosil alebo vymieňal s oblekom v záložni.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ako písal

Písal neľahko, možno povedať, že výrazy jeho myšlienkam naozaj nestačili. Prežúval, menil, prečiarkoval, vyhadzoval, dopĺňal, opravoval. Platilo o ňom: píše rozvážne, aby neublížil slovám.

Písal aj úhľadne, dokonale čitateľne, ináč by pri toľkých zásahoch v texte nerozlúštil po sebe ani slabiku. Do stroja iba ďobkal. Články mu prepisovali niektoré obdivovateľky, slečny z banky či redakcie, alebo ja v požičovni strojov, pretože Skarabeus sa na vlastný písací stroj nikdy nezmohol.

Rozmieňal sa v dennej drobnej práci. Na serióznejšiu, koncepčnú sa iba pripravoval.

Sny a predsavzatia

Jeho životným snom bolo napísať fundovanú štúdiu, vlastne súbor štúdií o Jankovi Kráľovi, ktoré by Divného Janka popri prevládajúcich romantizujúcich predstavách a k druhému pólu pritiahnutých črtách sociálneho a národného buriča vystihli a vyzdvihli ako revolucionára poézie. Sám bez otca, Považan hľadal domáceho otca slovenskému nadrealizmu v básnikovi, ktorý púšťal do sveta pesničku, čo nemá otca-matere.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalej plánoval literárnovedeckú prácu, ktorá by ukázala prínos nadrealizmu za dekádu jeho trvania v slovenskom etniku a jeho filiácie s českým, francúzskym, prípadne iným (srbským: Matiç, Ristiç, Davičo) surrealizmom a ktorá by vystopovala jeho osobitosť i závislosti. Ďalšou jeho víziou bolo nakladateľstvo, vydavateľský útvar kníh a časopisov, kde by on rozhodoval, viedol edičnú politiku, zostavoval edičný plán. V tomto smere en détail vlastne už začal. Spojil sa s kníhkupcom Neuwirthom na Špitálskej ulici v Bratislave a vydal niekoľko publikácií slušnej umeleckej úrovne, skvalitniac chudobný vojnový kníhkupecký trh.

Skarabeus, Neuwirth, Zenit

To sú stopy a pečate Považanových vydavateľských pokusov, nie celkom zanedbateľné, veď v posledne menovanom, v Zenite, vyšla napríklad Fabryho prelomová zbierka Ja je niekto iný, romány Giona, Alaina Fourniera a Maughama.

SkryťVypnúť reklamu

Úplne, nad očakávanie výsostne sa mu splnil vydavateľský sen po februári 1948, keď sa stal zakladateľom a prvým riaditeľom vydavateľstva Tatran, ktoré úspešne viedol až do smrti. Sen autorský zostal snom.

K životným štúdiám sa nedostal, nedovolil nával povinností v občianskom zamestnaní, zasiahla zákerná choroba.

(Pokračovanie nabudúce,

medzititulky SME.)

Súčasťou edície Bratislava - Pressburg, ktorú vydáva Albert Marenčin - Vydavateľstvo PT, je aj kniha Štefana Žáryho Bratislavský chodec. Spomienková esej si všíma Bratislavu štyridsiatych rokov 20. storočia - vtedajšiu metropolu slovenského nadrealizmu, prelínajú sa v nej imaginatívne poetické obrazy Starého Mesta s dokumentárnymi faktami či portrétmi spisovateľov a básnikov. Štefan Žáry sa k nadrealistickému hnutiu pridal v roku 1939, prispieval do nadrealistických zborníkov a jeho zbierky Zvieratník (1941), Stigmatizovaný vek (1944), Pečať plných amfor (1944) a Pavúk Pútnik (1946) patria do tohto obdobia tvorby.

Text Štefana Žáryho dopĺňa fotografia z publikácie Bratislava zadným vchodom 1918 - 2005, ktorú vydalo FOTOFO - Stredoeurópsky dom fotografie Bratislava v roku 2005 a ktorá obsahuje snímky mesta našich i zahraničných fotografov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 171
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 148
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 954
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 015
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 704
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 092
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 963
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 540
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu