SME

O nemecký pancierový vlak sa viedli ťažké boje

Na stanici východného depa v Bratislave na Rendezi sa konal pravidelný zraz historických železničných vozidiel, atrakciou bolo premávanie vyhliadkovej parnej lokomotívy do Petržalky a späť. Zážitok si mnohí vychutnali hlavne pri prejazde ponad Dunaj cez P

Boje o pancierový vlak prebiehali medzi sovietskymi a nemeckými jednotkami .

FOTO SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ

rístavný most.

Obrovský záujem u detí i dos­pelých vzbudila rekonštrukcia prepadu nemeckého obrneného vlaku z roku 1945 sovietskymi jednotkami. Udalosť sa naozaj stala na území Bratislavy, keď Nemci utekali z mesta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„V obrnenom vlaku mali všetky dokumenty gestapa. S ruskými jednotkami sa stretli na stanici, keď ich zbadali, začali všetko páliť,“ povedal Dušan Hradecký z klubu vojenskej histórie Arco Brno – Jihlava. Počas rekonštrukcie velil ruským jednotkám.

SkryťVypnúť reklamu

Proti sebe tu stálo asi 65 nadšencov vojenskej histórie v ozajstných historických uniformách a vyzbrojených po uši. Skutočný však bol aj vagón s ťažkými kanónmi, z ktorého počas bitky Nemci vyskakovali. „Zachránený vagón je jediné, čo z pôvodného vlaku ostalo, takže je to originál. Také sú už len dva na svete,“ dodal Hradecký. Vagón zrekonštruovali nadšenci z klubu vojenskej histórie Carpathia z Bratislavy.

„Zháňa sa to už veľmi ťažko,“ povedal Hradecký o problémoch pri zháňaní dobového oblečenia. On sám mal na sebe pôvodnú ruskú uniformu, teda originál. „Najväčší problém je asi s vyznamenaniami. Ja mám tie svoje z Ruska, niektoré som dostal od veteránov. Človek si musí zvyknúť, že na seba oblečie asi tak 30­tisíc korún. Keď sa niečo roztrhne, zašíva si to každý sám,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Podvečer sa v sobotu i nedeľu v depe premietali amatérske železničiarske filmy. Organizátori – železnice, Klub priateľov železničnej dopravy a Múzejno-dokumentačné centrum železníc zariadili aj kyvadlovú dopravu z hlavnej stanice na miesto zrazu. Všetky premávajúce motorové vlaky boli historické.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 97 042
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 044
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 728
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 963
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 263
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 034
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 763
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu