SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Tunel Sitina je pred finále, otvoria ho v máji

Dvojrúrový mestský tunel odbremení mesto od tranzitnej dopravy z Čiech do Maďarska. Na Poliankach po zasypaní vznikne nový kopec

Vnútrajšok, steny aj vozovka majú konečný povrch. V núdzovom zálive je vozovka rozšírená.
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Dvojrúrový mestský tunel odbremení mesto od tranzitnej dopravy z Čiech do Maďarska. Na Poliankach po zasypaní vznikne nový kopec

Práce v tuneli Sitina, ktorý začali stavať v roku 2003, sa končia. Stavebne je hotový, teraz sa tam montuje osvetlenie, hydranty, núdzové telefóny a zariaďuje sa dispečerské pracovisko. Tunel by mali otvoriť na budúci rok v máji, podľa hovorkyne firmy Skanska Magdalény Dobišovej sa všetko robí tak, aby to bolo čo najskôr. Obslužné cesty v okolí tunela sa takisto dokončujú. Magistrát bude počas septembra opravovať na Patrónke koľaje, ktoré tu zanechalo niekoľko rokov intenzívnej premávky kamiónov. Dopravný režim na Lamačskej ceste i v Mlynskej doline sa po dokončení všetkých prác výrazne zmení.

Diaľničný úsek D2 Lamačská cesta - Staré grunty, ktorého súčasťou je aj 1,5-kilometrový tunel Sitina, je posledný chýbajúci úsek obchvatu centrálnej mestskej zóny. Po jeho dokončení vznikne súvislé diaľničné prepojenie Českej republiky cez Bratislavu do Maďarska, čiže tranzitná doprava by už nemala zaťažovať mestské cesty.

Vnútrajšok dvojrúrového mestského tunela má už konečnú podobu. V každej rúre budú dva jazdné pruhy vedúce jedným smerom, ktoré sa pred tunelom spoja do štvorpruhovej diaľnice so stredovým pásom. Západná rúra, ktorá je ďalej do kopca, bude viesť dopravu smerom do Mlynskej doliny, východná smerom na Záhorie. Na betónovej vozovke v tuneli chýba už len vodorovné dopravné značenie.

Steny tunela majú definitívny povrch, ten bude ešte treba vyčistiť stlačeným vzduchom. Pozdĺž obidvoch rúr sa tiahne chrbtica nosičov osvetlenia, na pravom okraji vozovky sú uložené elektrické káble, na ľavom okraji vodovod vedúci k hydrantom. Po okrajoch vozovky sú metrové chodníky.

Teplota v tuneli počas razenia bola v zime i v lete okolo desať stupňov, ale po dokončení ju bude regulovať klimatizácia. V oboch rúrach sú núdzové zálivy, kde je vozovka rozšírená, aby sa tu dalo v prípade núdze zaparkovať. Sú tu aj SOS výklenky s telefónom a výklenky pre technikov. Obe rúry sú okrem toho spojené chodbou, cez ktorú sa dá prejsť autom. Tá však bude prístupná len v prípade núdze, v normálnej prevádzke tunela bude uzavretá, aby sa nezneužívala.

Okolie tunela sa upraví tak, že kopec okolo tunelových rúr sa obloží pletivom, na ktoré sa vysadí tráva. Na južnej strane, teda v Mlynskej doline je už pletivo natiahnuté, na severnej strane, v tesnej blízkosti budovy Slovenskej akadémie vied sú ešte tunelové rúry obnažené. Kým v Mlynskej doline sa tunel razil v podzemí, na Poliankach sa hĺbil z povrchu. Obrovská jama po hĺbení je zasypaná, navezie sa sem ešte viac zeminy a zasypú sa aj obnažené rúry - vznikne tak kopec, ktorý sa zatrávni. Na Poliankach bude treba vyriešiť vjazd do objektu akadémie, lebo z diaľnice sa sem nedá postaviť odbočka.

Zaujímavosti o tuneli

  • Začali ho stavať v septembri 2003, hotový má byť v máji 2007.
  • Má 1,5 km a dve samostatné rúry - v západnej je 1189 metrov razených a 251 metrov hĺbených z povrchu, vo východnej rúre je 1159 metrov razených a 256 metrov hĺbených.
  • Slávnostná prerážka západnej rúry bola v marci 2005.
  • Má päť únikových ciest, každých 150 metrov bude núdzový telefón, každých 80 metrov výklenok s hydrantom.
  • Vedie plytko pod povrchom, priemerné nadložie je 18 metrov, na niektorých miestach len desať.
  • Žulový pahorok Sitina, podľa ktorého má tunel meno, je súčasťou Malých Karpát.
  • Sústavné nachádzanie tektonických porúch v kopci spomaľovalo razičské práce.
  • Na stavbe pracovalo sedem razičských osádok nepretržite aj cez víkendy.
Severný portál je ešte obnažený. V diaľke vidno hotový kus diaľnice, na ktorú sa tunel napojí.

Okolie južného portálu pri zoo dostáva terénne úpravy. Svah okolo tunelových rúr sa spevnil pletivom a vysadí sa naň tráva.

V tuneli sa montuje osvetlenie, pri vstupe je už príprava na svetelnú signalizáciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 651
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 481
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 156
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 359
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 908
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 845
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 295
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 184
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 045
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 920
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu