Vnútrajšok, steny aj vozovka majú konečný povrch. V núdzovom zálive je vozovka rozšírená.
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Dvojrúrový mestský tunel odbremení mesto od tranzitnej dopravy z Čiech do Maďarska. Na Poliankach po zasypaní vznikne nový kopec
Práce v tuneli Sitina, ktorý začali stavať v roku 2003, sa končia. Stavebne je hotový, teraz sa tam montuje osvetlenie, hydranty, núdzové telefóny a zariaďuje sa dispečerské pracovisko. Tunel by mali otvoriť na budúci rok v máji, podľa hovorkyne firmy Skanska Magdalény Dobišovej sa všetko robí tak, aby to bolo čo najskôr. Obslužné cesty v okolí tunela sa takisto dokončujú. Magistrát bude počas septembra opravovať na Patrónke koľaje, ktoré tu zanechalo niekoľko rokov intenzívnej premávky kamiónov. Dopravný režim na Lamačskej ceste i v Mlynskej doline sa po dokončení všetkých prác výrazne zmení.
Diaľničný úsek D2 Lamačská cesta - Staré grunty, ktorého súčasťou je aj 1,5-kilometrový tunel Sitina, je posledný chýbajúci úsek obchvatu centrálnej mestskej zóny. Po jeho dokončení vznikne súvislé diaľničné prepojenie Českej republiky cez Bratislavu do Maďarska, čiže tranzitná doprava by už nemala zaťažovať mestské cesty.
Vnútrajšok dvojrúrového mestského tunela má už konečnú podobu. V každej rúre budú dva jazdné pruhy vedúce jedným smerom, ktoré sa pred tunelom spoja do štvorpruhovej diaľnice so stredovým pásom. Západná rúra, ktorá je ďalej do kopca, bude viesť dopravu smerom do Mlynskej doliny, východná smerom na Záhorie. Na betónovej vozovke v tuneli chýba už len vodorovné dopravné značenie.
Steny tunela majú definitívny povrch, ten bude ešte treba vyčistiť stlačeným vzduchom. Pozdĺž obidvoch rúr sa tiahne chrbtica nosičov osvetlenia, na pravom okraji vozovky sú uložené elektrické káble, na ľavom okraji vodovod vedúci k hydrantom. Po okrajoch vozovky sú metrové chodníky.
Teplota v tuneli počas razenia bola v zime i v lete okolo desať stupňov, ale po dokončení ju bude regulovať klimatizácia. V oboch rúrach sú núdzové zálivy, kde je vozovka rozšírená, aby sa tu dalo v prípade núdze zaparkovať. Sú tu aj SOS výklenky s telefónom a výklenky pre technikov. Obe rúry sú okrem toho spojené chodbou, cez ktorú sa dá prejsť autom. Tá však bude prístupná len v prípade núdze, v normálnej prevádzke tunela bude uzavretá, aby sa nezneužívala.
Okolie tunela sa upraví tak, že kopec okolo tunelových rúr sa obloží pletivom, na ktoré sa vysadí tráva. Na južnej strane, teda v Mlynskej doline je už pletivo natiahnuté, na severnej strane, v tesnej blízkosti budovy Slovenskej akadémie vied sú ešte tunelové rúry obnažené. Kým v Mlynskej doline sa tunel razil v podzemí, na Poliankach sa hĺbil z povrchu. Obrovská jama po hĺbení je zasypaná, navezie sa sem ešte viac zeminy a zasypú sa aj obnažené rúry - vznikne tak kopec, ktorý sa zatrávni. Na Poliankach bude treba vyriešiť vjazd do objektu akadémie, lebo z diaľnice sa sem nedá postaviť odbočka.
Zaujímavosti o tuneli
Začali ho stavať v septembri 2003, hotový má byť v máji 2007. Má 1,5 km a dve samostatné rúry - v západnej je 1189 metrov razených a 251 metrov hĺbených z povrchu, vo východnej rúre je 1159 metrov razených a 256 metrov hĺbených. Slávnostná prerážka západnej rúry bola v marci 2005. Má päť únikových ciest, každých 150 metrov bude núdzový telefón, každých 80 metrov výklenok s hydrantom. Vedie plytko pod povrchom, priemerné nadložie je 18 metrov, na niektorých miestach len desať. Žulový pahorok Sitina, podľa ktorého má tunel meno, je súčasťou Malých Karpát. Sústavné nachádzanie tektonických porúch v kopci spomaľovalo razičské práce. Na stavbe pracovalo sedem razičských osádok nepretržite aj cez víkendy. Severný portál je ešte obnažený. V diaľke vidno hotový kus diaľnice, na ktorú sa tunel napojí.
Okolie južného portálu pri zoo dostáva terénne úpravy. Svah okolo tunelových rúr sa spevnil pletivom a vysadí sa naň tráva.
V tuneli sa montuje osvetlenie, pri vstupe je už príprava na svetelnú signalizáciu.