Premenlivé značenie na bratislavskej diaľnici sa nevyužíva tak, ako by sa mohlo. Na vine je kompetenčný spor.
FOTO SME – PAVOL MAJER
Problém je v tom, že Národná diaľničná spoločnosť ako správca diaľnice a polícia sa nevedia dohodnúť, kto má mať pri prevádzke systému hlavné slovo. Na vine sú legislatívne diery.
Na úseku Senecká – Mierová sleduje dopravnú situáciu dispečer diaľničnej spoločnosti a ak sa stane nehoda alebo dôjde k zápche, informuje diaľničnú políciu, ktorá vydá pokyn na zmenu značenia.
Na úseku Prístavný most – Viedenská je situácia iná. „Ten je síce spojazdnený, ale značenie tu nie je skolaudované,“ povedal hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Teraz funguje systém tak, že ak je nehoda, objaví sa krížik, ak je cesta voľná, blikajú šípky. Inak sa žiadne piktogramy neobjavujú. Ani kolaudácia na Einsteinovej však neprinesie systémové riešenie.
Vznikom Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá sa vlani odčlenila od Slovenskej správy ciest, sa podľa Jánošíka objavil vinník za nefungujúce značenie.
Problémom sú v skutočnosti nevyriešené kompetencie medzi políciou a diaľničnou spoločnosťou. Diaľničná spoločnosť nemôže rozhodovať o použití techniky, za ktorú je zodpovedná.
„Na to, aby mohol dispečer zmeniť značenie, potrebuje pokyn od policajta, no to sa nedeje,“ povedal Jánošík. Podľa neho neexistuje zákon, ktorý by to policajtovi prikázal.
Na druhej strane boli návrhy, aby pri diaľničnej spoločnosti zriadili silové zložky, ktoré by zároveň robili kontroly diaľničných známok, prípadne merali rýchlosť či dodržanie povolenej hmotnosti kamiónov, ale predsa ide o kompetencie polície.
V Rakúsku funguje podľa Jánošíka spolupráca štátnej diaľničnej spoločnosti a polície tak, že policajti v podstate pracujú pre správcu diaľnice.
Polícia sa zatiaľ k problému oficiálne vyjadriť nechce. „Čoskoro bude stretnutie medzi vedením Národnej diaľničnej spoločnosti a Prezídiom Policajného zboru SR, kde by sa malo o veci hovoriť,“ povedala Dáša Kollárová z tlačového oddelenia bratislavského krajského riaditeľstva. Dovtedy budú na nedohodu doplácať vodiči.
Kompetenčný problém sa týka diaľnic na celom Slovensku. Podľa Jánošíka sa črtá lepšia spolupráca s políciou aspoň v Bratislavskom kraji. Na diaľniciach v okolí mesta má v najbližšej budúcnosti platiť jednotný systém premenlivého značenia. S týmto projektom súvisí aj rozkopávka na diaľničnom úseku D2 vedúcom na Záhorie. Systém má fungovať aj v tuneli Sitina, ktorý by mali spojazdniť spolu s obslužnými cestami na budúci rok.