SME

Múzeum dopravy verí, že sa črtá kompromis

Múzeum dopravy na Šancovej dostalo písomné stanovisko od investora prestavby predstaničného priestoru I.P.R. Slovakia. Pre prestavbu predstaničného priestoru totiž múzeu hrozilo, že príde o jednu zo svojich historických výstavných hál.

Investor prestavby Predstaničného námestia si dáva vypracovať novú štúdiu. Riaditeľ múzea verí, že sa črtá kompromis a historická budova skladu II. zostane zachovaná.

FOTO SME – PAVOL MAJER

Múzeum dopravy na Šancovej dostalo písomné stanovisko od investora prestavby predstaničného priestoru I.P.R. Slovakia. Pre prestavbu predstaničného priestoru totiž múzeu hrozilo, že príde o jednu zo svojich historických výstavných hál.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Investor totiž navrhol, aby v miestach dnešného tzv. skladu II., národnej kultúrnej pamiatky, bol vjazd do podzemia celého nového areálu. Budova tak mala byť podľa plánov zbúraná.

SkryťVypnúť reklamu

“V stanovisku sa píše, že I.P.R. Slovakia si dáva vypracovať novú štúdiu na riešenie územia. Verím, že sa črtá kompromis,“ povedal riaditeľ Múzea dopravy Jiří Kubáček. Podľa neho sa dá očakávať, že investor neprehliada hlas kultúrnej obce, ktorá sa postavila za zachovanie pamiatky.

Proti búraniu sa postavili železnice – ktoré priestory múzeu prenajímajú za symbolickú korunu – primátor i pamiatkari. Investor dokonca požiadal aj vyňatie budovy skladu z fondu pamiatok, od Pamiatkového úradu SR však dostal záporné stanovisko.

Sklad bol dokonca pred niekoľkými rokmi sčasti obnovený za financie železníc, investícia predstavovala niekoľko desiatok miliónov.

Riaditeľ múzea spolu s aktivistami za zachovanie budovy minulý rok rozoslal listy a výzvy na reakciu kompetentným, oslovili dokonca prezidenta, premiéra, ministerstvá i kontrolný úrad.

SkryťVypnúť reklamu

Múzeum si tiež dalo vypracovať vlastný expertízny posudok, ktorého výsledkom bolo zistenie, že môže existovať aj riešenie, vďaka ktorému by sklad zostal zachovaný.

Železničný sklad II. je súčasťou komplexu 1. parnej železnice v Bratislave z roku 1848 a dnes v ňom sídlia expozície múzea.

Stavba je typickým predstaviteľom železničnej priemyselnej architektúry z prelomu storočí, podľa riaditeľa sa múzeum môže vďaka nej zaradiť medzi najkrajšie svojho druhu v Európe.

Múzeum by skladom II. prišlo nielen o budovu jedinečnej historickej hodnoty, ale aj o priestory. Následne by totiž muselo zredukovať stálu expozíciu a presťahovať kancelárske priestory na úkor výstavnej plochy.

Zámer čaká na územné rozhodnutie, stavebné konanie ešte neprebehlo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 568
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 303
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 195
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 019
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 538
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 195
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 050
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 1 948
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 131
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 074
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 167
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 140
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 687
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 164
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 890
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 316
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťZatvoriť reklamu