Krajská samospráva má problémy s financovaním základných funkcií, takže lanovkou sa určite zaoberať nebude.
„Dostávame menej na školstvo, zvýšili nám podiel na kofinancovaní projektov, na ktoré čerpáme peniaze z eurofondov, takže toto nie je téma, ktorá nás zamestnáva,“ povedal Bajan. „Ak bude chcieť lanovku postaviť súkromný investor, brániť mu nebudem,“ dodal.
Roman sľuboval postaviť lanovku už pred štyrmi rokmi, vlani hovoril, že by mala začať premávať koncom tohto roka. Zdržanie zdôvodňoval tým, že nastalo niekoľko zmien majiteľov pozemkov, cez ktoré má viesť jej dráha, aj tým, že v tom čase ešte nebol schválený územný plán zóny Podhradie. Na vine podľa neho boli aj úradníci, ktorí vec dlho naťahovali, a architekti, ktorí sa nevedeli zhodnúť na spôsobe zastavania územia pod hradom.
Dolná stanica pozemnej koľajovej lanovky mala byť pri Vodnej veži a vrcholová stanica na Mudroňovej ulici medzi Viedenskou bránou a reštauráciou Parlamentka. Samoobslužná kabína lanovky mala naraz odviezť maximálne šestnásť ľudí.
Bajan lanovku na hrad kritizoval ešte ako petržalský starosta a kandidát na predsedu kraja. Naposledy sa o lanovke hovorilo pred vlaňajšími regionálnymi voľbami. Roman ako opätovný kandidát na funkciu župana predstavil zámer postaviť lanovku a potom ju zveriť do správy mestu, kontrétne dopravnému podniku.
S tým nesúhlasili niektorí Romanovi protikandidáti. „Dopravný podnik má problémy so samotnou hromadnou dopravou, takže zaťažovať ho starostlivosťou o takú atrakciu považujem za nezodpovedné,“ povedal v tom čase Bajan. Podľa neho ide o neuváženosť, ktorá by finančne zaťažila už aj tak problémový dopravný podnik. Poukázal na to, že v Petržalke, kde bol vtedy Bajan starostom, zaviedol dopravný podnik rušenie liniek a zastávok práve tak, aby ušetril.
Ďalší Romanovi protikandidáti tvrdili, že megalomanský projekt lanovky by nemal byť prioritou politiky bratislavského regiónu. Peniaze, ktoré by sa takto minuli, je potrebné skôr použiť na skvalitnenie dopravy v Bratislave a okresoch Malacky, Pezinok a Senec.
„Ak by lanovka bola stratová, čomu neverím, nechceli by sme tým zbytočne zaťažiť hromadnú dopravu,“ zareagoval primátor Andrej Ďurkovský. Podľa generálneho riaditeľa dopravného podniku Jána Zachara takéto lanovky prevádzkujú mestské dopravné podniky na viacerých miestach sveta.
Autor: lin