Proti navrhovanému zákonu o Bratislave sa búria starostovia obcí malokarpatského regiónu. Tieto obce sú vraj oddávna späté s hlavným mestom a nechcú byť pričlenené k Trnave.
FOTO – KAMIN.SK
Obce malokarpatského regiónu nesúhlasia s tým, že by sa mali začleniť do Trnavského kraja. Trnavský župan Tibor Mikuš si myslí, že fungovanie kraja by takýto krok v zásade nenarušil.
Podľa Mikuša si nové územnosprávne členenie žiada detailnú verejnú diskusiu. „Na takúto diskusiu príde správny čas až v budúcich rokoch,“ tlmočil županov názor jeho hovorca Ivan Krajčovič. V tejto veci však podľa neho aj tak rozhodnú nadregionálni politici.
V praxi by pričlenenie okresov Senec, Malacky a Pezinok prinieslo Trnave nové kompetencie a tomu zodpovedajúce zvýšenie finančného príspevku od štátu. „Zvýšila by sa podielová daň a daň z motorových vozidiel,“ povedal Krajčovič. Pri zvýšenom počte organizácií, ktoré by Trnavský kraj spravoval, by kontinuálne pokračoval v práci.
Proti návrhu zákona o Bratislave, ktorý by mal určiť hlavné mesto ako samostatný kraj, spísali starostovia obcí z okolia vyhlásenie. Nielen oni, ale aj starostovia mestských častí Bratislavy sa sťažujú, že návrh zákona nepoznajú a že primátor Andrej Ďurkovský ich z prípravy vylúčil. „Žiadame predložiť návrh všetkým starostom na pripomienkovanie,“ hovoria.
Nik mimo prípravného tímu na magistráte s istotou nevie, čo konkrétne bude zákon obsahovať. Ďurkovský povedal, že zákon by mohol ísť do parlamentu v októbri, ale o obsahu dôležitej právnej normy chce verejnosť informovať až na poslednú chvíľu.
„Primátor je tento týždeň na dovolenke,“ povedala tlačová referentka magistrátu Mária Račková. Nevylúčila, že na budúci týždeň by sa primátor mohol stretnúť so starostami, aby ich s návrhom oboznámil. Sám sľúbil, že toto stretnutie bude v auguste.
Kritici nového územnospráveho členenia argumentujú tým, že vo vzťahu k Európskej únii by sa Slovensko zaviazalo nemeniť schválené členenie na osem žúp. Ak má Bratislava pocit, že dopláca na zvyšok kraja, dá sa vždy zmeniť spôsob financovania a správy regionálnych ciest v Bratislavskom kraji. Pomohlo by aj to, keby sa na bratislavskom magistráte začalo šetriť, myslí si primátor Malaciek Jozef Ondrejka.
Fakty za samostatnosť
* Bratislava ako hlavné mesto by v kraji nemala mať rovnaké postavenie ako Sereď
* je sídlom štátnych i medzinárodných inštitúcií a poskytuje im infraštruktúru
* mestské cesty a hromadnú dopravu využívajú nielen Bratislavčania, ale len oni ich svojimi daňami financujú
* z dane z motorových vozidiel, na ktorej sa Bratislava podieľa 80 percentami, nedostáva mesto nič
* obce tesne za Bratislavou a v okolí Trnavy sú v Bratislavskom kraji, kým hneď susedné obce patria k Trnave
* v kompetenciách vládne chaos – napríklad gymnáziá spravuje kraj, umelecké školy mesto, základné a materské školy mestské časti
Proti samostatnosti
* okolité okresy sú späté s Bratislavou, a nie s Trnavou, obyvatelia budú mať do Trnavy ďaleko
* vzniknú problémy so zdravotníckymi zariadeniami, vodárňami, ale aj s letiskom, ktoré zasahuje do katastra Ivanky pri Dunaji
* Bratislava príde o peniaze z EÚ, lebo tam majú schválenú našu regionálnu štruktúru do roku 2008
(lin)